Na nasledujúce mesiace sa tešili. Vlani v decembri sme sa s Martinou Horváthovou a Marekom Karcolom zo značky Two Cosmetics rozprávali o ich plánoch na tento rok. V tom čase im robila radosť čerstvo otvorená kamenná predajňa v Bratislave a plánovali expanziu do Ázie. To, čo striehlo za dverami, nečakali. Pandémia nového koronavírusu totižto zhatila ich podnikateľské vízie. Oni sa nevzdali, prišli s iniciatívou na podporu predaja mydiel a tiež pripravujú výrobu dezinfekcie.
Dopad koronakrízy na oblasť slovenského podnikania je podľa dvojice samozrejme zlý a situácia sa ešte zhorší. „Odvetvie kozmetiky má aspoň akú-takú šancu. Pravdupovediac, v koži ostatných podnikateľov by sme byť nechceli,“ konštatuje Martina.
Sprvu udrel výpadok surovín a obalov
Po vypuknutí pandémie nového koronavírusu musel pár odložiť bokom všetky plány so značkou Two Cosmetics na najbližšie mesiace. „Hneď sme pochopili, že je zbytočné plytvať časom na ich splnenie alebo expanziu,“ vraví Marek a dodáva, že čakať budú aj s uvedením nových produktov na trh.
Okrem toho musela dvojica chtiac-nechtiac zatvoriť tiež svoju kamennú prevádzku. Fungovali v nej síce iba pár mesiacov, ale i napriek tomu sa na mieste stihli udomácniť. „Cestu k nám si za taký krátky čas našlo množstvo zákazníkov,“ hovorí Martina, ktorú tento fakt pri spätnom pohľade teší. Momentálne spoločne s Marekom dúfajú, že svoje priestory budú môcť čo najskôr opäť otvoriť ľuďom.
Martina a Marek mali v biznise na rok 2020 pripravené veľké plány. Pre koronavírus sa ich zatiaľ museli vzdať. Foto: archív
Šírenie ochorenia Covid-19 výrazne ovplyvnilo taktiež výrobu značky Two Cosmetics. Sprvu musela dvojica urgentne riešiť výpadok kľúčových surovín a tiež obalových materiálov, ktoré dováža z rôznych kútov sveta. Tieto produkty skrátka nikto neexpedoval. „Problém stále pretrváva, no nie je to už také kritické,“ ozrejmuje aktuálnu situáciu Marek.
Zmenou si prešiel aj záujem zákazníkov o ich kozmetické produkty. Dvojica vo svojom biznise totižto zaregistrovala zníženie dopytu po pleťových krémoch či dovtedy najpredávanejších zero waste odličovacích tampónoch, a naopak zvýšenie záujmu o mydlá a sprchové želé. Aj napriek tomu nie je kompenzácia dostatočná, hodnotia Martina s Marekom.
Cenu mydiel považovali za nevýhodu
Jednou z reakcií dvojice na súčasnú situáciu ohľadom šírenia ochorenia Covid-19 je ich iniciatíva OSTAVAM_DOMA a #mydlimsa. „Uvedomujeme si, aké je dôležité, aby v tomto období ľudia ešte viac dbali na dodržiavanie hygieny,“ vysvetľuje Martina. Preto zákazníci po zadaní kódu na eshope Two Cosmetics dostanú zľavu 25 percent na všetky mydlá v ponuke.
„Tie naše nepatria medzi najlacnejšie na trhu, čo v tomto období môže byť nevýhodou. Ľudia nemajú istotu, preto sa často rozhodujú na základe ceny,“ dopĺňa Martina. Cieľom dvojice bolo, aby si zákazníci nemuseli vyberať medzi tým, čo by chceli, a tým, čo si práve môžu bez výčitiek dovoliť.
I napriek tomuto kroku neevidujú vyšší dopyt po mydlách, skôr vďaka nemu nepociťujú pokles v ich predaji. Pri bežnej cene by podľa dvojice záujem o tieto kozmetické produkty celkom určite klesol. „Takto sme si udržali približne rovnaký odbyt,“ hovorí Marek.
Pár sa zo všetkých síl snaží, aby neprišiel o zákazníkov. Prišiel s iniciatívou na podporu predaja svojich mydiel. Foto: archív
V Two Cosmetics po tomto kroku nezaspali na vavrínoch a spustili ďalšiu kreatívnu aktivitu. Na svojej facebookovej stránke predstavili koncept #twosomprirodzena, v rámci ktorého vyzývajú zákazníčky na zdieľanie svojich fotografií s týmto hashtagom. „Uvedomujeme si, ako sa naše životy v uplynulých týždňoch zmenili. S tým ide ruka v ruke aj to, čo vypĺňa naše dní,“ približuje Martina.
Keďže mnohé ženy zostali pre šírenie ochorenia Covid-19 doma, obmedzili napríklad i používanie makeupu. Podľa dvojice z Two Cosmetics je to ideálny čas na zamyslenie sa. „Cieľom tejto aktivity je, aby si každá žena uvedomila svoju prirodzenú krásu a naučila sa mať rada samú seba takú, aká je,“ pokračuje Martina. Podľa nej je neustále dôležité, aby ľudia vyzdvihovali svoje prednosti a nepoukazovali iba na nedostatky.
Plánujú výrobu dezinfekčných prostriedkov
Pár zo značky Two Cosmetics počas svojho fungovania otvorene komunikuje s vlastnou komunitou na sociálnych sieťach. A nepoľavil v tom ani teraz, prosí ľudí, aby boli zodpovední a zároveň ich pozitívne uisťuje, že situáciu ohľadom nového koronavírusu všetci spoločne zvládneme. Sociálnym sieťam skrátka Martina s Marekom pripisujú veľkú váhu, pretože im poskytujú možnosť rozvíjať svoje podnikanie.
Aj to je dôvod, pre ktorý v kozmetickej značke pracujú na budovaní osobnejšieho vzťahu so zákazníkmi. Práve v týchto dňoch majú oveľa viac času venovať sa online komunikácii dôslednejšie, ako za zvyčajných okolností. „Stále nie sme spokojní a vidíme, že máme veľké medzery,“ hodnotí Marek.
Najbližšie mesiace budú podľa dvojice pre značku Two Cosmetics skutočne náročné. Na fungovaní podnikania sa totižto odrazia všetky rozhodnutia, ktoré medzičasom urobili. „Čiastočne sme výrobu zamerali na produkciu dezinfekčných prostriedkov,“ približuje Martina a dodáva, že to nie je jednoduchý krok. Duo chce totiž robiť vo svojom biznise všetko poctivo, a tak musí v prvom rade splniť všetky legislatívne povinnosti, ktoré zaberajú určitý čas.
Pár verí, že práve produkcia nových dezinfekčných prostriedkov by mohla udržať nad vodou ich podnikanie a tiež ľudí, ktorí pre Martinu s Marekom externe zastrešujú napríklad výrobu odličovacích tampónov či spolupráce v oblasti marketingu a reklamy. „Sme v tom jednoducho spolu. A spolu to budeme musieť zvládnuť,“ dopĺňa Martina.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected]