Tento článok je AdVoice. Čo to znamená?
10. novembra 2021

Éra vzducholodí v tridsiatych rokoch minulého storočia musela byť fascinujúca. Vzdušné koráby o veľkosti Titanicu križovali oblohu. Tieto najväčšie lietajúce stroje všetkých čias prepravovali ľudí pravidelne cez Atlantik, vedeli v priebehu dvoch týždňov obletieť svet, pomáhali pri expedíciách a výpravách do neznáma. Dnes máme v letectve modernejšie a rýchlejšie stroje, a tak sa na vzducholode pomaly zabudlo.

No ja si nemyslím, že tento na prvý pohľad ťažkopádny kríženec lietadla a balóna patrí do starého železa. Práve naopak, má totiž kombináciu jedinečných vlastností, ktoré nemajú lietadlá, vrtuľníky a ani populárne drony. Nemám teraz na mysli prepravu cestujúcich alebo tovaru, skôr výhľad zhora – dlhodobý, stabilný a nenáročný na energiu. Výhľad, ktorý sa uplatní aj v dnešnej dobe plnej informačných a komunikačných technológií. Neveríte? Predstavte si napríklad živelné pohromy, ako sú povodne, ktoré nás sužujú čoraz častejšie. Keď sa niečo také stane, treba okamžite pomáhať. No rýchla pomoc je problematická, keďže zasiahnuté územie je rozľahlé, situácia chaotická, neprehľadná, chýbajú presné informácie. Dokonca aj infraštruktúra je rozvrátená a akákoľvek komunikácia je veľmi zložitá.

Jedným z riešení môže byť práve vzducholoď v rukách záchranných zložiek, ktorá zabezpečí „nadhľad nad vecou“. Zavesená vo vzduchu vie dlhé hodiny kamerou monitorovať rozsiahle plochy vo dne v noci, a tak poskytovať okamžité informácie riadiacemu centru o aktuálnej situácii. Alebo môže prenášať rádiový signál, a tak pomáhať pri dorozumievaní sa a koordinácii pomoci aj na veľké vzdialenosti. Podobne sa dá vzducholoď využiť aj pri menej dramatických udalostiach: môžeme sledovať dopravnú situáciu, dohliadať na bezpečnosť veľkých spoločenských udalostí, monitorovať chránené územia, kde je potrebná tichá prevádzka.

Limity ďalšieho možného využitia sú len limity našej vlastnej fantázie. A my tie limity u nás nemáme radi, aj preto sme sa rozhodli začať vyvíjať a vyrábať bezpilotné vzducholode. Ja osobne v návrat éry vzducholodí verím, a čo vy?

Zdroj foto: Aliter Technologies

Tento článok je Advoice.

Jeho autorom je podpredseda predstavenstva Aliter Technologies, a.s. Pavol GálikPôsobí v Aliter Technologies od roku 2008. Má viac ako dvadsaťpäťročné skúsenosti s plánovaním a prevádzkou taktických nasaditeľných a mobilných komunikačných a informačných systémov v armáde. Prioritne sa venuje strategickému riadeniu vývoja IKT riešení určených pre vojenské a civilné operácie krízového manažmentu.