2. októbra 2020

V Petrovej sa varí a zavára jedna radosť, táto obec je totiž sídlom rodinnej značky Komora. V nej sa manželia Martinkovci a ich dve dcéry rozhodli staviť na tradičné produkty, ktoré mala donedávna vo svojej špajze nejedna gazdiná. Všetci sa svorne zhodujú na tom, že srdcom ich projektu je mama Milka, ktorá sa pár rokov pred dôchodkom rozhodla odísť zo zamestnania a pustiť sa do biznisu. Dnes varí džemy, ovocné krémy s kakaom (Ovotely) a tiež pripravuje nakladanú zeleninu, kompóty, horčicu či kečup. 

Pomoc rodičom a podnikanie

Usmievavá šesťdesiatnička Milka je vyštudovaná stavebná inžinierka. Po roku 1989 bola riaditeľkou Akadémie vzdelávania v Prešove či tajomníčkou na Fakulte humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity. „Pred asi 5 rokmi som personálne riadila súkromnú firmu so 70 ľuďmi,“ dodáva na margo pracovnej dráhy. 

Počas kariéry mala často pocit, že podniká, no nie vo vlastnej firme. „S pribúdajúcimi rokmi som sa čoraz častejšie pohrávala s myšlienkou vlastného podnikania. Pri takýchto plánoch nezáleží na veku, ale na vnútornej sile, ktorá vedie človeka niečo v živote zmeniť aj napriek tomu, že som pomaly prichádzala do dôchodkového veku,“ hovorí Milka. V roku 2017 zmenu v jej živote urýchlil zdravotný stav starnúcich rodičov. 

Komora je rodinný biznis. Na fotografii je Milka s manželom Karolom a dcérou Kamilou. Foto: archív Komora

„Mám oboch žijúcich rodičov, majú viac ako 80 rokov,“ upresňuje. S pribúdajúcim vekom potrebovali pozornosť i starostlivosť svojej dcéry čoraz častejšie. Problémom však bolo, že kým ona bývala na východnom Slovensku, oni žili na strednom. Milka chcela byť časovo nezávislá a slobodná v rozhodovaní, aby im mohla venovať viac času, preto podala v práci výpoveď a pustila sa do podnikania. Začala budovať rodinnú značku Komora. 

Tou najväčšou výzvou pre ňu bolo rozhodnúť, kde sa so svojím podnikaním usadí. Pohodlie rodičov, ktorých napokon presťahovala k sebe, pre ňu bolo dôležité. „Bývala som v Prešove v bytovke. Rozmýšľala som, či začať tam, alebo odísť do víkendového domčeka v Petrovej, poskytnúť väčší komfort rodičom a začať výrobu na vidieku. Rozhodla som sa pre druhú alternatívu,“ spomína. Sídlom značky Komora je bývalá hobby miestnosť, ktorá je dnes schválenou prevádzkou. 

Reklama

Milka nechcela rodinnú značku hneď na úvod zaťažiť úverom a splátkami. „Využila som možnosť Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý ponúkal pre cieľovú skupinu 55 plus nenávratné finančné prostriedky na začiatok podnikania, teda na založenie živnosti. Bolo to zhruba 5200 eur. Približne v rovnakom pomere som využila naše rodinné zdroje,“ vysvetľuje. 

Stret tradičného s moderným

Hoci s nápadom na vlastné podnikanie prišla Milka, každý krok konzultovala s rodinou. Vraví, že o všetkom rozhodovali spoločne s manželom Karolom a dcérami Ivanou a Kamilou. Na začiatku sa všetci zhodli, že chcú v značke Komora ponúkať zdravé, kvalitné a chutné produkty. Preto na výrobu džemov, lekvárov, kompótov, ovocných krémov so stopercentným prírodným kakaom, nakladanej zeleniny, kečupov, omáčok a horčice využívajú iba čerstvé suroviny. O tých mrazených a dlhodobo skladovaných nechcú ani počuť. 

Každý člen rodiny Martinkovcov sa podieľa na chode a fungovaní podnikania. I dcéra Ivana. Foto: archív Komora

„Zároveň nechceme používať žiadne dochucovadlá, konzervanty, chemické prísady,“ ozrejmuje Milka. Keďže sama pochádza z dediny, mala svoje tradičné recepty na prípravu džemov i konzervovania zeleniny. „Chceli sme však ponúknuť i produkty, ktoré by boli viac šité na túto dobu, ľahšie stráviteľné. Používam napríklad trstinový nerafinovaný cukor a viac-menej všetky vstupné koreniny, ktoré sa dajú získať, sú zo Slovenska,“ dodáva. 

Pre výrobu potravinových produktov sa rozhodli kvôli tomu, že sa Milka stretávala v kamenných obchodoch zväčša so zahraničnou ponukou. „Deti ma pobádali, aby som kontrolovala zloženie a sledovala, čo jeme. Bola som nemilo prekvapená tým, čo všetko je na pultoch,“ konštatuje.

Najviac zo všetkého ju mrzelo, že na trhu absentujú konzervované potraviny, ktoré si ľudia na Slovensku bežne pripravovali. „Motivovalo ma to robiť produkty, ktoré budú mať jasné zloženie a výživové údaje. Dozrieva čas na kvalitu, a práve v tomto období pandémie,“ vraví. 

Ovocie a zeleninu Milka zbytočne neskladuje, pracuje s nimi nárazovo. Keď v máji a júni dozrievajú jahody, venuje sa im naplno. Dodávateľov má momentálne z oblasti Myjavy, Ostratíc, Dvorov nad Žitavou, Tekovských Nemiec, Sedlísk a Vyšného Tvarožca.

„Rada by som ich mala iba z východného Slovenska, ale zatiaľ je takých veľkopestovateľov málo. Drobnejších je viac, no ja musím preukazovať pôvod surovín, ktorý mi vedia zabezpečiť zväčša veľkopestovatelia,“ hovorí. Do budúcnosti by si najväčšmi priala, aby bola legislatíva oveľa ústretovejšia voči takýmto spoluprácam s malými pestovateľmi.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Komora (@vkomore)

Vlani sa veľkej obľube podľa Milky tešili produkty vyrobené zo sliviek a šípok. Tie zmizli zo skladu značky Komora najrýchlejšie. Populárny bol i slivkový ovocný krém pripravený z džemu a kakaa. Práve takýmito Ovotelami sa Martinkovci snažia osviežiť tradičnú ponuku. 

Výplň mimosezónneho obdobia

Najnáročnejší je podľa Milky fakt, že značka Komora funguje na princípe sezónnosti. S čerstvým ovocím a zeleninou teda pracuje približne od konca mája do konca októbra, produkty však predáva priebežne. Martinkovci spustili vlani svoj e-shop začiatkom novembra, presne 700 produktov sa im podarilo vypredať do februára. „Marec, apríl, máj sme nič nepredávali, lebo sme mali vypredané,“ približuje. 

A čomu sa plánuje Milka venovať v tomto takpovediac hluchom období? Spoločne s rodinou sa rozhodli, že budú značku Komora prezentovať i cez textilné produkty a oblasť zero waste. „Šijací stroj mi nie je cudzí. Šijem vrecúška, ktoré pôjdu na trh, textilné tašky, všetko z prírodných materiálov,“ menuje. Zároveň by Milka rada v budúcnosti spustila cukrárenskú výrobu, v ktorej by pripravovala maškrty aj z doterajších produktov značky Komora. 

Tým sa jej vízia ohľadom vlastného podnikania a rodinného biznisu nekončí. Postupne by radi zväčšili prevádzku a vytvárali sezónne pracovné príležitosti pre ženy s deťmi, hendikepom alebo na dôchodku. Nové spolupracovníčky a ich nápady by boli podľa nej doslova na nezaplatenie. „Dlhodobým cieľom je mať vlastnú kamennú prevádzku, v ktorej by sa predávali naše produkty, no aj by sme ponúkali nejaké dobroty z nich,“ uzatvára. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Reklama
Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?