31. augusta 2017

Smerujete na svoj prvý pracovný pohovor po strednej či vysokej škole? Petra Gubišová, špecialistka pre HR management a recruitment z agentúry Educon, ktorá pracuje s mladými v rámci Educon Voluntary Project – Next Generation, prezrádza päť tipov, ako zvládnuť pohovor, správne sa odprezentovať a dosiahnuť cieľ – získať prácu. Ideálne takú, ktorá vás bude naozaj baviť. Usmejte sa, ukážte svoje najlepšie ja a nebojte sa recruiterov, ani prípadného zlyhania. Nerobíte to pre rodičov, ani pre nikoho iného, len pre vás.


Petra Gubišová, Educon

1. Buďte pozitívne naladení a ukážte energiu

Predstavte si, že vyberáte zamestnanca a oproti vám sa posadí nepríjemný a nevrlý človek. Ako by ste vnímali jeho postoj ku výberovému konaniu? Prijali by ste ho? Skúste sa na seba pozrieť očami recruitera, alebo vášho potenciálneho nadriadeného. Určite máme právo byť nahnevaný, že nám ušiel autobus, alebo nás niekto predbehol, no čas strávený na pohovore má byť na prezentáciu pracovného kontextu. Takisto ukážka našej akčnosti prezentovaná gúľaním očí veľa bodov nepridá. Za každú možnosť presvedčiť o svojich kvalitách buďme vďační a využime ju maximálne.

2. Prezentujte svoj potenciál

Je super sa prezentovať tým, čo máme napísané v životopise. Spoliehať sa však na to, že okrúhla pečiatka školy presvedčí skúsených recruiterov, je naivné. Len aktuálne vedomosti získané v škole negarantujú zvládnutie úloh a náplne práce na konkrétnej pozícii. A negarantujú to ani čisté jednotky na maturite alebo červený diplom. Tie môžu, ale nemusia byť indikátorom kvalitného kandidáta. Pokiaľ to myslíte s prácou vážne a neberiete ju len ako brigádu, je pravdepodobné, že vývoj pôjde ďalej a vy sa budete musieť ďalej vzdelávať a rozširovať svoje obzory. Je skvelé, ak recruiter počuje, že sa „chcete“ rozvíjať a nie, že ak budete musieť, tak na to školenie zájdete. Vnútorná motivácia je základom úspechu nielen vás, ale následne i firmy.

3. Frustráciu nechajte doma

Nežijeme v dobe, kedy mali ľudia povinnosť pracovať. Neexistujú umiestenky a smerové čísla pre odbory. A je možné, že vaša špecializácia v regióne, kde žijete, jednoducho nie je nutná alebo síce nie ste zlý kandidát, no sú aj kvalitnejší. Opakované pohovory však nie sú dôvodom, aby ste recruitera, s ktorým práve sedíte v jednej miestnosti, zaťažovali frustráciou z neúspešných pokusov nájsť si prácu. Veď on netuší, na aké pozície ste sa hlásili, kto boli vaši konkurenti a či ste to napríklad „neprepískli“ s očakávaným platom. Pred vstupom na pohovor sa uistite, že myšlienky na predchádzajúce neúspechy máte pod kontrolou, respektíve že ste ich nechali doma.

4. Aj neúspech môže byť úspech

Znie to síce nelogicky, no opak je pravdou. Častokrát sa snažíme získať prácu za každú cenu. Možno kvôli menu firmy, možno kvôli statusu, kvôli naplneniu očakávaní rodiny alebo mzde, ktorá sa nám javí ako lukratívna. Ak si však za cieľ zvolíme len jeden parameter a recruiter na pohovore zistí, že je to len váš krátkodobý motivátor, neposunutie do ďalšieho kola je vlastne úspech. A aj keď to v danej chvíli tak necítime, urobí nám dobre. Príkladom môžu byť tzv. „prekvalifikovaní“ kandidáti. Je možné, že im firma nevie ponúknuť adekvátne miesto a tak zostáva ako dôvod záujmu o prácu len stabilný príjem a krátkodobý pocit, že mám prácu a „rodičia sú spokojní“. Po čase však v mnohých prípadoch dochádza k frustrácii zamestnanca a so znižovaním výkonu nie je spokojná ani firma a následne ani zamestnanec. Čiže neúspech kandidáta na výberovom konaní môže byť nakoniec „úspechom“ pre neho i zamestnávateľa.

5. Neprezentujte sa hoaxami

Historky a príbehy o kamarátoch, bratrancoch, bratrancoch z druhého kolena, ktorí v podstate ani nič nerobia, len lietajú lietadlom po služobkách, majú luxusné auto, vysoký plat nie sú u absolventov ničím výnimočným. Absencia kritického myslenia a sebareflexie dávajú zelenú šíreniu senzácií a hoaxov. A 10-krát opakovaná lož sa stáva skutočnosťou. Žiaľ, len pre vás ako kandidáta. Práca s faktami, relevantnými informáciami a schopnosťou ich prezentovať môže zamiešať vaše šance na úspech vo výberovom konaní. Ľudia z brandže si vedia vaše vstupy overiť a vaša reputácia môže klesnúť.