Slovenka Petra Dobrocká je spoluzakladateľka viedenského startupu byrd, ktorý pomáha e-shopom zefektívniť systém logistiky. Ich riešenie zaujalo aj investorov, v máji získali od fondu Cambridge Capital 50 miliónov eur.
Zákazníkmi byrdu sú výlučne e-shopy a ponúkajú im prístup k sieti skladov po celej Európe, ktoré spája ich softvér. Vlastníkmi skladov sú napríklad logistické spoločnosti, majú regálové a paletové systémy, zamestnancov, skrátka všetko, čo je potrebné na uskladnenie tovaru a spracovanie online objednávok.
E-shopy si môžu vybrať, ktorý zo skladov využijú, či pôjde o jeden alebo viaceré z nich a v koľkých krajinách. Ich systém potom na základe jednotlivej objednávky automaticky vyhodnocuje, ktorý sklad využiť v danom prípade, aby to bolo najefektívnejšie a najlacnejšie.
„Za náš softvér sa neplatí, klient si platí len za služby v oblasti logistiky,“ približuje Petra Dobrocká. „Napríklad za skladovanie tovaru, za prípravu objednávky či kuriérsku službu. Ide však o trochu vyšší cenový level, než aký je nastavený povedzme na Slovensku. Cena za jeden balík s kompletným servisom v priemere vyjde na šesť až desať eur, pri produktoch v obálke je o niečo nižšia.“
Mieria do desiatich krajín
Viedenský startup byrd vznikol v roku 2016 a rodáčka z Banskej Bystrice v ňom zastáva pozíciu obchodnej riaditeľky a na starosti má aj jeho expanziu. Začínali v Rakúsku a následne v Nemecku spoluprácami s menšími firmami, ktoré prevádzkovali kamenné obchody, ale paralelne predávali aj v online.
Neskôr pribúdali väčšie spoločnosti, teraz sú ich zákazníkmi aj globálne značky ako Durex či Campari. Dnes majú približne 350 klientov. Aktuálne pôsobia v siedmich krajinách a v nasledujúcich mesiacoch by mali začať pôsobiť aj v Poľsku, Švédsku a Dánsku. Zvažujú, že časom by vstúpili aj na slovenský a český trh.
Vo Viedni žije Petra Dobrocká od siedmich rokov, ale stále má aj slovenské občianstvo. Jej rodičia lekári sa do rakúskej metropoly prisťahovali za prácou. Ona sa rozhodla, že nepôjde v ich profesijných stopách a vyštudovala ekonómiu na univerzite vo Viedni. Pred byrdom si vyskúšala aj iný startupový projekt, dva roky pracovala pre rakúsky KochAbo, ktorý pôsobil v oblasti gastronómie.
Rakúšania podporujú mladé firmy
Vraví, že na Slovensko chodí pravidelne za rodinou, starými rodičmi, aj teraz cez víkend im bola pomáhať oberať slivky.
„Vždy sa snažím, aby som sa počas víkendov odstrihla od práce,“ nadväzuje. „Najlepšie si oddýchnem pri športe či cestovaní, to mi pomáha vypnúť mozog a dostať iný pohľad na veci. Najnovšie som sa napríklad začala venovať kitesurfingu, cestujem za ním na grécky ostrov Rhodos, kde mám dobrý letecký spoj z Viedne.“
Spomenie, že v Rakúsku ľudia viac vyrastajú s pohľadom, že všetko je možné. Necítia limity, aj keď sa im napokon plány nevydaria.
„Ak sa pozriem na prostredie biznisu, vyzdvihnúť musím rôzne štátne podpory pre podnikateľov, najmä pre malé firmy,“ vraví. „V Rakúsku je ozaj veľa možností, ako získať kapitál na rozbeh podnikania, získať sa dajú až státisíce eur. Aj my sme v začiatkoch niektoré z tých programov využili.“
Rekordný investor
V máji získal byrd svoju najväčšiu investíciu vo výške 50 miliónov eur od fondu Cambridge Capital. Už v minulosti však absolvovali menšie kolá, vlaňajšie zahŕňalo investíciu 16 miliónov a dokopy môže ísť o sumu tesne pod hranicou 80 miliónov eur.
„Myslím si, že spolupráca s Cambridge Capital je zvlášť vydarená,“ pochvaľuje si. „Špecializujú sa totiž na logistiku, majú aj niekoľko ďalších investícií do logistických firiem a vyznajú sa v problematike. Rýchlo sme si padli do oka, navyše dostávame od nich aj cenné rady, pomáhajú nám tiež s rôznymi kontaktmi.“
Každý rok strojnásobiť rast
Peniaze od investorov využijú najmä na expanziu, marketing a nábor ľudí. V súčasnosti má byrd okolo 230 zamestnancov a ich počet by v tomto roku mal vzrásť na asi tristopäťdesiat.
„Rozvíjať však musíme aj náš softvér, aby bol schopný pokrývať čo najviac odvetví na trhu,“ dokresľuje. „Dnes sme silní v segmente kozmetiky či potravín, zapracovať musíme v oblasti módy. Je náročná na logistiku, lebo zahŕňa pomerne veľa procesov. Často sa napríklad vracajú balíky, keď si ľudia vyskúšajú odev a nie je im dobrý. Ten treba následne dať vyčistiť, vyžehliť a vrátiť späť do skladov. To sú veci, ktoré musíme do nášho softvéru naprogramovať. Navyše tak, aby e-shop mohol celý proces sledovať online.“
Startup mladej Slovenky má do budúcnosti veľké plány. Cieľom je každý rok strojnásobiť rast a Petra Dobrocká dodáva, že tých tristo percent sa im väčšinou za ostatné roky aj darí dosahovať.