23. marca 2021

V knižnici sedí pri pani knihovníčke zviazaný malý chlapec a ona so zúfalým hlasom hovorí do telefónu: „Pani Nováková? Dobre, bude to takto. Vy máte naše knihy a my máme Vášho syna. Je na čase dohodnúť výmenu…“ – stáva sa to aj vám? Koľko máte rozčítaných kníh a rozbehnutých projektov? A počuli ste už o tom, že menej je niekedy viac?

Máme veľkolepé plány a chceli by sme toho toľko, ale kedy to všetko stihnúť? Odkladáme si veci na zajtra. Do úžasnej krajiny, kde sme si splnili svoje sny, schudli, zbohatli, stali sa úspešní. No realita nás dobieha. Pretože krajina menom „Zajtra“ je len naším snom.

Kde je teda tá správna miera?

Základné pravidlo biznisu a boja hovorí: „Ak chceš zmiasť nepriateľa, zahrň ho informáciami.“ Prečo je teda menej viac?

Kvalita a kvantita sú dva rozličné pojmy, ktoré sa navzájom negatívne ovplyvňujú. Keď stúpa kvantita, klesá kvalita, a naopak, keď chceme aby kvalita stúpala, musí klesnúť kvantita. Toto pravidlo platí aj pri sebarozvoji, vzdelávaní, práci, podnikaní či voľnočasových aktivitách.

Správnu mieru si dokážeme určiť jednoducho – tým, že sa viac ponoríme do hĺbky získaných informácií a odložíme na bok ich počet.

Reklama

Mať 9 rozčítaných kníh síce znie veľmi dobre, avšak výstupom väčšinou býva akurát tak tvrdenie „Boli zaujímavé“. Preto sa radšej snažte získať veľa z jednej knihy a nie málo z každej, ktorú rozčítate.

Základná otázka, ktorú si musíme položiť je:
Chcem vedieť trošku (respektíve nič) zo všetkého, alebo chcem vedieť všetko z jednej konkrétnej oblasti?

Ako to pretaviť do svojho života?

Tá pravá téma

1. Určime si tému: jazyky, právo, Excel, nejaká odborná téma či komunikácia. Vyberme si prioritu. Určiť si svoju tému však nie je vždy jednoduché. Pomôžu nám k tomu nasledujúce otázky:

  • Čo je mojou prioritou?
  • Ak sa v tejto téme zlepším, aký to bude mať dopad na moju kariéru či život?
  • Je téma v súlade s mojimi prioritami a cieľmi?
  • Prináša mi spokojnosť a radosť?

Základ je začať len jednou maximálne dvomi témami. Pri vyššom počte už klesá spomínaná kvalita.

Stabilný návyk

2. Vybudujme si návyk a naplánujme si konkrétny čas na jeho vykonávanie. Tieto termíny je najlepšie zaznamenať do kalendára.

3. Aktivity je dôležité si špecifikovať. „Budem sa učiť anglicky“  je príliš všeobecná téma. Skúste radšej:

  • Každý pondelok o 16.00 sa naučím 30 nových slov.
  • Každú stredu budem počúvať anglický text s titulkami 30 minút.
  • Každý štvrtok preložím jeden anglický článok.
  • Každý piatok si zopakujem nové poznatky z tohto týždňa.

Realistické požiadavky

4. Menšie ciele nás udržia pri danej aktivite. Ak si hneď dáme cieľ „ Budem konverzovať s Angličanom“ Nemôžme sa čudovať, že sme demotivovaní a následne si vybudujeme odpor k ďalším konverzáciám.

5. Neklaďme si nerealistické požiadavky na seba samého. Ak si stanovím, že sa budem učiť každý deň dve hodiny, tak prvé dve hodiny budú zároveň aj tie posledné, ktoré sme pri danej aktivite strávili. Mozog nás ďalší deň presvedčí, aby sme sa zase nepustili do toho trápenia.

Jasné kroky a zdroje

6. Chybou sú často absentujúce kroky a zdroje. Je potrebné si definovať:

  • zdroj vedomostí,
  • jasnú štruktúru,
  • materiály, z ktorých budem čerpať,
  • miesto, kde si zaznamenám nové znalosti, aby som sa k nim mohol vrátiť.

Poznámky

7. Robme si poznámky, sú naším „zlatým grálom“ a „know how“, ktoré chceme preniesť do praxe.

  • Zaznamenajme ich vždy na jedno výhradné miesto.
  • Konkretizujme si použitie získaných znalostí.
  • Vždy si urobme týždenný alebo mesačný sumár.

Prax

8. Prenesme nadobudnuté informácie do praxe. Napríklad:

  • hovorme s cudzincami v jazyku, ktorý sa učíme,
  • vytvorme si grafy s reálnymi dátami,
  • testujme zmeny, ktoré dosahujeme, v reálnom svete.

Jednoducho je potrebné preniesť teóriu a nové poznatky do praxe. Bez toho začneme mať neskôr pocit, že vlastne tieto nové zručnosti a vedomosti ani nepotrebujeme a odradí nás to.

Takže, pani Novákovej z vtipu na začiatku článku odporúčame odovzdať takmer všetky knihy. A nechať si len jednu, ktorej sa bude venovať naplno.

David Kálmán viac ako 16 rokov pôsobí v oblasti leadershipu, strategického riadenia, vyjednávania a vzdelávania. Má za sebou workshopy a prednášky pre viac ako 4 000 ľudí. V súčasnosti pôsobí ako interim manager, konzultant a spíker v oblastiach riadenia, obchodnej stratégie a vzdelávania.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?