5. mája 2021

Monika Farkašová založila projekt Ne_viditeľné, ktorý slúži na prezentovanie a podporu mladých ženských talentov v kreatívnej oblasti. Hovorí, že my Slovenky sa často bojíme vybočiť z radu, čo môže ovplyvniť aj našu kariéru. Ženy v New Yorku sú podľa nej „dravejšie“ a túto odvahu by chcela preniesť aj na Slovensko a podporiť ženy, aby sa nebáli kariérne zviditeľniť.

Zakladateľka hneď v úvode zdôrazňuje, že nejde o žiadny boj proti mužom, alebo o vzburu, ale skôr o príležitosť spoločne podporiť chýbajúce sebavedomie žien.

Keď sa spýtate ľudí z kreatívnej brandže či si myslia, že je v nej málo žien, myslím, že väčšina odpovie, že nás je tu dosť. No keď sa ich zároveň opýtate, či vedia vymenovať tri ženy na vedúcich kreatívnych pozíciách, v porotách kreatívnych súťaží, alebo také, ktoré prednášajú na konferenciách, zrazu zistíte, že je to veľmi ťažká úloha,“ začína svoje rozprávanie Monika Farkašová, ktorá roky pôsobí vo svete reklamy.

„Smutné je najmä to, že keď sa aj rozprávam s ľuďmi z organizácií, ktoré majú podobné aktivity na starosti, oni by ženy radi uvítali, máloktoré sa však prihlásia,“ hovorí Monika, ktorá sa rozhodla dodať im odvahu vystúpiť. Preto vytvorila Ne_viditeľné – prvú platformu na prezentovanie a podporu mladých ženských talentov na Slovensku.

Inšpirácia na vytvorenie platformy prišla v New Yorku. Foto: archív respondentky

Počas svojho pátrania zistila napríklad, že ocenenie Filip, ktoré sa udeľuje za výnimočný prínos v kreativite slovenskej reklamy, ešte nezískala žiadna žena, že v klube najoceňovanejších kreatívcov na Slovensku (Art Directors Club) je len 14 žien z 81 členov, alebo že na poslednom udeľovaní cien Digital Pie nebola minulý rok v trinásťčlennej porote ani  jedna žena (predtým len jedna).

Reklama

Inšpirácia z New Yorku

K myšlienke vytvoriť podobný projekt ju inšpirovalo najmä predchádzajúce pracovné pôsobenie v New Yorku, kde pracovala v jednej z tamojších reklamných agentúr na social media stratégiách pre medzinárodných klientov. V New Yorku sa tiež stala členkou najväčšej komunity na podporu žien v biznise – She Runs It.

Jej cieľom je formovať a inšpirovať budúce líderky a ambiciózne mladé ženy a práve táto organizácia Moniku podnietila k vytvoreniu niečoho podobného na Slovensku.

„Čo ma bavilo asi najviac bol fakt, že aj také obyčajné dievča z malého slovenského mesta dokáže sedieť za rovnakým stolom s kreatívnymi seniorkami z Pinterestu, Sony či Twittera, že sa dokáže na podujatí poradiť so ženami, ktoré pracujú pre Google či Droga5 a aj fakt, že nezáleží na seniorite pozície, aj tak občas riešime v našej brandži rovnaké úlohy a výzvy,“ hovorí.

Na webe neviditelne.sk môžete nominovať seba alebo kreatívne ženy vo svojom okolí. Foto: archív respondentky

Záber organizácie je naozaj široký – od happy hours a networkingových podujatí, cez pracovné ponuky až po mentoring od prezidentiek a riaditeliek nadnárodných spoločností. Každá žena si vie v členstve nájsť svoj vlastný návod na to, ako zlepšovať svoje zručnosti a motivovať sa.

Práve tento rozmer sa Monika snaží dostať aj do projektu Ne_viditeľné. „To, že je takáto iniciatíva v našom odvetví potrebná a vyhľadávaná dokazuje aj fakt, že práve táto v New Yorku úspešne funguje už cez 100 rokov,“ dodáva.

Strach Sloveniek

Ne_viditeľné dávajú do popredia šikovné ženy prostredníctvom krátkych vizitiek, edukujú a zdieľajú atraktívne pracovné ponuky. Zakladateľka platformy vysvetľuje, že ak má táto iniciatíva pomôcť čo i len pár ženám dostať lepšiu pracovnú príležitosť, ocitnúť sa v porote kreatívnej súťaže či získať freelance zákazku navyše, tak to má zmysel.

Naším najväčším nepriateľom je podľa nej strach, čím sa trochu odlišujeme od New Yorčaniek, s ktorými spolupracovala. „Mám pocit, že ženy sú tam ‚dravejšie‘ a nevzdávajú sa tak ľahko. Využijú každú možnosť dostať sa do povedomia, naučiť sa novým schopnostiam a nadviazať kontakty,“ vysvetľuje.

Je to spôsobené tým, že kreatíva je sama o sebe tvrdý biznis, aj tým, že New York je multikulturálny. Denne tam pracujete s copywriterkami z Mexika, art direktorkami z Talianska, social media manažérkami z Litva, pričom každá z týchto žien si prešla tvrdou cestou, aby bola tam, kde je.

„Takéto pestré prostredie je charakteristické aj otvorenejšími mysľami a schopnosťou akceptovať iné názory, a preto mám pocit, že automaticky odpadáva obava z odmietnutia či strápnenia sa. V tomto sme ešte my, Slovenky, troška pozadu. Prvé na čo pomyslíme je, čo asi povie okolie, často sa bojíme posmechu, komentárov či „vybočenia“ z radu,“ hovorí Monika.

Zahodiť nízke sebavedomie

Vidí to aj na databáze talentov Ne_viditeľných. Ženy, ktoré by mali žiariť a byť na seba hrdé, sa tam prihlásia málokedy. No keď ich prihlási niekto iný, sú potešené a do iniciatívy sa rady zapoja.

Monika preto vyzýva všetky kreatívne ženské duše, aby sa nehanbili prezentovať samy seba, keďže je to najmenej, čo pre splnenie svojich kariérnych cieľov môžu urobiť. „Čím viac nás bude, tým lepšie podmienky si v kreatívnej brandži vytvoríme,“ dodáva s úsmevom.

Čo by ešte poradila ženám, ktoré by chceli vystúpiť z neviditeľnosti, no zatiaľ nenabrali odvahu?

„Aby nemali strach a nenechali sa odradiť hlúpymi komentármi okolia (alebo len myšlienkou, že by takéto komentáre mohli prísť). Každá z nás má občas negatívne myšlienky. Každá z nás občas zažíva nepríjemné situácie, no nikdy nedovoľme, aby strach obmedzil to, čo by sme v živote chceli dosiahnuť,“ hovorí.

Reklama

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?