Pamätáte si, keď ste ako deti neustále otravovali dospelých okolo seba jedným slovom – prečo? Prečo je nebo modré? Prečo musím jesť špenát? Prečo musím ísť do školy? Prečo je tma? Prečo musím nosiť prilbu?
Ukazuje sa, že aj keď vyrastáme a už sa nečudujeme alebo sa nestaráme o to, aby sme poznali odpovede na tieto otázky, stále by sme si mali občas položiť otázku „prečo?“.
Toto slovíčko zasahuje hlbšie do nášho bytia. „PREČO“ je o skúmaní, objavovaní zmyslu a účelu nášho života.
Aj čo sa práce i podnikania týka, tak je dôležité, aby ste si svoje PREČO, ČO a AKO zodpovedali. Tieto tri body sú totiž základným stavebným kameňom pre budovanie úspechu.
Väčšina organizácií vychádza z toho, čo a ako ponúkajú. Potom sa pozrú na to, ako sa ich spoločnosť líši od ostatných. Nakoniec sa snažia prísť na to, prečo to tak je, pretože cesta k ich produktom a službám môže byť spojená s nejakým účelom.
Prvé musí prísť prečo, ostatné je druhoradé
Simon Sinek používa Apple ako skvelý príklad toho, že je dôležité dať práve otázku PREČO na prvé miesto: pretože ľudia kupujú „dôvod“, nie produkt či službu. Takto Sinek vysvetľuje úspech spoločnosti Apple:
PREČO: Veríme v challengovaní súčasného stavu. Veríme v myslení inak.
AKO: Spôsob, akým challengujeme status quo, je tým, že naše produkty sú krásne navrhnuté, jednoducho sa používajú a sú užívateľsky prívetivé.
ČO: Len náhodou vyrábame skvelé počítače. Chcete si jeden kúpiť?
WHY: We believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.
HOW: The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user friendly
WHAT: We just happen to make great computers. Want to buy one?
Komunikujte skôr zvnútra ako zvonka dovnútra. Namiesto toho, aby ste ľuďom hovorili, čo alebo ako to robíte, povedzte im, prečo to robíte.
Aj z mojich vlastných obchodných skúseností je jasné, prečo je „PREČO“ nevyhnutné pre úspech v akomkoľvek odvetví alebo prostredí a v akejkoľvek funkcii. Ide o vaše hodnoty, presvedčenia a inštinkty.
Bude to váš kompas
Vaše „prečo“ slúži ako kompas; dáva vám dôvod a účel. Núti vás, aby ste sa rozhodovali na základe svojej vnútornej motivácie. Okrem toho vaše „prečo“ priťahuje ľudí, ktorí veria tomu, čomu veríte vy. A to je jeden z najdôležitejších bodov, keď začínate podnikať.
„Prečo“ slúži ako kompas v chaotickej každodennej práci. Je také ľahké nechať sa pohltiť drobnosťami v každodennom pracovnom živote, čítania e-mailov a účasti na stretnutiach, že zabudnete, čo sa vlastne snažíte dosiahnuť. Vedieť prečo robíte prácu slúži dvom zásadne dôležitým cieľom súvisiacim s efektívnosťou: 1) Motivuje. 2) Identifikuje účel.
Moja rada? Najprv sa zamerajte “prečo” a odložte svoje “ako” a “čo”. “Ako” a “čo” sa bude prirodzene vyvíjať. Ak neviete, prečo to robíte, ako môžete vedieť, čo robíte?