12. apríla 2021

Módny priemysel bol jedným z odvetví, ktoré pocítili negatívne účinky pandémie takmer okamžite. Jeho aktéri dokázali premeniť nepriaznivé okolnosti na novú príležitosť – riešenie našli v digitalizácii. „Dostať sa mimo svojej komfortnej zóny je veľmi dôležitý krok a často vytvára príležitosti pre riešenia, ktoré ste predtým ignorovali alebo ste nemali odvahu vyskúšať,“ opisuje dizajnérka Petra Kovacs.

Slovensko v digitálnej vlne nezaostalo

Keď začiatkom roka Slovak Fashion Council oslovil trojicu mladých slovenských dizajnérov: Petru Kovacs, Kristínu Šipulovú a Buffet Clothing, aby nás reprezentovali na londýnskom týždni módy, museli čeliť úplne novej výzve – vytvoriť v extrémne krátkom čase prezentáciu vo forme krátkeho filmu.

Najdôležitejšie svetové podujatia sa totiž presunuli z módnych mól do online sveta. „Som hrdá na to, že sme na Slovensku nezaostali, naši dizajnéri okamžite naskočili na digitálnu vlnu a získali sme skúsenosť, ktorá naše aktivity ovplyvní aj do budúcnosti,“ komentuje riaditeľka SFC Zuzana Bobíková.

Kristína Šipulová prostredníctvom svojho filmu prezentuje nielen svoju tvorbu, ale aj hodnoty, ktoré do nej vkladá – návrat k zanikajúcim remeslám a odevom vyrobeným ručne, z kvalitných vlákien, ktoré môžu pretrvať aj niekoľko generácií. Foto: archív Kristíny Šipulovej

Vďaka tejto prezentácii získali naši dizajnéri pozvanie zúčastniť sa aj online fashion weeku v Budapešti.

Zrazu nebol čas váhať

Čo znamenala nová forma prezentácie pre dizajnérov? „Už dlhšie som mala v pláne vytvoriť fashion film, no nemala som s jeho tvorbou žiadne skúsenosti. Bola to pre mňa nová výzva a nakoniec som rada, že sa všetko udialo tak rýchlo. Za normálnych okolností by som s celou produkciou váhala a bála by sa do niečoho takého vôbec pustiť. Takto som sa zo dňa na deň stala producentkou vlastného filmu Lobster Party,“ hovorí dizajnérka Petra Kovacs.

Reklama

Vplyvom pandémie sa zvýšil tlak na hľadanie digitálnych riešení. Z kamenných predajní sa stali e-shopy, firmy začali využívať živé vysielanie či videohovor v rámci služieb zákazníkom a rovnako sa prispôsobili aj najvýznamnejšie módne udalosti. Prečo sa aj oni rozhodli ísť cestou virtuálneho podujatia a nečakali, kým bude možné usporiadať módnu šou fyzicky?

Mimo komfortnej zóny

„Pre nás a našich dizajnérov, organizácie a partnerov bolo dôležité pokračovať v podnikaní, rozvíjať sa a cítiť, že sú stále súčasťou komunity, ktorá ich podporuje v tom, aby ich podnikanie, napriek osobným a profesionálnym výzvam, nemuselo byť pozastavené,“ odpovedá Billie Poposka-Roberts, riaditeľka londýnskeho Fashion Scout, ktorý je súčasťou najvýznamnejšieho európskeho módneho podujatia London Fashion Week.

„Dostať sa mimo svojej komfortnej zóny je veľmi dôležitý krok a často vytvára príležitosti pre riešenia, ktoré ste predtým ignorovali alebo ste nemali odvahu vyskúšať. Vďaka novej skúsenosti som zistila, že film je pre moje kolekcie veľmi vhodné médium, keďže – podobne ako pre film – aj pre moje kolekcie je veľmi dôležitým aspektom príbeh,“ objasňuje Petra Kovacs.

Niečo priniesla a niečo aj vzala

A navyše – digitálne podujatia umožňujú návrhárom a značkám osloviť širšie publikum, najmä spotrebiteľov, ktorí predtým nemohli fyzicky navštíviť módne udalosti.

„Vďaka digitálnej prehliadke talentov sme boli schopní vyvíjať sa aj v súčasnej klíme. Dokázali sme pracovať s dizajnérmi a sprostredkovať ich posolstvá širšiemu globálnemu publiku, a keďže sme boli bez akejkoľvek inej možnosti, celé odvetvie bolo nútené prehodnotiť a urýchliť budúcnosť virtuálnych prezentácií,“ dodáva Billie Poposka-Roberts.

Fyzické podujatia počas týždňov módy však poskytujú príležitosti na vytváranie kontaktov po celom svete. Pre dizajnérov, štylistov, producentov, nákupcov, médiá a všetkých ďalších kreatívcov zapojených do výroby prinášajú pracovné príležitosti.

Zostanú s nami digitálne riešenia?

„Čiastočne s nami digitálne implementácie určite zostanú, pretože sa za posledný rok stali súčasťou nášho každodenného života. Tento formát má svoje výhody, ktorých sa neoplatí vzdávať. Najúčinnejšie riešenie bude kombinovať tieto dva formáty,“ konštatuje Zsofia Bata-Jakab, CEO maďarskej agentúry pre módu a dizajn HFDA (Hungarian Fashion & Design Agency).

Zsofia Bata-Jakab dopĺňa, že kríza môže priniesť nové príležitosti aj v ďalších oblastiach života alebo podnikania. Či sa neskôr zachovajú, bude závisieť najmä od toho, aké dobré a efektívne boli tieto riešenia a či nešlo iba o núdzové opatrenia.

„Možno tesne po kríze obmedzíme ich používanie, pretože budeme chcieť vyjsť z domácej bubliny a robiť veci ako predtým. Ale nakoniec budú rásť, pretože sa dostali do povedomia ľudí a v mnohých smeroch sú užitočné.“

Andrea Gregorová už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR Stories preniesla skúsenosti z médií do kreatívnych spoluprác s menšími aj väčšími značkami. Stará sa o ich autentickú komunikáciu a snaží sa ju vnášať do života ľudí – prirodzene, zmysluplne a s pridanou hodnotou. Projekty, ktorým sa najradšej venuje, spája jeden spoločný menovateľ: kráčajú smerom k trvalej udržateľnosti a motivujú k zmene aj ostatných.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?