Svoje šťastie našla v krajine, ktorá vyznáva „pura vida“ (čistý život). Sabina Rivas prežila prvých 18 rokov v Trnave, v roku 2003 sa však s rodičmi presťahovala na Kostariku, kde má tiež korene. Tradičné farebné motívy tejto stredoamerickej krajiny ju inšpirovali, aby začala vyštudovaná právnička podnikať. Pod značkou Luni Costa Rica navrhuje originálne suveníry, ktoré v sebe nesú posolstvo kostarickej tradície.
„Môj otec je Kostaričan a mama Slovenka, takže mám v sebe dva rôzne svety a silného cestovateľského ducha,“ hovorí s úsmevom rodáčka zo Slovenska. Hoci sa tu podľa vlastných slov vždy cítila dobre, šíry svet vábil jej túlavé topánky.
Už od detstva totiž obľubovala spoznávanie nových kútov planéty, odlišných kultúr aj štúdium cudzích jazykov. Prvé mesiace na Kostarike boli pre Sabinu výzvou, na ktorú dnes spomína iba v dobrom. „Bol to kultúrny šok, trvalo mi isté obdobie, kým som sa aklimatizovala. Musela som sa rýchlo naučiť po španielsky,“ dodáva. Už tri mesiace po príchode na Kostariku tam zmaturovala.
Sabina Rivas. Foto: archív Sabiny Rivas
Kostaričania sú podľa nej nesmierne šťastnými a pohodovými ľuďmi, ktorí vyznávajú filozofiu pura vida. „V preklade to znamená čistý život, má to však viac význam ako skvelý život. Je to každodenné motto, ktoré ľudia používajú ako pozdrav či rýchlu odpoveď namiesto ok,“ ozrejmuje Sabina. A záleží im na tom, aby sa turisti cítili v krajine vítaní.
Po maturite začala študovala právo. „V tom období som pracovala v rôznych päťhviezdičkových hoteloch na tichooceánskom pobreží Kostariky,“ približuje. A stalo sa to, čo vtedy nečakala. Oblasť hotelierstva sa jej zapáčila natoľko, že sa jej začala naplno venovať hneď po ukončení právnickej školy.
Život v Kanade ju stresoval
A tak sa Sabina rozhodla nasledovať svoj kariérny sen, keď v roku 2009 odišla pracovať do päťhviezdičkového hotela v Prahe, v ktorom zotrvala chvíľu, než sa odsťahovala do Kanady, v ktorej strávila ďalších osem rokov. „Tam som pracovala tiež v hoteli, až kým sa mi nenarodil starší syn Luca a môj život nadobudol iný smer,“ konštatuje. Neskôr sa vďaka synovi Nicolovi stala šťastnou dvojnásobnou mamou.
Najväčší záujem majú ľudia o originálne okrúhle plážové osušky, ktoré pripomínajú kolesá tradičných vozov na Kostarike. Foto: archív značky Luni Costa Rica
Kanadské prostredie si však postupne na Sabine začalo vyberať svoju daň. Cítila, že nie je spokojná. „Tamojší životný štýl je veľmi uponáhľaný a stresujúci. Trápilo ma, že sa nemôžem viac venovať deťom,“ hovorí. Keď premýšľala o tom, čo by jej prinieslo viac slobody, dospela k záveru, že by mala začať s podnikaním. Túto ideu začala rozvíjať v roku 2016, kedy sa rozhodla sústrediť na kostarické suveníry a turistov.
Sabina vedela, že turisti si chcú so sebou domov na pamiatku priniesť viac, než iba darčeky, ktoré majú v prvom rade dekoratívny charakter. Preto chcela prísť s niečím funkčným, čo by mohli zaradiť do svojho každodenného života a oslavovať tým Kostariku kdekoľvek vo svete. Keď pracovala v hotelierskom biznise, videla, že mladí ľudia si nemajú z čoho vyberať a suveníry sa opakujú.
Inšpiráciou boli maľované vozíky
Sabina sa pri tvorbe dizajnu suvenírov inšpirovala tradičnými kostarickými vozmi. Foto: archív značky Luni Costa Rica
Vytvorila preto značku Luni Costa Rica, v ktorej stavia na oslave kostarickej histórie a kultúry. Inšpirovala sa predovšetkým jedným z tamojších národných symbolov, ktorý sa nazýva La Carreta. „Je to typický drevený vozík ťahaný býkmi. Ľudia tieto vozíky zdobili, kreslili na ne a sú maliari, ktorí sa tomuto remeslu venujú dodnes,“ vysvetľuje Sabina. V roku 2005 sa La Carreta stala súčasťou svetového dedičstva UNESCO.
Počas vianočného obdobia 2017 uviedla na trh prvé produkty, ktoré mesiace predtým dôsledne navrhovala, pripravovala a vyberala podniky, ktoré by jej ich vyrobili na mieru podľa predstáv. „Mojím cieľom bolo predávať ich v hoteloch a suvenírových obchodoch, ale hneď v prvých mesiacoch som objavila dieru na trhu,“ vraví Sabina.
Po štarte podnikania sa jej totiž začali ozývať rôzne cestovné agentúry, hotely ako Four Seasons či Marriott, ale aj Toyota, Dell, Microsoft hľadajúce netradičné darčeky, ktorými by mohli obdarovať svojich zamestnancov aj VIP klientov počas ciest. Prvý rok a pol Sabina viedla značku Luni Costa Rica z Kanady, no keď sa začala vďaka spoluprácam rozrastať, presťahovala sa s rodinou späť na Kostariku.
Podporuje aj záchranu pralesov
„Modernými dizajnmi a produktmi sa chcem priblížiť mladej generácii a prispieť k tomu, aby sa zachovalo kultúrne dedičstvo Kostariky,“ hovorí Sabina. V sídle firmy pri Playas del Coco v provincii Guanacaste navrhuje plážové uteráky, jutové tašky či podložky pod poháre. A keďže jej záleží na tamojšej prírode, tak so svojím podnikaním podporuje aj nadáciu The Kids Saving the Rainforest, ktorá sa stará o záchranu dažďového pralesa a divokých zvierat.
Dnes sa veľkej obľube tešia okrúhle plážové uteráky, ktoré Sabina navrhla tak, aby pripomínali koleso tradičného kostarického vozíka. Na rovnaký dizajn stavila aj v prípade dáždnikov či podložiek pod poháre. „Momentálne predávame niektoré naše produkty aj cez Amazon, ale mojím cieľom je dostať sa na severoamerický trh aj mimo tejto stránky a zviditeľniť Luni za hranicami Kostariky,“ konštatuje.
Pandémia zrazila tržby na nulu
Aj značka Luni Costa Rica sa spamätáva z pandémie koronavírusu. Sabina vlani sprvu počítala s úspešným rokom, no po prvých troch mesiacoch jej bolo jasné, že všetko bude inak. Na Kostarike sa hranice zatvorili hneď začiatkom pandémie, takže prišla o hlavných klientov – turistov. „Tržby spadli na nulu. Riešením bolo preorientovať sa na domáci trh,“ vraví. Preto investovala do reklám na sociálnych sieťach v rámci krajiny.
Cieľom Sabiny je, aby si z Kostariky ľudia domov odnášali suveníry, ktoré môžu používať aj doma a nebude im na ne iba sadať prach. Foto: archív značky Luni Costa Rica
Popri záchrane svojho podnikania musela pomáhať aj svojim synom s online vyučovaním, pretože tamojšie školy zatvorili svoje brány na 11 mesiacov. Podľa Sabiny sa biznis opäť pomaly rozbieha, a to vďaka objednávkam rôznych amerických podnikov. A tak počas pracovných dní posiela produkty ľuďom, ktorí si ich objednávajú cez eshop, zásobuje približne 40 obchodov v krajine a nosí ich aj do hotelov.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]