24. apríla 2019

Prvé minúty vášho dňa sú nesmierne dôležité. Majú totiž moc udať tón nasledujúcim 15 hodinám vášho života.  A to ako v dobrom, tak i v zlom slova zmysle. 

Množstvo ranných rutín pochádza od významných osobností. Tie hneď v prvých minútach dňa meditujú alebo dokonca chodia do kozmetických salónov. Nechápte ma zle, skutočne chcem vedieť, čo robia alebo robili hneď zrána známe osobnosti ako Kim Kardashian West, Jessica Alba alebo dokonca Margaret Thatcher. No šanca, že to budem môcť okamžite napodobniť i ja, je len veľmi malá. Prípadne žiadna.

Radšej som sa teda na rady a tipy opýtala mladých profesionálov. Pravdou je, že žiadna z týchto múdrostí nie je veľkým objavom. Skôr ide o veci, ktoré v prípade niektorých ľudí fungujú, a preto by mohli fungovať aj vo vašom prípade. Ak sa snažíte zlepšiť, tak pre vás mám pripravené rady na nepríjemné rána. Tu sú:

Veci si pripravte ešte pred spánkom

Časťou vašej rannej rutiny môže byť niekoľko rýchlych úloh, ktoré splníte ešte skôr, než večer pôjdete spať. Napríklad ide o výber oblečenia.

Je 7.30 ráno. Čo všetko pred touto hodinou stíhajú úspešní ľudia?

„Ráno som ako zombie a na poslednú chvíľu si nedokážem vybrať outfit. Všetko si radšej nachystám na stoličku ešte noc predtým. To platí pre spodnú bielizeň, topánky aj šperky. Dokonca si na umývadlo nachystám i kontaktné šošovky,“ hovorí moja známa. Rovnako pristupujte tiež k obedu alebo snackom, ktoré si chcete do práce zobrať. Veď vám to zaberie možno 30 sekúnd, ktoré si tak ráno ušetríte.

Odolajte ranným driemotám

Toto je časť, s ktorou má mnoho ľudí problém. Veď kto dokáže vstať ráno skoro z postele bez toho, aby si na niekoľko minút posunul budík? Zatiaľ čo budík na mobile, na ktorý sa mnoho ľudí spolieha, môže byť užitočný, ešte lepšie by bolo nebrať si smartfón do spálne vôbec.

Čas na ticho. Keď pochopíte, aká dôležitá je rovnováha, budete úspešnejší

Vďaka tomu nebudete v pokušení odpovedať na e-maily a ani civieť na displej o 3 hodine ráno. A čo je ešte lepšie? Nechajte svoj telefón vo vedľajšej miestnosti, mimo dosahu, no na mieste, odkiaľ budete určite budík počuť. Tak sa ráno budete musieť za zvukom pohnúť a zbavíte sa driemot.

Cvičenie neodkladajte na poobedie

Mnoho ľudí odporúča, aby ste si počas prvých minút dňa zacvičili. Vďaka takejto aktivite si zaobstaráte viac energie, z ktorej budete počas dňa čerpať. A navyše sa nemôže stať, že by ste cvičenie odložili na poobedie a nakoniec sa k nemu vôbec nedostali pre posedenie pri víne alebo televízii.

Chcete ráno cvičiť? Urobte toto rozhodnutie ešte noc predtým a snažte sa uspieť. To znamená, že všetko, čo potrebujete do práce a taktiež na cvičenie si pripravíte ešte večer do tašiek, ktoré na vás budú čakať pri dverách. Niekto dokonca navrhol, aby ste išli spať v oblečení, ktoré si beriete do posilňovne, čím sa vyhnete nutkaniu nevenovať sa tejto aktivite.

Robte všetko tak, aby ste do práce nemeškali

Najčastejšia odpoveď, ktorú som pri komunikácii s ľuďmi dostala ohľadom zlepšenia ranných príprav znela: suchý šampón (sama mám nejaké v práci a nejaké doma, pre prípad, že by som si nenašla čas na sprchu). Okrem toho však ľudia odporúčali aj podcasty alebo aplikácie rôznych médií, vďaka ktorým získate počas úpravy vlasov, make-upu, obliekania alebo dokonca cestovania tie najnovšie informácie.

Zvážte tiež, že si na mobilom telefóne nastavíte budík na moment, počas ktorého chcete odísť  domu. „Obyčajne ma to vytrhne od činností, ktorými som sa nechala rozptýliť, a vráti ma to späť do reality,“ odporúča iná moja známa.

Nesnažte sa vynechať raňajky

Odporúčania, ktoré sa týkajú toho najdôležitejšieho jedla počas dňa, bývajú jednotné: Raňajky majú byť jednoduché a prenosné. Veď si zoberte napríklad také smoothie. Stačí len, aby ste ingrediencie zmiešali, preliali do vhodnej dózy tú zatvorili a hodili do tašky.

Uistite sa však, že je váš smoothie nápoj studený. Napríklad ho skôr, než sa pôjdete osprchovať, dajte na pár minút do mrazničky. Vytiahnite ho až vtedy, keď budete pripravení odísť z domu. Prípadne doň narýchlo primixujte i mrazený banán.

Dochádzanie nemusí byť nuda, môžete si čítať

Ako si zvieratá dokážu osvojiť nové zvyky, tak si ľudia dokážu osvojiť dochádzanie do práce. Jedna moja kolegyňa, s ktorou som sa rozprávala, si necháva pracovné čítanie v PDF formáte, aby k nemu mala prístup z mobilné telefónu a mohla sa na všetko pozrieť počas cesty vlakom. A to dokonca i vtedy, keď nemá miesto na sedenie. Ďalšia kolegyňa si zase nechá načítať príspevky na Twitteri za posledných osem hodín skôr, ako sa vyberie do metra, kde nie je dobrý signál.

Hej, pracujem z domu, takže nič z predchádzajúcich bodov pre mňa neplatí

Moja rada pre ľudí, ktorí pracujú z domu znie: oblečte sa. Samozrejme takáto práca vám dáva možnosť vybaviť si e-mailovú komunikáciu pokojne priamo z postele, zatiaľ čo na sebe máte stále oblečené pyžamo. To ale v žiadnom prípade nerobte. Stále si totiž budete myslieť, že je to pre vás čas na oddych a relax.

Hlavné foto: Unsplash/Roberto Nickson

Prispievateľka Kathryn Dill píše pre Forbes.com o pracovnej sile a tiež pracoviskách. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk