Halloween je tradične najsilnejším obdobím roka pre spoločnosti, ktoré vyrábajú sladkosti ako aj výrobcov či požičovne kostýmov. Tento jesenný sviatok však významne zvyšuje tržby aj v iných odvetviach. Patria k nim pizzerie, železiarstva či donáškové služby. Očakáva sa pritom, že v USA bude tohtoročný Haloween z hľadiska maloobchodných tržieb rekordný.
Americká sieť pizzerií Papa John’s pre časopis Forbes uviedla, že halloweenský víkend je pre ňu najrušnejším obdobím v roku. Nápor zákazníkov je približne o štvrtinu vyšší ako počas bežných víkendov roka a zároveň silnejší ako ďalšie z hľadiska náporu objednávok silné víkendy vrátane Super Bowlu či Silvestra.
Získajte výber najlepších správ
Prihláste sa na odber Newslettra Forbes Espresso a získavajte exkluzívne postrehy a rady od úspešných podnikateľov, odborníkov a inšpiratívnych lídrov z rôznych odvetví.
Pri vyplnení emailu súhlasím so spracovaním osobných údajov.
Ďakujeme za vaše prihlásenie! Vitajte v komunite Forbes.
Sieť Papa John’s tiež uviedla, že počas halloweenskeho víkendu v roku 2022 vybavila takmer pol milióna objednávok. Sieť Pizza Hut zas uviedla, že vlani predala viac ako 2,8 milióna kusov pizze so salámou (čísla za rok 2023 ešte nie sú k dispozícii).
Donášky aj predajne pre kutilov
Počas tradičných strašidelných sviatkov zaznamenávajú nárast aj spoločnosti podnikajúce v oblasti donáškových služieb. Donášková online služba DoorDash uviedla, že 31. október je pre ňu najväčším dňom v roku, kedy si ľudia objednávajú sladkosti. To naznačuje, že mnohí zákazníci sa na aplikáciu obracajú po tom, čo na poslednú chvíľu zabudli pripraviť si zásoby sladkostí pre deti.
Spoločnosť tiež uviedla, že objednávky cukroviniek začínajú rásť okolo 28. októbra, a dodala, že najobjednávanejším druhom cukroviniek počas halloweenskej sezóny je čokoláda.
Počas Halloweenu ale rastú tržby aj obchodom so železiarskym tovarom, napríklad sieti Home Depot. Zákazníci totiž do obchodu prichádzajú kvôli „strašidelnej“ interiérovej aj exteriérovej výzdobe a nakupujú aj rôzne nástroje a materiály potrebné na jej výrobu.
Strašidelné miliardy
Americká národná maloobchodná federácia (NRF) odhaduje, že výdavky na Halloween dosiahnu v roku 2023 rekordnú úroveň vyše 10,6 miliardy dolárov – i keď na sumár reálnych tržieb v tomto období si ešte počkáme.
Každoročný prieskum spoločnosti Prosper Insights & Analytics ukázal, že na aktivitách súvisiacich s Halloweenom sa tento rok v USA plánovalo zúčastniť 73 percent ľudí, čo predstavuje nárast oproti roku 2022, kedy sa tak v prieskume vyjadrilo 69 percent.
NRF tiež zistila, že spotrebitelia plánovali tento rok na Halloween minúť v priemere 108,24 dolárov. Predošlý rekord z roku 2021 predstavoval 102,74 dolárov.
Nečakaný efekt
Poča Halloweenu však majú plné ruky práce aj inštalatéri. Paul Abrams, marketingový riaditeľ siete poskytujúcej inštalatérske služby Roto-Rooter, uviedol, že inštalatéri oni v tomto čase zaznamenávajú troj- až štvorpercentný nárast tržieb.
Pýtate sa, čím je to spôsobené? Ako vysvetľuje Abrams, prekvapivo veľa ľudí si vydlabe tekvicu a semienka a dužinu z nej spláchne do výlevky a upchá si potrubie.
Tekvicová dužina sa však môže veľmi ľahko prilepiť na vnútornú stranu odpadových systémov a odtokových rúr. Keď dužina vyschne, podľa Abramsa sa na odtokové potrubie prilepí „ako živica, ktorá mi pripomína sklenené vlákno“ a môže úplne zablokovať odtok. Na jej prerazenie musia potom inštalatéri použiť špeciálny stroj určený na odtoky s menším priemerom.
„Verejnosť už roky varujeme pred vyrezávaním (tekvíc) v umývadle a odrádzame ľudí od takéhoto konania prostredníctvom našich príspevkov v sociálnych médiách,“ dodal Abrams.
Autorom tohto článku je William Skipworth z Forbes US.