Pred viac ako dvoma rokmi sa bratislavský Aupark zapísal do dejín. Spoločnosť Wood & Company totiž v apríli 2021 oznámila jeho akvizíciu v hodnote 450 miliónov eur od spoločnosti Unibail-Rodamco-Westfield. Ide o doposiaľ najväčšiu realitnú transakciu v histórii Slovenska.
Stalo sa tak po náročnom covidovom období, počas ktorého síce kamenným obchodom chýbali zákazníci, no indície nasvedčovali, že sa s uvoľňovaním opatrení postupne do nákupných centier vrátia.
Predpovede sa naplnili, rovnako ako prevádzky ľuďmi. Dnes je v Auparku okrem ruchu nakupujúcich aj ďalší, stavebný ruch. Za tým aktuálne stojí spoločnosť Dynamik Construction, stavebná skupina „akciovky“ Dynamik Holding, ktorá vyhrala tender na generálneho zhotoviteľa prístavby.
Nový koncept, možno aj značky
K už existujúcim približne 58-tisícom štvorcových metrov pribudne takmer 10-tisíc štvorcových metrov nových nákupných priestorov, ktoré by podľa doterajších informácií mali „okupovať“ najmä značky španielskej skupiny Inditex. Do tej patria Zara, Pull&Bear, Bershka, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Uterqüe a Lefties.
Slovákom tak v rámci expanzie jedného z najstarších tuzemských nákupných centier prinesie svoj najnovší koncept a zároveň flagship Zara. „Okrem toho rozšíria svoje predajne aj ostatné značky skupiny Inditex, teda Bershka aj Pull&Bear. Stradivarius svoj nový, zväčšený koncept otvoril už na konci júla,“ dodáva Veronika Košická, riaditeľka bratislavského Auparku.
K úplne novým značkách, ktoré by mohli čoskoro pribudnúť v centre, či na našom trhu vôbec, nemohla zatiaľ Košická poskytnúť viac informácií. Zároveň však uviedla, že prebiehajú rokovania.
„Rozšírenie je našou odpoveďou na aktuálny dopyt po väčších obchodných formátoch aj rastúci záujem nových značiek. Má však podporiť aj kvalitu nakupovania, komfort zákazníkov a naše záväzky podporiť udržateľnú výstavbu a prevádzku,“ vysvetľuje motiváciu expanzie Košická.
Kľúčové je plánovanie
S prípravnými stavebnými prácami sa začalo ešte v marci tohto roka, Dynamik Construction stavbu následne prevzala do svojich rúk v júli. Vynovená podoba Auparku postupne rastie a celá by mala stáť najneskôr do konca roka 2024. Ako navyše v tejto súvislosti dodáva Košická, všetko napreduje podľa harmonogramu.
Získanie spomínanej zákazky považuje Vladimír Vikor ml., generálny riaditeľ a člen predstavenstva akciovej spoločnosti Dynamik Holding, za dôležitý krok. Ten podľa jeho slov so sebou nesie veľkú príležitosť a zároveň aj veľkú zodpovednosť. Práce totiž prebiehajú za plného chodu Auparku.
„Rekonštrukciu obchodného centra za jeho plnej prevádzky sme si už vyskúšali v roku 2018 pri veľkom obchodnom centre pri bratislavskom letisku,“ pokračuje Vikor s tým, vďaka tejto skúsenosti vedeli, čo môžu od rozširovania Auparku očakávať.
Takýto druh stavebných prác sa však nezaobíde bez výziev a špecifík. Všetky, aj tie najhlučnejšie či najprašnejšie, musí Dynamik Construction robiť tak, aby čo najmenej zasiahol do komfortu návštevníkov.
„To znamená mať dokonale zvládnutý manažment projektu, vrátane plánovania, koordinácie pracovníkov, nakupovania materiálov a dohľadu nad celým procesom, ako aj dodržiavanie vysokých nárokov klienta na kvalitu práce a striktné dodržiavanie dohodnutých termínov,“ opisuje Vikor.
Nedokážu ovplyvniť počasie
Stavbárov aj developerov však posledné roky situácia na trhu poriadne potrápila. Pandémia a neskôr vojna na Ukrajine so sebou priniesli narušené dodávateľské reťazce, raketový rast cien materiálov či nedostatok pracovnej sily.
„Aj keď je v súčasnosti dynamika stavebného odvetvia a ekonomickej situácie na Slovensku pomerne vysoká, aktuálnu situáciu monitorujeme, aby sme boli schopní na prípadné zmeny reagovať. Takže jediné, čo ovplyvniť nevieme, je počasie,“ uvádza Vikor s tým, že dopyt po komerčných a priemyselných budovách je naďalej veľký.
Stúpajúca krivka
Hoci presnú štatistiku návštevnosti Auparku spoločnosť Wood & Company nezverejňuje, zároveň uvádza, že je za posledných päť rokov, aj s prihliadnutím na pandémiu, stabilná a postupne narastá. Podľa magazínu ASB ho však v roku 2019 navštívilo 11,8 milióna ľudí.
Pre ilustráciu, Ján Harom, property director Nivy Centra, pre Forbes uviedol, že v súčasnosti predstavuje priemerná denná návštevnosť Nív 60-tisíc ľudí. Ročne by tak išlo takmer o 22 miliónov návštevníkov.