Pandémia COVID-19 ohrozuje globálnu ekonomiku. Vírus spôsobuje problémy a vážne utrpenie, no zároveň otvára aj nové obchodné príležitosti.
Zmena je najdôležitejším zdrojom obchodných príležitostí. Vo svete bez zmien sa ponuka a dopyt zbližujú. Inými slovami, podnikateľské možnosti sa postupne vyčerpávajú. Zmeny však ničia rovnováhu, zrazu vznikajú nové potreby a je zrejmé, že chýbajú zodpovedajúce ponuky.
Aby ste vedeli, o čom hovoríme, pozrime sa, v prvom rade, na technologické zmeny. Napríklad zavedenie internetu od 90. rokov otvorilo mnoho nových obchodných príležitostí. Nové produkty, služby a obchodné modely sa ustavične vynárajú z komplexnej súhry nových možností a ponúk. Príkladmi takýchto podnikateľských príležitostí sú vyhľadávacie nástroje, online obchod a sociálne siete – ako dajme tomu Amazon alebo Facebook.
Ako môžete v čase koronavírusu zachrániť svoj biznis?
Tu je 5 oblastí, kde si viete pomôcť sami
Katastrofy, krízy a taktiež pandémie môžu byť aj zmeny, ktoré narušia dočasnú rovnováhu medzi ponukou a dopytom. Napríklad osmanské dobývanie Konštantínopolu viedlo mnohých gréckych vedcov k emigrácii smerom na západ. Náhle dodanie vedomostí následne významne prispelo k vzniku renesancie. Povodňové katastrofy a naliehavá potreba bezpečnosti a ochrany viedli nielen k vynálezu protipovodňových opatrení. Nová ponuka – v tomto prípade priehrady, tiež vyvolala myšlienku systematického využívania vodnej energie.
A ďalej? Veľké požiare vyústili do rozvoja stavebníctva a nových materiálov. Prvá svetová vojna spôsobila šírenie vynálezov, ako sú zips, hygienické vložky alebo náramkové hodinky. Vo všeobecnosti možno povedať, že katastrofy a krízy inšpirujú ľudského ducha k vynálezom. Človek je svojou povahou riešiteľom problémov.
Je pandémia nová príležitosť?
Čo zmení koronavírus? Na túto otázku sa, samozrejme, v súčasnosti nedá odpovedať, respektíve dá sa to len čiastočne. Isté je, že životy postihnutých nákazou sa, bohužiaľ, tragicky zmenia. Zmenia sa aj životy tých, ktorých sa samotné ochorenie priamo netýka – napríklad je zrejmé, že stúpol dopyt po ochranných rúškach. To isté platí pre dezinfekčné prostriedky. Rýchla reakcia a vytvorenie zodpovedajúcej ponuky je podnikateľskou príležitosťou, ktorá pred niekoľkými týždňami neexistovala.
Pohovory online majú svoje pravidlá.
Ako sa majú na ne uchádzači pripraviť, aby nič nepokazili?
Budeme možno mať čoskoro k dispozícii lacnejšie a efektívnejšie ochranné pomôcky? Vývoj spoľahlivejších rýchlych testov a vakcín je tiež novou príležitosťou. V strednodobom horizonte môže mať vírus za následok zlepšenie pohotovostných plánov a bezpečnostných opatrení, aby bolo možné lepšie riešiť ďalšiu pandémiu. Šokový účinok vírusu korony môže mať tiež pozitívne vedľajšie účinky, s dostatkom priestoru pre podnikateľské príležitosti.
Katastrofy vytvárajú atmosféru neistoty
Úspešné využitie podnikateľskej príležitosti obvykle prináša podnikateľovi zisk. Zoznam najbohatších ľudí na svete vedú podnikatelia. Skutočnosť, že motívy podnikateľov nie sú vždy altruistické, však ešte neznamená, že nemôžu vytvárať veľké sociálne výhody. Adam Smith už dávno uznal, že mäsiari, pivovarníci a pekári sledujú hlavne svoje vlastné záujmy – a stále ich používajú na výrobu užitočných výrobkov.
Vzťahuje sa to aj na podnikateľské činnosti, ktoré spôsobuje koronavírus? Určite nie na všetky. Napríklad každý, kto využíva neistotu a predáva do veľkej miery zbytočné respirátory s nízkym ochranným faktorom ako prostriedok nápravy pre Covid-19, koná neeticky. Vlastné záujmy a sociálne využitie sa v tomto prípade líšia. Špekulatívne nákupy tiež nevytvárajú žiadnu sociálnu výhodu.
Vo všeobecnosti možno povedať, že nie všetky nové ponuky, ktoré sú výsledkom zmien, sú spoločensky užitočné. Katastrofy vytvárajú atmosféru neistoty. Kapitál totiž môže byť vyrobený aj tak, že ľudia náročky vytvoria paniku, ktorú prenesú do médií či na sociálne siete, aby vytvorili dopyt po istom produkte či istej službe. Následne svoje „riešenie“ ponúkajú za vysokú cenu – vezmime si napríklad kúry či prípravky na chudnutie, ktoré sú v ponuke pred letom. Takéto inovácie, ako riešenia umelých problémov, nie sú užitočné, pretože tých skutočných existuje aj bez toho dosť.
Využite potreby ľudstva
Je však rozumné vnímať krízy a katastrofy ako príležitosť na podnikanie. Problémy sú skutočné a potrebujú nové riešenia, respektíve inovácie – preto potrebujeme zručnosti podnikateľov na to, aby zužitkovali svoju odvahu, ochotu riskovať, tvorivosť a osobné nasadenie pri vytváraní toho, čo dokáže vyriešiť aktuálne problémy. Aj oni nám môžu pomôcť udržať čo najnižšie následky súčasnej epidémie – a dokonca môžu priniesť dlhodobé pozitívne sociálne výhody.
Treba byť optimista, dokonca aj v zlých časoch. Keďže posledné titulky, e-maily a hovory sa zameriavajú na predpokladaný „koniec sveta“ dôsledkom COVID-19 krízy, existuje niekoľko pozitívnych bodov, ktoré som zhrnul v článku, aby sa nestratili v globálnej hystérii, ktorá nás postihla.
Jakub Křivan je Head of CEE v spoločnosti C-QUADRAT Investment group vo Viedni, v ktorej v minulosti pracoval ako obchodný riaditeľ pre CZ/SK. Svoje vysokoškolské štúdium vo Viedni zavŕšil titulom MBA so zameraním na behaviorálne financie. V roku 2018 bol pri zrode platformy SBEN, ktorej poslaním je šíriť poznatky o fascinujúcich možnostiach behaviorálnej ekonómie a prinášať tento svetový trend na Slovensko. Hovorí plynule po nemecky a anglicky a medzi jeho záľuby patrí cestovanie, basketbal a varenie.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]