Hľadáte si zamestnanie a zároveň každý deň doslova žijete online? Dávajte si pozor na to, čo uverejňujete, zdieľate i komentujete, pretože si tým môžete poľahky zmariť šance na získanie novej práce. Personalistov totiž zaujímajú vaše profily na sociálnych sieťach. Tak v akom svetle sa prezentujete napríklad na Facebooku?
Je nevyhnutné, aby ste venovali vášmu pôsobeniu v online priestore zvýšenú pozornosť, pretože je to jeden z nástrojov sebaprezentácie, vysvetľuje kariérna koučka Renáta Máčaiová. Mnohí z vás sa podľa nej dokážu pripraviť na výberový proces naozaj kvalitne.
„Máte bravúrne pripravený životopis, na pohovore ste suverénni a nezaskočia vás ani otázky HR manažérov. Skrátka veľmi dobre viete, ako zažiariť.“ A potom príde pád. Aj napriek všetkému sa totiž dopúšťate jednej veľkej chyby, ktorá môže mať fatálne následky.
„Zabúdate na to, že dojem alebo pocit z vás si personalisti počas výberového procesu potvrdzujú prieskumom informácií v online priestore,“ dodáva Máčaiová. HR manažérov teda zaujíma, či sa dokážete rovnako profesionálne prezentovať aj na webe. A využívajú na to všetky dostupné sociálne siete.
O téme sociálnych sietí sme sa rozprávali s Renátou Máčaiovou (vľavo) a Marianou Turanovou (vpravo). Foto: archív Renáty Máčaiovej a Mariany Turanovej
Headhunterka Mariana Turanová konštatuje, že personalistov vôbec neprekvapí, ak žijete online. Záleží akurát na informáciách a zážitkoch, o ktoré sa verejne delíte so svetom. K nim sa vedia veľmi jednoducho dostať aj ľudia z firiem.
„Fotky bez plaviek, po párty s priateľmi alebo v nejakých zvláštnych pózach určite nie sú vhodné,“ vraví a dopĺňa, „vždy musíte poznať hranicu, čo chcete, aby v online priestore do budúcnosti viselo, a čo sa tam nehodí,“ ozrejmuje.
Podľa odborníčky by ste sa nemali na sieti zdôverovať so všetkým zo svojho súkromného života. „Na webe sa nič nestratí, všetko tam ostáva. To je vaša digitálna stopa,“ upozorňuje Turanová. Ak by ste si v budúcnosti opätovne hľadali prácu, mohli by ste mať nepríjemný pocit z toho, čo všetko ste bez rozmyslu kedysi zverejňovali.
Online je výzva aj pre personalistov
Chcete vedieť, čo konkrétne si o vás HR manažéri zisťujú? Podľa Turanovej ich zaujímajú napríklad vaše prepojenia na sieti a tiež pátrajú po tom, či sa na vašom profile náhodou nenachádzajú odkazy na nejaké nevhodné stránky či agresívne prejavy. „Ak si na sociálnu sieť pridáte fotografiu s priateľmi z festivalu, to je v poriadku. To, súčasťou akých kruhov ste, už môže naznačiť viac,“ vraví.
Aj Máčaiová ďalej približuje, že ak na pohovore existujú otázky, ktoré sa považujú za diskriminačné, napríklad ohľadom vášho vierovyznania alebo politických názorov, tak odpovede na ne si personalisti vedia zistiť pohľadom na vaše komentáre na sociálnych sieťach.
Turanová v tejto súvislosti dodáva, že na pozore sa majú i v momente, ak sa vyjadrujete nenávistne alebo vulgárne. „Ja by som ani nekomunikovala ďalej. Lebo to je vec, ktorá je cez čiaru,“ dopĺňa.
Nenechajte sa však pomýliť, online priestor priniesol výzvy aj samotným HR manažérom. Ak totiž pri prieskume na webe zistia, že máte napríklad opačný názor na celospoločenskú tému ako oni, tak nesmú byť predpojatí. „Mali by ostať v posudzovaní nie vášho názoru, ale skôr spôsobu, akým ho komunikujete,“ upresňuje Máčaiová.
Analyzujte svoju online reputáciu
Keďže už viete, že sociálne siete by vám mohli zmariť šancu zamestnať sa, do prípravy na výberový proces nezabudnite zahrnúť kontrolu svojich profilov. Máčaiová radí, aby ste si zodpovedali otázku, či prezentáciou na webe svojmu profesionálnemu imidžu pomáhate alebo skôr škodíte. Jej odporúčanie je jasné, zadajte si meno do vyhľadávača a týmto spôsobom analyzujte svoju online reputáciu.
„Ak sa chcete ukázať v čo najlepšom svetle, vyčistite svoj obsah od nevhodného materiálu, akým sú napríklad sťažovanie sa na terajšieho či bývalého zamestnávateľa, prácu, šéfa,“ konštatuje odborníčka. Vhodnou alternatívou je i zabezpečenie svojich účtov, aby sa personalisti dostali vždy len k tým informáciám, ktoré môžu váš profesionálny imidž podporiť.
Plusom je dobrovoľníctvo aj cestovanie
Využite silu sociálnych sietí vo svoj prospech a radšej si k zamestnaniu dopomôžte. Stačí k nim iba správne a rozumne pristupovať. Máčaiová odporúča, aby ste tvorili pravidelný obsah, angažovali sa vo svojom odbore a zdieľali aktuálne informácie, ktoré sa ho týkajú. Podľa Turanovej je devízou, ak ste členom dobrovoľníckej skupiny a napríklad zverejňujete fotografie z projektov, na ktorých ste spolupracovali.
Z pohľadu headhunterky môžete HR odborníkov zaujať i ďalšími zaujímavými voľnočasovými aktivitami alebo dokonca odporúčaniami, ktoré sa týkajú cestovania. „Hovorí to o vás, že ste aktívni a pozeráte si svet. Dá sa z toho vyčítať niečo o vašej povahe. To sú veci, ktoré sú veľmi pozitívne vnímané,“ konštatuje. Obe odborníčky sa zhodujú, že sa musíte naučiť rozoznávať, čo na sieť patrí, a čo zase nie.
Máčaiová pripomína, že kľúčovým aspektom je vytvoriť pomyselný múr medzi súkromným a profesionálnym sebaprezentovaním sa. Hranica medzi nimi môže byť oveľa tenšia, než si v skutočnosti myslíte. „Personalisti určite ocenia, ak túto rozlišovaciu schopnosť máte. Predpokladajú, že budete rovnako vedieť rozlíšiť, ktoré informácie z firmy patria na verejnosť a ktoré nie,“ hovorí odborníčka.
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]