22. mája 2017

Dnes už najväčší hromadný zľavový portál na Slovensku vznikol ešte v roku 2009. Za úspešným projektom ZlavaDna.sk stojí CEO a spolumajiteľ portálu Zdenko Hoschek, ktorý projekt rozbehol so svojim spolužiakom z vysokej školy Petrom Paškom. Už počas prvých mesiacov robili mesačne v priemere stotisícové obraty, v roku 2013 prekročili hranu milióna eur a stali sa druhou najrýchlejšie rastúcou technologickou firmou v strednej Európe.

Prostredníctvom spoločnosti Creative Web vlastnia aj ďalšie projekty ako Boomer.sk, Relaxovat.sk, Nakupovat.sk alebo Kamnapivo.sk. Zároveň s viacerými projektmi expandovali aj do Českej republiky (Slevadne.cz, Bookio.cz), kde sa im dodnes darí. Najväčší obchod urobili v auguste 2014, keď projekt Obedovat.sk a jeho českú dvojičku LunchTime.cz predali indickej spoločnosti Zomato za 3,25 milióna amerických dolárov. Ako uspieť v biznise a nestratiť pritom hlavu? Zdenko Hoschek a jeho sedem lifehackov, ktoré mu pomohli na ceste k úspechu.

Prvá rada: Robte to, čo máte radi. Je to klišé, ale pre mňa to platí. Pracoval som v auditorských firmách aj v banke, ale nebavilo ma to. Lákalo ma skôr podnikanie, no nechcel som si to priznať. Až po siedmich rokoch som našiel odvahu odísť do neistoty a začať podnikať. Úspech sa dostavil, a to veľmi rýchlo.

Druhá rada: Spoznajte samých seba. Pre to, aby ste mohli robiť to, čo máte radi, musíte najprv poznať samých seba. Vedieť, čo vás napĺňa, baví, a čo vám dáva zmysel. Možno, čo je vaše poslanie. A naopak, z čoho máte strach, a čo vám “nesedí”. Pokiaľ budete žiť a podnikať v harmónii a tak, ako vám je to prirodzené, pôjde vám všetko ľahšie.

Tretia rada: Investujte do osobného rozvoja. A to nielen do klasických tréningov, ale aj do rozvoja vašej osobnosti. Pomôže vám to adresovať rôzne vnútorné bloky, ktoré nám často bránia robiť to, čo nás baví, a ísť si tak za svojimi snami. Rovnako je dôležité naučiť sa tešiť z toho, čo sme už dosiahli. Proste tak, aby sme sa stále za niečím nenaháňali, aby nám život nepretekal pomedzi prsty.

Štvrtá rada: Nestraťte sa vo workoholizme. Sú obdobia, kedy treba zamakať, napríklad keď rozbiehate vlastnú firmu. No energiu je potrebné aj dobíjať, inak vám hrozí vyhorenie – a to hovorím z vlastnej skúsenosti. Každého dobíja niečo iné. Ja rád cestujem, učím sa hrať na klavíri, pestujem si vzťahy v rodine, s manželkou a deťmi. Platí klasické: “Work hard – play hard”.

Piata rada: Najdôležitejší sú ľudia. Rodina, priatelia, kolegovia. Ľudia navôkol vás výrazne ovplyvňujú, a napríklad od kolegov a zamestnancov ste priam závislí. Vyberajte si preto rých najlepších, ale zároveň takých, ktorí sa k vám budú hodiť. Iba vtedy budete šťastní a vaša firma bude napredovať.

Šiesta rada: Prispôsobte svoje očakávania. Ľudia sú rôzni. Je potrebné to akceptovať, všetci máme svoje silné aj slabé stránky. Preto sa snažím vyberať si ľudí podľa toho, na akú prácu sa hodia. Podľa toho, aké majú povahové črty. Nemôžete predsa čakať od submisívneho človeka, že bude robiť obchod asertívnym spôsobom, a to ani keď bude mať najlepší životopis zo všetkých uchádzačov. Je potrebné vyberať si ľudí s citom a prihliadať na ich osobnosť. Nedávať im úlohy, ktoré nevedia splniť, alebo ich spĺňajú iba ťažko a s obrovskou námahou. To vedie iba k frustrácii na oboch stranách.

Siedma rada: Paretovo pravidlo funguje. 20 % úsilia prináša 80 % výsledku. V biznise to platí dvojnásobne, pretože ak si niečo vymyslíte a chcete to vycibriť do dokonalosti, zajtra to už nemusí byť aktuálne. Zároveň je lepšie spustiť svoj projekt skôr, okamžite získate spätnú väzbu a pozeráte sa naň úplne inak. Je potrebné veci skúšať a učiť sa na nich. Samozrejme, aj skúšanie má svoje pravidlá. No aj keď sa niečo nepodarí, človek je o skúsenosť bohatší a naučil sa niečo nové.

Foto: archív Zdenka Hoscheka