7. januára 2020

Napriek spomaľovaniu svetovej ekonomiky dosiahli predaje počas sviatkov v USA vyššie objemy ako v roku 2018. Objem predaja v retailovom sektore sa počas obdobia od Dňa vďakyvzdania až po Vianoce v porovnaní s minuloročnými sviatkami zvýšil o 3,4 %. O hlavnú časť tohto nárastu sa postarali nákupy cez internet, ktoré medziročne vzrástli až o 18,8 %.

Ako uvádza vo svojej správe portál paymentsjournal.com s odvolaním na analýzu spoločnosti Mastercard, aj napriek krátkemu času medzi Thanksigivingom a Štedrým dňom (v porovnaní s rokom 2018 bolo toto obdobie kratšie o 1 týždeň) sa podarilo predajcom dosiahnuť rast tržieb niekde v strede odhadovaného pásma 3 – 4 %.

Nízka nezamestnanosť a rast miezd, daňové úľavy a v neposlednom rade lacné úvery zrejme pomohli spotrebiteľom v ich štedrosti pri nákupoch pre svojich blízkych. Ako spomína Reuters v ich príspevku, predaje po sviatku vďakyvzdania a počas Vianoc sú pre maloobchod v USA kľúčové a môžu predstavovať až 40 % z celoročných tržieb.

Povianočné výpredaje sú tu. Dokážete odolať zľavám a nakupovaniu?

Čo spôsobilo 3,4 % -ný nárast v tržbách? Faktorov môžeme menovať niekoľko, no mnohí analytici hovoria o „zdravom“ spotrebiteľovi. Solventné domácnosti, ktoré si užívajú nízku nezamestnanosť sa rozhodli tieto Vianoce využiť naplno. Zároveň sa predajcovia rozhodli vzhľadom na kratšie trvanie sviatkov spustiť skôr do cenových zliav, čo tiež podporilo nákupy.

Rýchlejšie rastú nákupy cez internet

Aby sme si spravili lepšiu predstavu, obrat maloobchodu počas uvedených dní bol niekde medzi 727 až 730 miliardami dolárov, ako odhaduje Federácia maloobchodu USA. Ako ďalej uvádza portál cnbc.com, v sektore maloobchodu sú víťazi aj porazení. Takzvaný retailový armageddon si vyžiadal napríklad úpadok siete predajní Forever 21 (tá relatívne nedávno vstúpila aj na Slovenský trh).

V roku 2019 v USA zatvorili celkovo 8 558 maloobchodných predajní rôznych značiek a vzniklo len 3 446 nových. To len podčiarkuje presun nákupov z kamenných prevádzok do online priestoru. Kamenné predajne sa však aj naďalej intenzívne využívajú na uzavretie online nákupov. Podľa údajov z online sektora v USA sa aj v roku 2019 spotrebitelia až v 50 – 70 % nákupov online rozhodli prevziať si tovar na kamennej predajni či výdajnom mieste. Takže nákup síce prebehol na internete, no tovar nešiel priamo k spotrebiteľovi, ale bol ním vyzdvihnutý v „kamennej“ predajni.

V prospech online predajov hrá aj skracovanie doby dodávky. Amazon, ktorý v USA predstavuje takmer 50 % z celkových online predajov v roku 2019 pre svoju službu Prime získal už viac ako 50% amerických domácností. Táto služba zákazníkovi umožňuje nákup bez poplatkov za dopravu a dodávka je v rámci dňa nákupu či do 24 hodín. Amazon tak môžeme kľudne zaradiť medzi víťazov v oblasti maloobchodného predaja za rok 2019. Medzi víťazmi sú aj spoločnosti Best Buy a Walmart. Porazení sú najmä obchodníci, ktorí majú svoje prevádzky vo veľkých nákupných centrách. Tie zaznamenali pokles návštevnosti a z 11 000 stredísk až 9 000 hovorí o zmenšení počtu nakupujúcich.

Detailista Bezos a vizionár Musk: dva spôsoby, ako miliardári vedú svoje firmy

Čo je potrebné v spojení s nárastom nákupov cez internet spomenúť, sú tovary, ktoré kupujúci budú po Vianociach vracať.  Veľkí internetoví hráči umožňujú vrátenie tovaru, či plné vrátenie peňazí za tovar, ktorý „obdarovanému“ nesadol, či nebol v správnom prevedení. Odhaduje sa, že 15 – 20 % nakúpených predmetov sa takto počas januára vráti do skladov. S uvedeným objemom musia predajcovia počítať v ich kalkuláciách každoročne, i keď technológie zrejme budú zmenšovať počty vracaného tovaru. Kvalitnejší spôsob odhadu veľkosti oblečenia, či snímanie pomocou virtuálnej reality budú znižovať objem nesprávnych darčekov.

Slovenský predaj je v inej lige

Je len škoda, že nemáme k dispozícii dáta zo Slovenského maloobchodu za uvedené obdobie. Ak však spravíme pokus o odhad z údajov Štatistického úradu SR, bude celkový objem tržieb v sektoroch veľkoobchodu, maloobchodu dopravy a služieb v SR za celý rok 2019 niekde na úrovni 17 – 18 miliárd eur. Štruktúru do hĺbky nevieme, takže je to len číslo, na základe ktorého si môžeme uvedomiť, aký priepastný rozdiel je medzi veľkosťami trhov USA a Slovenska.

Európska lokomotíva Nemecko by podľa odhadov Nemeckého inštitútu EHI mala počas Vianoc 2019 dosiahnuť predaje v maloobchode vo výške 102 miliárd eur. Medziročne by to znamenalo nárast o 3 % a áno, aj tu rastú samozrejme nákupy cez internet rýchlejšie, ako klasické nákupy v obchodoch.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk