11. novembra 2020

Dve kamarátky Jarmila Juršíková a Miroslava Vargová našli v 90. rokoch dieru na trhu – na Slovensku chýbali poctivé bylinkové čaje. Dnes je ich ponuka prírodných produktov široká a prispôsobili ju aj pandémii. Nechýbala odvaha a dobrodružné začiatky v garáži, no vytrvalosťou sa im podarilo vybudovať stabilnú značku Juvamed, ktorá oslávi budúci rok 25. výročie.

Jarmila pracovala ako zdravotná sestra. Keď zistila, že ju práca nenapĺňa, oslovila svoju priateľku Miroslavu, aby sa pustili do spoločného podnikania. V roku 1996 založili značku Juvamed.

„Bola to riadna odvaha. Teraz, keď sa nad tým zamýšľam, hovorím si, ako sme to vôbec dokázali. Dnes by to nebolo reálne,“ vraví Juršíková.

Na začiatku bola hlavne odvaha

Prvotnou myšlienkou bol predaj zdravotníckeho materiálu, no komplikovaná legislatíva ich od nápadu rýchlo odradila. Potom si v novinách prečítali inzerát o predaji čajov pre ženy v Česku a zrodil sa nový plán. Spravili si prieskum a zistili, že vtedajší trh s bylinkovými čajmi bol poddimenzovaný. 

Juvamed
Bylinky do čajov nakupujú na Slovensku, v Českej republike a Maďarsku. Foto: Otto Nagy

„Mali sme veľké oči a hlavne odvahu. Dali sme dokopy rodinné úspory a objednali plnú dodávku tovaru. Zrazu sme mali v garáži hromadu čajov, ktoré bolo treba predať,“ spomína Juršíková. „Takto nás osud donútil, aby sme začali,“ dodáva Vargová. Začínajúce podnikateľky preto nasadli do áut a vyrazili hľadať odberateľov.

Lojálni zamestnanci

Prvého zamestnanca prijali po polroku, hoci prvý rok fungovali len v garáži. Už po krátkom čase však zistili, že dopyt po bylinkových čajoch v pekných krabičkách je väčší ako predpokladali. To ich donútilo urobiť ďalší krok. Zrekonštruovali priestory v obci Bakta, kde v roku 1998 spustili vlastnú výrobu čajov. Neskôr, v roku 2002, presťahovali firmu do Rimavskej Soboty.

Spočiatku stáli obchodné aktivity výhradne na pleciach zakladateliek, až po desiatich rokoch začali budovať obchodný tím. Dnes v Juvamede pracuje 24 zamestnancov. Mnoho z nich je súčasťou firmy viac ako 15 rokov, pričom práve tí lojálni sa podľa slov konateliek výrazne podieľajú na úspechu firmy. Miroslava a Jarmila sa tak môžu venovať víziám, rozvoju a riešeniu problémov.

Čaje v čase korony

V posledných rokoch spoločnosť realizovala viacero investícií – prestavbu e-shopu, digitálne prepojenie obchodnej siete, aj stavbu novej výrobnej haly. Dobre naštartovaný rok prerušila pandémia, ktorá im okresala tržby o 30 %. Pokles sa im však podarilo zmierniť rýchlou reakciou, keď do portfólia doplnili korona sortiment – rúška a dezinfekciu.

„Do vypuknutia pandémie sa tento tovar predával sporadicky, ba skôr stál na skladoch. Zrazu bol veľký dopyt,“ hovorí Juršíková. „Je to doplnok, ktorý nám pomáha prežiť. V prvej vlne ľudia kupovali len lieky a vitamíny a zabudli na to, že sa môžu liečiť aj čajmi,“ konštatuje Vargová.

Koreniny, prírodné oleje aj džemy

„Vyrábame čaje z viac ako 100 druhov sypaných byliniek, nálevové čaje a kvalitné za studena lisované oleje,“ prezrádza Juršíková. Aby sa priblížili spotrebiteľovi, prevádzkujú aj e-shop. „Keďže čas strávený pri nakupovaní by mal byť čo najefektívnejší, rozšírili sme ponuku v e-shope aj o ďalšie zdravé potraviny, ako kvalitné ovocné džemy, stopercentné prírodné šťavy a za studena lisované oleje z našej produkcie,“ vraví Juršíková.

Juvamed, oleje
Začínali s bylinkovými čajmi, postupne portfólio rozšírili aj o výrobu rôznych olejov. Foto: Otto Nagy

Bylinky nakupujú na Slovensku, v Maďarsku a Českej republike. Na domácom trhu zastupujú českú firmu Mediate, ktorá vyrába čaje značky Apotheke a zdravú výživu Green Apotheke. „Zastupujeme aj značku Natura Valdemar Grešík, ktorá okrem čajov vyrába aj bylinné masti a výborné koreniny,“ dopĺňa Miroslava Vargová.

Zaostrené na domáci trh

Juvamed produkty končia prevažne na domácom trhu v lekárňach a obchodoch zdravej výživy. Len malé percento smeruje do Čiech. „Prednedávnom nás oslovila obchodná sieť s ponukou spolupráce. Sme malá rodinná firma a zabezpečiť trh vo veľkom obchodnom reťazci je pre nás dosť riskantné,“ hovorí Vargová. Aby mohli poskytnúť reťazcu požadované ceny, museli by posilniť výrobné kapacity, nakúpiť stroje a výsledok by bol vraj neistý.

Napriek neľahkým časom a výzvam, ktoré pred nimi stoja, obe podnikateľky sa zhodujú, že chodia do práce s radosťou. Ich firma budúci rok oslávi 25. výročie, pričom ročné tržby presahujú 1,6 milióna eur. „Keď sme začínali, bola ľahšia a iná doba. Firme sme obetovali veľa dní a víkendov, no nikdy sme neoľutovali, že sme začali podnikať,“ uzatvárajú svorne zakladateľky značky Juvamed. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?