S obľubou sľuboval, že priemysel sa po zavedení ciel vráti do Spojených štátov, ale nie všetky spoločnosti sa chystajú plánom Donalda Trumpa úplne podriadiť. Hľadajú alternatívne riešenia. Niektoré spoločnosti v dôsledku platnosti najnovších ciel poslali svojich zamestnancov domov, iné presúvajú výrobu do Indie a menšie spoločnosti sa snažia nezaniknúť.
Najhodnotnejšia americká spoločnosť Apple, ktorej generálny riaditeľ Tim Cook finančne aj osobne podporoval Trumpa, sa teraz snaží jeho clá obísť. Z Indie preto za tri dni vyexpedovala do Spojených štátov jeden a pol milióna iPhonov.
Technologická spoločnosť prinútila tamojšie letisko skrátiť colné konanie z obvyklých tridsiatich hodín na šesť. Na najľudnatejšiu krajinu sveta stavia aj v ďalšej stratégii – namiesto presunu tovární do Spojených štátov, ako by si želal Trump, chce Apple vyrábať viac v Indii, ktorá sa vďaka 90-dňovému pozastaveniu ciel vyhla najhoršiemu.
Aby však spoločnosť nemusela úplne zmeniť výrobu, rokuje podľa zdrojov Wall Street Journal s Trumpom o výnimke z ciel. Samotný Trump oznámil, že niečo také by sa mohlo skutočne stať pre spoločnosti, ktoré si sám zvolí.
Na otázku novinárov, podľa čoho bude tieto spoločnosti vyberať, odpovedal, že sa bude riadiť skôr inštinktom než čímkoľvek iným. Uvidíme, či jeho „inštinkt“ náhodou nepovedie k výberu tých spoločností, ktorých miliardárski majitelia už pred Trumpom pokľakli.
Obmedzenie výroby aj prepúšťanie
Jedna z prvých firiem, ktoré reagovali na clá, bola spoločnosť Stellantis, ktorá síce oznámila, že pozastavuje výrobu v Kanade a Mexiku, ale zároveň poslala domov deväťsto svojich amerických zamestnancov.
Pre nižší dopyt zo strany automobilového priemyslu pristúpil k obmedzeniu výroby aj výrobca ocele Cleveland-Cliffs, ktorý prepustil viac ako 1200 amerických pracovníkov z dvoch železiarní a jednej továrne.
Zasiahnutý bol aj Walmart, najväčší americký reťazec supermarketov. Sľúbil zákazníkom, že sa bude naďalej snažiť udržať ceny na čo najnižšej úrovni. „Súčasné prostredie nemá vplyv na dôveru v naše podnikanie ani na našu stratégiu,“ ubezpečil investorov šéf spoločnosti Doug McMillon.
„Chcem, aby ste vedeli, akú veľkú dôveru mám v našu spoločnosť. Videl som nás prekonať obdobie po 11. septembri, globálnu finančnú krízu, pandémiu a nedávno aj vysokú infláciu,“ dodal generálny riaditeľ.
Walmart sa však obáva, že snaha zabrániť prudkému nárastu cien by mohla mať na spoločnosť negatívny vplyv. Preto oznámil, že si chce „zachovať flexibilitu pri investovaní do cenotvorby“ a rozšíril svoj výhľad prevádzkového zisku na prvý fiškálny štvrťrok, ale nový rozsah neuviedla.
Okrem toho začiatkom apríla prinútila dodávateľov v Číne znížiť ceny až o desať percent za každé kolo ciel. Podobne ako v prípade iných amerických spoločností, aj akcie Walmartu vzrástli po oznámení, že väčšina nových ciel bude odložená o deväťdesiat dní.
Zdroj: SITA/AP
Trhy reagujú na Trumpove clá
Zrušené objednávky aj stopka pre predpredaje
Technologická spoločnosť Nintendo v reakcii na clá zase oznámila obmedzenie predpredaja hernej konzoly Switch 2. S cieľom „vyhodnotiť potenciálny vplyv ciel a vyvíjajúcich sa trhových podmienok“ ju namiesto spustenia predobjednávok 9. apríla začne predávať až 5. júna.
Ďalší gigant, spoločnosť Amazon, zrušil objednávky od viacerých čínskych dodávateľov. Podľa zistení agentúry Bloomberg bola medzi nimi aj objednávka v hodnote pol milióna dolárov a individuálni predajcovia, ktorí predávajú prostredníctvom Amazonu, sú tiež značne poškodení.
Casey Ames, ktorý navrhuje a dováža do Spojených štátov hračky pre deti so špeciálnymi potrebami, dosiahol v minulom roku väčšinu zo svojich tržieb vo výške 5 miliónov USD prostredníctvom Amazonu. Teraz však očakáva, že clá v priebehu niekoľkých mesiacov jeho spoločnosť Harkla zdecimujú.
Hoci sú clá na čínske výrobky stanovené na 145 percent, každá objednávka vyjde podľa Amesa na oveľa viac. Ak teda Trump neustúpi od ciel pre Čínu, Harkla bude musieť prepustiť polovicu svojich zamestnancov, povedal podnikateľ pre časopis Fortune. Aj on sa vraj v minulosti pokúšal vyrábať v Spojených štátoch, ale dodávatelia si účtovali viac, ako bola maloobchodná cena výrobkov.
Už teraz sa rozhodol zastaviť dovoz vyrobeného tovaru do Spojených štátov, zrušil množstvo softvérových nástrojov a obmedzil fyzickú reklamu, čo podľa neho poškodí prepravné, softvérové a marketingové spoločnosti. Harkla je síce len jedna malá spoločnosť, ale tvrdí, že americký obchod bude aj tak poškodený, pretože sa očakáva, že podobné kroky podnikne väčšina malých maloobchodníkov.
Veľkí aj malí
Hoci trhy po oznámení pozastavenia niektorých ciel rástli a Trump považuje svoju stratégiu za majstrovskú, pre väčšinu krajín stále platia 10-percentné clá – a aj tie môžu byť zničujúce, najmä pre malé spoločnosti.
TJ Semanchin, majiteľ spoločnosti Wonderstate Coffee, ktorá dováža kávu zo Strednej Ameriky, prezradil denníku New York Post, že rokuje s bankou o pôžičke na pokrytie nových nákladov. Ak by skončil s podnikaním, ohrozilo by to dodávky kávy pre spoločnosť Whole Foods, jedného z najväčších amerických predajcov biopotravín.
Príjmať nových zamestnancov ani udeľovať prémie súčasným momentálne neplánuje ani Cassie Abel, zakladateľka americkej odevnej spoločnosti Wild Rye. Pre agentúru Reuters uviedla, že clá sú „obrovská záťaž“, pretože jej dodávatelia pochádzajú z Číny.
Aby však nemusela zvyšovať ceny o „štyridsať percent“, ako sa vyjadrila, spoločnosť sa pokúsi absorbovať časť zvýšenia cien. Pravdepodobne to však pocíti jej jedenásť kmeňových zamestnancov.
SITA/AP
Zamestnanci v obchodnej miestnosti spoločnosti Nordea Markets sledujú vývoj na burze v nórskom Osle v pondelok 7. apríla 2025. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix via AP
Na sociálnej sieti LinkedIn Abel priblížila, prečo Trumpovo „proste presunúť výrobu späť do Spojených štátov“, nie je pre firmy také jednoduché ani atraktívne. Tvrdí, že keď začínala, skúšala dať si oblečenie vyrábať v USA. Avšak zlá kvalita a komunikácia, štvormesačné meškanie a nulová zodpovednosť za chyby amerických tovární ju prinútili hľadať spoľahlivejších partnerov.
Abel kritizovala aj Trumpov prístup k jeho stratégii obnovy amerického priemyslu. „Na obnovu infraštruktúry, kvalifikovanej pracovnej sily a dodávateľského reťazca bude potrebná celá generácia. Bude to trvať ešte dlhšie, ak budeme naďalej deportovať väčšinu našich kvalifikovaných krajčírok a operátorov strojov,“ pokračovala.
Zakladateľ spoločnosti Ugmonk Jeff Sheldon, ktorý vyrába produkty v Spojených štátoch, na sociálnej sieti X spomenul, že výroba doma stojí dva- až osemkrát viac ako v zahraničí. Potvrdil tiež, že viac ako 20 dodávateľov, s ktorými spolupracuje, má neustále problémy s kvalitou, nedodržiavaním termínov a rastúcimi nákladmi.
Druhá strana mince
Čínski dodávatelia vnímajú clá inak. Joe Zhang z poradenskej spoločnosti Sailer Partners na sieti LinkedIn spomínal na stretnutie s niektorými z nich, počas ktorého boli podľa jeho slov relatívne pokojní. Hoci hrubá hodnota tovaru, ktorý ponúkajú na Amazone, sa pohybuje v desiatkach miliónov dolárov.
Predajcovia preto predpokladajú, že na americkom trhu majú stále výhodu oproti domácim predajcom. Navyše by pre nich clá nemali presiahnuť celkové náklady, ktoré museli znášať v posledných rokoch, najmä pre vysoké náklady na dopravu.
Čína oznámila 84-percentné clá na USA. Foto: SITA, AP
Čína oznámila 84-percentné clá na USA. Foto: SITA, AP
Predajcovia, ktorých oslovila agentúra Reuters, sú však menej pokojní – traja z piatich prezradili, že majú v úmysle zvýšiť ceny pre Američanov o 30 percent a zároveň vynaložiť menej prostriedkov na reklamu na Amazone, a dvaja sa plánujú z platformy úplne stiahnuť.
„Pre nás a kohokoľvek iného platí, že sa nemôžeme spoliehať na americký trh, to je jasné,“ posťažoval sa Dave Fong, ktorý predáva Bluetooth reproduktory a školské tašky.
„Ak sa situácia nezmení, nevidím scenár, ktorý by umožnil, aby sa do Spojených štátov dodávali služby z Číny. Výrobcovia sa možno budú musieť presunúť do krajín, ako je Vietnam alebo Mexiko,“ povedal Brian Miller, ktorý v Šen-čene podniká už sedem rokov.
Ako to v totalitnom štáte často býva, informácie o ďalších krokoch čínskych spoločností sú obmedzené – najmä preto, že Čína informácie o clách na svojom internete cenzuruje. Vieme však, že tamojšie kiná sa už pripravujú na jednu veľkú zmenu: budú môcť premietať len obmedzený počet amerických filmov.
Článok vyšiel na forbes.cz, jeho autorom je Filip Vokoun.