9. januára 2021

Pred rokom by ste si niečo podobné ani nevedeli predstaviť. Scenár je nasledovný: zavolá vám kuriér, vyzdvihnete si box s viacerými druhmi vína (ktorým do určitého dátumu musíte odolať), dáte ich správne vychladiť a netrpezlivo čakáte na videokonferenciu. Online degustácia vína sa môže začať.

Koronavírus mnohým z nás prevrátil život hore nohami. Koncerty, konferencie či teambuildingy sa presunuli na internet, preto nezaváhali ani vinári a využili možnosti, ktoré im pandémia ponúka. Jednohlasne sa však zhodujú, že záujem zo strany zákazníka tu je, no ľudský kontakt a zážitok spojený s ochutnávkou v pivnici či vo vinohrade to nenahradí.

„Na začiatku sa s nami chceli spojiť hlavne známi, ale teraz sú to hlavne naši verní zákazníci, ktorým naše degustácie vo vinárstve chýbajú. Oslovujú nás však aj úplne noví zákazníci, ktorí sú otvorení tomuto konceptu,“ vysvetľuje pre Forbes vinárstvo Tajna Vineyards & Winery.

Zákazníci si ochutnávku cez internet vyžiadali aj sami. Foto: Tajna Vineyards & Winery

Ako sme už naznačili, ešte pred začatím každej degustácie prichádza každému účastníkovi domov balík vín. Niektoré vinárstva ponuku doslova ušijú zákazníkovi na mieru podľa jeho chuti a preferencií. Ešte pred akciou dostane informácie o skladovaní fliaš, ich chladení, tipy na správne stolovanie, správnu teplotu vína a výber pohárov alebo záhryzov.

„V daný dátum a čas sa náš someliér a zákazník pripoja. Someliér predstaví vína a zodpovie na všetky otázky zákazníka, ktoré sa týkajú degustovaných vín,“ opisuje Denisa Šutáková, someliérka WinePlanet.sk a Corner & Co.

Reklama

Odborníci aj verejnosť

Združenie Malokarpatská vínna cesta sa pustilo do online akcie iným spôsobom. Degustácia sa skladala z dvoch častí – z odbornej, ktorá nebola určená verejnosti, a časti pre „bežných“ ľudí. Najskôr odborníci vybrali najlepší rizling rýnsky z 57 vzoriek, ktoré boli prihlásené do súťaže Festivalu vín.

Degustáciu viedol známy vinár Milan Pavelka, zapojiť sa mohlo aj šesť šťastlivcov, ktorí sa zapojili do súťaže na webovej stránke združenia. „Bola to naša prvá degustácia touto formou. Netrúfali sme si na väčšie množstvo účastníkov, chceli sme, aby sa zmestili na obrazovku počítača. A na druhej strane, distribúciou vína by to bolo logisticky náročnejšie,“ vysvetľuje Anna Píchová zo združenia a dodáva, že chceli, aby sa účastníci na chvíľu stali degustátormi pod odborným dohľadom.

Degustácia Združenia Malokarpatská vínna cesta. Foto: MVC

Niektoré vinárstva však organizujú degustácie aj v skupinkách 10 či 20 účastníkov, pričom cena sa odvíja od druhu a počtu a ochutnávaných vín.

„Ak bude záujem zo strany zákazníkov, určite budeme pokračovať v tomto formáte degustácií,“ dodáva Šutáková. Zákazníci aj touto formou môžu spoznať nové vinárstva a ich produkciu.

Osobný kontakt sa nahradiť nedá

V online ochutnávkach plánuje pokračovať aj vinárstvo Tajna, no zdôrazňujú, že ani zďaleka nenahradili osobný kontakt so zákazníkom. „Záujem bol pomerne dobrý a aj stále je, avšak ľudia sa tohto konceptu stále boja. Len určitý typ zákazníka si vie predstaviť degustovať online. Čomu úplne rozumieme,“ hovoria.

Dobrú odozvu si zasa someliérka Denisa Šutáková vysvetľuje tým, že aj víno je spôsobom, ako „cestovať“ po svete bez toho, aby ste vyšli z domu.

Ak bude záujem pretrvávať, vinárstva sa novej forme degustácie nebránia ani do budúcnosti, po odznení pandémie. Otázne je, kto bude vtedy chcieť tráviť voľný čas pred obrazovkou?

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?