2. júna 2021

Amália Fiedorová a jej nevesta Mária Fiedorová. Dnes sú mená týchto dvoch podnikavých dám takmer zabudnuté. Ich príbeh sa začal písať ešte pred vznikom prvej Československej republiky a spájajú ich sladkosti, ktoré v našich končinách poznajú snáď všetci. Jednou z nich je okrúhla oblátka v čokoláde – Fidorka.

Hoci sa vznik značky Opavia datuje do 50. rokov 20. storočia, k zrodu tejto slávnej firmy došlo inde a inak, než sa traduje. A pri jej počiatkoch stojí jedna podnikavá dáma.

Písala sa ešte len prvá polovica 19. storočia a mladá žena nemala veľa možností, ako inak svoj biznis rozbehnúť než s pomocou a súhlasom manžela. Amália tak úplnou náhodou prišla s dobrým nápadom, ktorý sa jej muž rozhodol podporiť a realizovať, pretože sa jeho vlastnému podnikaniu príliš nedarilo.

Spoločne založili v roku 1840 firmu Fiedor, ktorá vyrábala malé okrúhle oblátky – Fidorky.

Ako vzniklo oblátkové kráľovstvo

Pôvodné zameranie rodinného biznisu však bolo úplne iné. Kašpar Melichar Baltazar Fiedor sa vyučil za tkáča a do Opavy sa prisťahoval z Ostravy ako tkáčsky tovariš. Tu sa v roku 1838 oženil. Jeho žena Amália pochádzala z rodiny Salingerovcov a rodina jej matky mala pekárstvo.

Reklama

Súkenníctvu jej manžela sa však v Opave príliš nedarilo, konkurencia bola veľká, a tak sa Amália pokúsila vylepšiť rodinný rozpočet. Pamätala si trik svojej matky, ktorá v rodinnej pekárni deťom zo zvyškov múky kedysi piekla okrúhle oblátky, ktoré kliešťami obracala na otvorenom ohni – a pokúsila sa ich piecť tiež.

Reklama na sušienky Opavia z 50. rokov 20. storočia. Foto: Opavia, Mondelēz International

Výsledok sa vydaril a mladá Amália začala sladké oblátky pečené na ohni predávať obyvateľom Opavy, ktorí sa prechádzali každú nedeľu po promenáde v parku priamo pod oknami ich domu.

Kašpar nakoniec opustil svoje remeslo a z nápadu, ktorý mal len vylepšiť rodinnú kasu, sa stal hlavný rodinný biznis Fiedorovcov, do ktorého sa po rokoch zapojil aj ich syn Theodor.

Na scénu prišla Mária

Práve Theodor so svojou manželkou Máriou prešiel začiatkom 80. rokov 19. storočia z ručného pečenia oblátok na ich továrenskú výrobu. Keď Theodor v roku 1887 zomrel, vdova Mária prevzala popri starostlivosti o tri deti aj riadenie továrne.

Vybavovala továreň novými strojmi a novými technológiami, rozširovala sortiment aj odbyt. Jej podnik patril k významným firmám v Sliezsku i celom Rakúsko-Uhorsku a známy bol aj inde vo svete.

Z Československa

Dobová reklama na sladkosti Fiedor. Foto: zaopavu.cz

Mária zomrela v roku 1917, samostatného Československa sa nedožila. Svojmu najstaršiemu synovi Oskarovi však odkázala továreň ako moderný a prestížny podnik, kde po prvej svetovej vojne pracovalo šesť desiatok zamestnancov.

Oskar firmu úspešne rozvíjal až do druhej svetovej vojny, ale v roku 1946 bol so svojou ženou Christinou (príbuznou likérnického podnikateľa Rudolfa Jelínka) odsunutý do Nemecka. Jeho firma sa stala súčasťou Československých Čokoládovní Praha, potom Sliezskeho priemyslu jemného pečiva.

A v roku 1951 bola značka Fiedor ako samostatný podnik definitívne vymazaná z obchodného registra. Stala sa súčasťou neskoršej skupiny Opavia.

Článok vyšiel na webe Forbes.cz. Autorkou textu je Irena Cápová, s prispením redakcie Forbes Slovensko.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?