10. februára 2020

Premeniť nápad na lukratívny biznis nikdy nie je ľahké. Obzvlášť náročné je to pre malé firmy. Bez zdrojov majú pred sebou totiž jedinečnú výzvu. Musia dosiahnuť zisk v relatívne krátkom čase a zároveň neohroziť kvalitu vlastných produktov. O náročnosti tejto úlohy svedčia i čísla. Až 20 % malých podnikov zlyhá v prvom roku fungovania, 30 % v druhom, 50 % do piateho a 70 % po desiatom roku.

Prečo sa až také množstvo malých firiem neudrží v biznise dlhšie než polovicu dekády? A čo majú spoločné? Môže nám pomôcť, ak pochopíme, v čom urobili iní zakladatelia chybu.  

Zákazníci nemali jasno v produkte či službe.

Toto je prvý a zároveň najbežnejší dôvod, pre ktorý malé firmy ihneď zlyhajú. Keď potenciálni klienti nahliadnu do vášho výkladu, na webovú stránku alebo profil na sociálnych sieťach, musia do niekoľkých sekúnd porozumieť, čo vlastne robíte a čo im môžete ponúknuť.

Podnikanie bez obchodného partnera?
Pozor na týchto 5 finančných chýb

Vaše produkty alebo služby musia byť konkrétne, pochopiteľné a priame. Tiež by mali na trhu vyniknúť, napríklad ako lacnejšia, kvalitnejšia alternatíva alebo ako riešenie problému, ktorému sa predtým nikto nevenoval. Ak nedokážete jednou vetou vysvetliť, čomu sa vaše podnikanie venuje, asi ešte nemáte jasno v tom, čo robíte.

Firme chýba štruktúra.

Možno máte koncept a začali ste s výrobou produktov. Ak však nemáte silnú štruktúru, vašej firme chýba pomyselná chrbtica. Štruktúra sa viaže na každodenné činnosti podniku. Napríklad na technické problémy, mzdy, stretnutia zamestnancov, objednávky či dopravu. Musíte sa postarať, aby ste ich riešili efektívnym a profesionálnym spôsobom.  

Podnikanie v minulosti a teraz.
Richard Branson prezrádza, prečo by chcel začať s biznisom až dnes

Jennifer Dawn, podnikateľka a renomovaná biznis koučka, vraví, že zlá štruktúra je často odrazom zrelosti zakladateľov firiem. „Biznis utrpí, ak sú ich každodenné návyky neštruktúrované a neusporiadané. Rovnako sa to deje aj v prípade, že majú tendenciu robiť unáhlené rozhodnutia, sú leniví v predaji alebo sa vzdajú pri dôležitých finančných záležitostiach,“ vysvetľuje. „Sila charakteru vlastníka je životne dôležitá pre úspech alebo neúspech podnikania.“

Zakladateľ nebol pripravený.

Posledným dôvodom je, že zakladateľ firmy nebol pripravený zhostiť sa vedúceho postavenia a prebrať na seba riziko či zodpovednosť. V prípade veľkej firmy sa táto nezrelosť môže stratiť v iných úlohách. Avšak v malej firme, ktorú zvyčajné vedie len zakladateľ, je nevyhnutné, aby práve on naplno prevzal všetko, čo sa spája s jeho pozíciou.

Keď zakladateľ nie je pripravený skutočne podnikať, prejaví sa to niekoľkými spôsobmi. Okrem toho, že firme chýba štruktúra či jasnosť (podnikanie často odráža túžby zakladateľa, nezapĺňa pomyselnú medzeru na trhu), podľa biznis koučky Kate Bagoy chýba u majiteľa takzvaný zakladateľský „mindset“, nastavenie mysle.

„Podľa môjho názoru spôsobuje neúspech firmy v prvom rade zakladateľský mindset. Vždy hľadáme iný dôvod – trh nebol pripravený, došli nám finančné prostriedky, najali sme nesprávnych ľudí. Úspešní majitelia firiem však nakoniec vždy nájdu spôsob, ako napredovať,“ ozrejmuje Kate. „Menia smer, učia sa, rastú a budujú si odolnosť, aby mohli zotrvať v hre, kým nedosiahnu úspech.“

Prispievateľka Brianna Wiest píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk