12. mája 2020

Zažite naše prvé online podujatie, na ktorom budú hosťami minister hospodárstva Richard Sulík či spolumajiteľ pivovaru Urpiner Branislav Cvik. Zapojte sa do podujatia a položte našim hosťom otázky cez aplikáciu sli.do. Viac info TU

Hovorí sa, že po vojne je každý generál. A čo byť generálom počas nej? Lídrom, ktorý sa aj v neľahkej situácii stará o svojich zamestnancov a záleží mu na ich osudoch. Keď sa vo firme objavia problémy, nech už sa týkajú koronavírusu alebo nie, práve dobrý šéf stojí pevne na nohách, i keď sa pod všetkými otriasa zem.

V nečase by sa spoločnosť mala v prvom rade zamerať na komunikáciu. Tá interná je momentálne oveľa intenzívnejšia, alebo by aspoň mala byť, myslí si Dalibor Slávik, managing director executive search agentúry Slávik & Stell.

Dobrý šéf nevyužíva neštandardné obdobie na zadávanie úloh a väčšiu či prísnejšiu kontrolu zamestnancov. „Dôležitejšie je jasne komunikovať, ako firma reaguje na situáciu,“ dodáva odborník. Ľudia majú jednoducho právo vedieť, čo sa deje.  

Posledný na palubu, prvý cez palubu

Pre koronavírus boli mnohé spoločnosti prinútené siahnuť po krízových scenároch, ktoré mali vopred pripravené alebo si ich postupom času definovali. „Na prvom mieste je zabezpečiť ochranu života a zdravia zamestnancov, postarať sa o bezpečnosť a ochranu majetku a v neposlednom rade zabezpečiť fungovanie firmy,“ približuje Slávik.

V niektorých spoločnostiach sa podľa odborníka vyskytli prekážky na strane zamestnávateľa, a jedným z riešení, ako biznis zachrániť, je prikročiť k prepúšťaniu.

Narcis, neurotik, násilník? Od toxického šéfa radšej rýchlo preč

Ešte predtým by mala firma urobiť všetko, čo je v jej silách, aby k tomuto procesu vôbec nemuselo dôjsť, myslí si Dušan Eľko, managing partner SAM International SK+CZ. Ako si teda v podobnej situácii poradiť? Jedným z riešení by podľa odborníka mohlo byť napríklad plošné zníženie miezd, ktoré by sa bez rozdielov týkalo aj manažmentu spoločnosti.

Ide o krok, ktorý i napriek neľahkej situácii pomôže atmosfére medzi zamestnancami.  

Dušan Eľko (vľavo) a Dalibor Slávik (vpravo) opisujú dobrého šéfa. Foto: archív Dušana Eľka a Dalibora Slávika

Pokiaľ sa okolnosti zhoršia natoľko, že firma aj napriek snahe musí pristúpiť k prepúšťaniu, podľa Eľka by mala vybrať dotknutých zamestnancov na základe jasného a transparentného algoritmu.

„Záleží na tom, či sa šéf musí rozlúčiť s človekom, ktorý pre spoločnosť pracoval 10 rokov, alebo nastúpil iba pred piatimi mesiacmi. Platí pravidlo, posledný na palubu, prvý cez palubu,“ vraví Slávik. Firmy sa snažia napríklad zachrániť matky samoživiteľky a skôr sa rozlúčia so slabšími členmi tímu.  

Nezarúbe si budúcu cestu

V nečase prichádza na scénu šéf, ktorý má ukázať, prečo vlastne šéfom je. Rozhovor o výpovedi nie je príjemný ani pre jednu zo zúčastnených strán. Za normálnych okolností Eľko radí, aby prebiehal v prostredí, kde sa zamestnanec skrátka cíti bezpečne.

Podľa Slávika je na to ideálna kancelária, čo aktuálne komplikuje koronavírus. Osobné stretnutie sa v núdzovom prípade dá nahradiť videorozhovorom 

Ako spoznáte, že ste príšerný šéf? Robíte týchto 6 vecí

Obaja odborníci sa zhodujú na tom, že takáto debata musí prebiehať citlivo a s ohľadom na ľudské osudy a životy. „Rozumný a empatický šéf sa pripraví – tak, ako na iné dôležité stretnutia,“ upresňuje Eľko. Vyhradí si čas, zabezpečí miesto, preštuduje podmienky pracovnej zmluvy, zameria sa na možné námietky, prípadne si prizve odborníka z HR oddelenia, právneho oddelenia či odborov.  

Postup dobrého šéfa je podľa Slávika konštruktívny, podložený argumentmi. Takýto líder sa zďaleka vyhýba invektívam, osočovaniu a tiež hádkam. Od takéhoto správania a reakcií sa skrátka rozumne dištancuje. Ak dochádza k prepúšťaniu zamestnanca pre problematické okolnosti a nie priamo pre jeho zlyhanie, treba myslieť na budúcnosť, konštatuje Eľko 

I napriek momentálnym problémom sa situácia pravdepodobne postupne zlepší. Spoločnosť by preto neskôr mohla pristúpiť k tomu, že opäť prijme prepustených zamestnancov. „Ich záujem o návrat bude priamo úmerný tomu, ako sa k nim firma alebo šéf zachoval,“ pripomína odborník. A presne na to by mal líder počas rozhovoru o výpovedi myslieť. Nemal by si zarúbať cestu.  

Týchto 5 znakov ho v kríze prezradí

Ľudskosť a empatia sú dôležité vlastnosti dobrého šéfa. A preukázať by ich mal aj počas rozhovoru o výpovedi so zamestnancom. Musí však poznať zdravé hranice. Slávik varuje pred teatrálnymi prejavmi a afektom, Eľko zase pred objímaním či dokonca plačom. Dobrý šéf preukazuje emócie, no zbytočne to s nimi nepreháňa.

Radšej energiu zameria na riešenia. „Prepúšťaným zamestnancom môže predostrieť víziu pri zlepšení situácie, alebo podporu vo forme odstupného, pomoci pri hľadaní novej práce či úhrade rekvalifikačného kurzu,“ menuje Eľko konkrétne príklady.

Pokiaľ firmy majú takzvaný outplacement program, Slávik im radí po ňom siahnuť. Ide o balík služieb, vďaka ktorému prepúšťaní zamestnanci lepšie zvládnu nečakanú situáciu. „Väčšinou ho zabezpečuje externá firma,“ dodáva Slávik a menuje niektoré časti programu: analýza a aktualizácia životopisu, certifikátov a ďalších podkladov, analýza profesijných a osobnostných špecifík, analýza možností trhu práce či profil na sieti LinkedIn a práca s ním.

Nech už ide o prepúšťanie alebo iné problémy, ktoré sa v spoločnosti môžu objaviť, podľa Eľka prezradí dobrého šéfa týchto päť znakov:

  1. Dobrý šéf komunikuje zoči-voči i nepríjemné správy. Nie je správne, ak zamestnanci nadriadeného vnímajú ako akúsi mystickú osobu. Naopak, mali by mu plne dôverovať, že je voči nim otvorený a transparentný.  
  2. Dobrý šéf postoj tlmočí jednoznačne. Jeho zamestnanci majú jasno v tom, prečo bola práve ich pozícia zrušená.  
  3. Dobrý šéf ide príkladom. A vždy začína od seba. Pokiaľ treba vo firme zaviesť obmedzenia, ako napríklad krátenie platu, aplikuje ich na seba v rovnakom rozsahu ako na ostatných zamestnancov. Nerobí zo seba výnimku. 
  4. Dobrý šéf veľa nerozpráva. Ticho môže počas prepúšťania alebo debaty o problémoch v spoločnosti pôsobiť nepríjemne, ale v snahe naplniť ho môže nadriadený povedať viac, ako by vlastne mal. Veľmi dobre vie, kedy je čas mlčať a kedy hovoriť. 
  5. Dobrý šéf sa zameriava na pocity zamestnancov. Podporuje ich v prejave emócií, kladie im otázky. Pokiaľ počas debaty o výpovedi zamestnanec nereaguje, nadriadený dokáže odolať pokušeniu dostať sa rýchlo k ďalšiemu bodu. Empaticky načúva a ďakuje mu za prínos spoločnosti.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?