Predaj nových áut v Európskej únii v januári 2024 ožil a po decembrovom poklese vzrástol. Prispelo k tomu najmä dvojciferné tempo rastu predaja v Nemecku a Taliansku. Aj predaj plne elektrických áut sa medziročne zvýšil, ale medzimesačne klesol. Ukázali to v utorok údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Podľa najnovších údajov počet zaregistrovaných osobných áut v EÚ sa v januári 2024 zvýšil medziročne o 12,1 percenta na 851 700 kusov, čím sa zotavil z poklesu o 3,3 percenta v decembri 2023.
Najviac v Taliansku a Nemecku
Všetky hlavné trhy bloku nahlásili výrazný rast predaja, pričom Nemecko (19,1 percenta) a Taliansko (10,6 percenta) zaznamenali dvojciferné zisky a Francúzsko (9,2 percenta) a Španielsko (7,3 percenta) jednociferné zisky.
Registrácie nových batériových elektrických vozidiel v EÚ v januári medziročne vzrástli o 28,9 percenta na 92 741 kusov. To však bolo o 42,3 percenta menej ako v decembri. Dôvodom bolo najmä medzimesačné zníženie predaja v Nemecku (-59 percent) a Francúzsku (-46 percent), hoci medziročne ich odbyt stúpol.
Celkovo elektromobily, či už plne elektrické modely, plug-in hybridy alebo plne hybridné vozidlá, predstavovali v januári 47,5 percenta všetkých nových registrácií osobných automobilov v EÚ, čo je viac ako 42,7 percenta pred rokom, ale pokles z 53,3 percenta v decembri.
Ako znížiť náklady?
V januári vzrástol odbyt dvoch najväčších európskych výrobcov automobilov Volkswagen (11,5 percenta) a Stellantis (15 percent), ale predaj Renaultu klesol o 2,9 percent podľa údajov ACEA.
Keďže vysoké náklady na kúpu elektromobilov sú hlavnou prekážkou ich masovejšieho prijatia, Stellantis a Renault sa snažia vyvinúť cenovo dostupnejšie modely.
Americký výrobca elektromobilov Tesla zaznamenal v januári medziročný nárast predaja v EÚ o 66,9 percenta.
Počet nových vozidiel registrovaných v januári v EÚ, Británii a Európskom združení voľného obchodu (EZVO) vzrástol o 11,5 % na 1 milión kusov, dodalo združenie ACEA.