26. decembra 2021

Opäť je tu zima, ale moje telo v skutočnosti nepotrebuje tisícky kalórií navyše. Napriek tomu mám hlad, jem priveľa a menej cvičím – ak vôbec. Ako sa ukazuje, podľa nedávnej štúdie britskej Univerzity v ExeteriU ľudí sa vyvinula podvedomá túžba prejedať sa a majú obmedzenú schopnosť vyhnúť sa obezite, obzvlásť v zime“. Aj keď prejedanie a ukladanie si zásob tuku počas zimných mesiacov môže byť geneticky predurčené, existujú aj iné príčiny tohto javu a v skutočnosti by sme s tým mohli niečo urobiť.

Oslovila som preto dve odborníčky na zdravý životný štýl a našla niekoľko hlavných vinníkov (a riešenia).

Sara Wilson, šéfka oddelenia klinickej výživy v Mount Sinai Hospital v New York City

#1: Je nám zima

Keď vnútorná teplota klesne, telo spáli viac kalórií v boji s chladom. Naša myseľ nám hovorí, aby sme si na seba nahodili ďalšiu vrstvu oblečenia, a áno, niekedy si môžeme dať teplé jedlo či nápoj s vysokým obsahom kalórií, ako sušienky s dvojitou čokoládovou polevou či bielu čokoládu. Pri pokusoch vyhnúť sa triaške letí racionálne stravovanie von oknom.

Riešenie: Ak sa chcete zahriať bez toho, aby ste skonzumovali priveľa kalórií, skúste piť horúce čaje, konkrétne korenené čaje a vývarové polievky plné strukovín a zeleniny. Funguje aj káva, keďže kofeín prirodzene zvyšuje metabolizmus a zohrieva telo zvnútra. Len nezabudnite mať pod kontrolou množstvo smotany a cukru. Ak nie ste ochotní rozhodnúť sa pre odtučnené mlieko, dve polievkové lyžice v šálke kávy by mali byť vaše maximum.

Reklama
V zime nás zahreje aj káva, pozor však na cukor a smotanu. Foto: unsplash.com

#2: Sme menej aktívni

Keďže väčšina z nás robí všetko, čo je v našich silách, aby sme sa vyhli chladu, je menej pravdepodobné, že si aj v zime udržíme našu bežnú športovú rutinu. Či už sú za tým nižšie teploty, kratšie dni alebo fakt, že naše zimné oblečenie dokáže viacej schovať, máme tendenciu aj viac jesť. Čím menej sme aktívni, tým je pravdepodobnejšie, že túto medzeru zaplníme nadmerným jedením.

Riešenie: Hoci snaha o udržiavanie našej bežnej športovej rutiny môže byť najlepším (ale relatívne menej dosiahnuteľným) postupom, existujú rôzne kreatívne spôsoby, ako udržať telo v pohybe. Prejdite sa pešo namiesto toho, aby ste sa uspokojili s doručením zásielok priamo k vám domov, vyzdvihnite si jedlo osobne a choďte po schodoch vždy, keď je to možné. Vzhľadom na to, že aktivita môže zlepšiť duševné a fyzické zdravie, možno by vám vizuálna predstava priliehavých džínsov mohla pomôcť prekonať zimnú malátnosť. Ak zistíte, že nemáte motiváciu hýbať sa, aspoň sa snažte rozumne stravovať a začleňte do jedálnička komplexné sacharidy, akými sú ovos, jačmeň, hnedá ryža a celozrnné pečivo.

#3: Sme dehydrovaní

Verte či nie, v zime sa v skutočnosti potíme rovnako ako počas iných ročných období. V dôsledku tepla z radiátorov, nadmerného obliekania a viacerých vrstiev oblečenia môže naše telo ľahko dehydratovať. To môže viesť k prejedaniu (nehovoriac o prechladnutí a iných ochoreniach spojených so zimou), keďže reakcia tela na dehydratáciu sa často zamieňa s pocitom hladu.

Riešenie: Zatiaľ čo najlepší spôsob, ako sa vyhnúť dehydratácii, je vypiť minimálne osem pohárov vody každý deň, aj teplé čaje a polievky sa môžu započítať do denného príjmu tekutín a pomáhajú regulovať telesnú teplotu. Dávajte si pozor na príznaky a symptómy dehydratácie vrátane smädu, bolesti hlavy, svalových kŕčov a moču, ktorý má tmavšiu farbu a je ho menej.

Aj v zime sa oplatí strážiť si kalórie, aj keď lákadlá sú všade okolo nás. Foto: unsplash.com

#4: Trápi nás zimná depresia

Obdobie po sviatkoch alebo zlé počasie vytvárajú predpoklady aj pre smútok. Hoci len malé percento jedincov v skutočnosti trpí sezónnou afektívnou poruchou (SAD) (depresia spojená so zmenami ročných období), mnohí ľudia, ktorí zažívajú obdobie skľúčenosti, budú pravdepodobne hľadať útechu v jedle, hlavne v potravinách s vysokým obsahom kalórií.

Riešenie: Namiesto toho, aby ste sedeli na gauči a vyjedali bonboniéru, zvážte návštevu posilňovne, dlhé prechádzky (činnosti, pri ktorých sa uvoľňujú endorfíny a tie nás robia šťastnými). Okrem toho si sledujte príjem stravy pomocou nástroja na sledovanie jedla a aktivity My Fitness Pal. Ak spozorujete príznaky depresie, ako sú pocity beznádeje, zmeny v spánkovom režime a emocionálne jedenie, okamžite sa poraďte s lekárom o možnostiach liečby.

Elaine Hastings, dietetická poradkyňa a zakladateľka spoločnosti Associates in nutrition therapy

#5: Sme presvedčení, že priberieme

Mnohí z nás vstupujú do zimy s presvedčením, že priberieme. Preto sa automaticky pripravujeme na neúspech, alebo, inými slovami, na prejedanie sa. Tento typ myslenia je škodlivý, pretože to, ako myslíme a cítime, určuje aj jedlo, ktoré si následne vyberáme. Napríklad niekto so zlou náladou si môže vybrať čokoládu, zatiaľ čo niekto s dobrou náladou si môže vybrať jahody. Teória teda hovorí, že pozitívne myslenie nám môže pomôcť kontrolovať stravovanie a vyberať si zdravšie potraviny.

Riešenie: Pripravte svoju myseľ na pozitívne myslenie. Teraz, keď už poznáte niektoré z hlavných dôvodov, prečo sa prejedáme, plánujte si jedlo i pravidelné cvičenie, ktoré vám pomôže vybudovať si takýto spôsob myslenia. Aby ste však skutočne uverili, že sa môžete vyhnúť priberaniu, môžete minimalizovať scenáre, ktoré by viedli k prejedaniu. Niektorým ľuďom môže pomôcť, keď sa s priateľmi pridajú k nejakej podpornej skupine, iným môže pomôcť to, že sa venujú koníčkom, ktoré nesúvisia s jedlom. Kľúčová je sebamotivácia. Priznajme si, že ani voľnejší sveter nedokáže skryť všetko.

Autorkou článku je Eustacia Huen z Forbes US.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?