22. novembra 2020

Stačí nabrať odvahu, byť v dobrej kondícii a nájsť si vhodné miesto. Toto je jednoduchý návod na to, aby ste začali s otužovaním, ktoré je čoraz populárnejšie. Pozrite sa, ktoré miesta na Slovensku obľubujú „ľadové medvede”. 

Kým počas jarnej vlny pandémie Covid-19 sa množstvo ľudí pustilo do kváskovania, teraz sa trendom stáva otužovanie. Podľa lekárov vám môže zlepšiť imunitu, okamžité zázraky však nečakajte. Randomizovaná štúdia z roku 2016 potvrdila nižší výskyt respiračných ochorení u otužilcov,“ povedala pre Forbes klinická imunologička a alergologička Katarína Bergendiová. Funguje to tak, že chlad dvíha v krvi hladinu cytokínov a bielych krviniek, a ak je tento proces pravidelný, urýchľuje imunitnú reakciu proti antigénom.

„Každý má v sebe prirodzenú schopnosť zneutralizovať chlad. Nie je to žiadna mágia, je to o hlave. Každý môže robiť to, čo ja,“ povedal svetoznámy otužilec Wim Hof na videu pre stanicu BBC tesne predtým, ako sa chystal stráviť 15 minút vo vode, ktorá mala 2 stupne Celzia. 

Ľadový muž Wim Hof hovorí, že každý človek vie vlastnou mysľou neutralizovať pocit chladu.

Lekári však rozhodne odporúčajú začať zľahka. Najprv studenou sprchou vo vlastnej kúpeľni, neskôr vo vodách, ktoré poznáte. Prvé pozitívne účinky by ste mali pocítiť najskôr po troch až štyroch týždňoch pravidelného otužovania. Ale predstava, že vďaka tomu už nikdy neochoriete, je podľa doktorky Bergendiovej mylná.

Kam za vodou?

Ak neviete, kam za otužovaním, na mape si môžete prezrieť miesta, ktoré sú medzi nadšencami tohto športu obľúbené. Okrem toho je pre „fajnšmekrov“ otvorený aj takzvaný Otužko point na bratislavských Zlatých pieskoch, s krytou terasou, šatňami a reštauráciou. Tí, ktorí majú radi klasiku a súkromie, môžu v okolí hlavného mesta skúsiť napríklad Vajnorské jazerá, Rusovce či Čunovo. Prípadne sa môžete pridať ku skupinke skúsených otužilcov – Ľadové medvede Veľká voda. Títo nadšenci ľadovej vody sa stretávajú každú stredu o 18. a cez víkendy o 9. hodine na jazere v Dunajskej Lužnej.

Zahanbiť sa nedajú ani na severe Slovenska. Klub otužilcov Krasňanské mrože napríklad otváral pred niekoľkými týždňami otužileckú sezónu v zasnežovacej nádrži v lyžiarskom stredisku Snow paradise Veľká Rača, časť Dedovka. Populárne sú aj adrenalínové aktivity na rieke Kysuca. 

Pred niekoľkými dňami sa otužilci stretli pri prvom kole Slovenského pohára v zimnom plávaní vo vodnej nádrži Kurinec pri Rimavskej Sobote. 

S výbavou alebo bez nej?

Názory otužilcov sa však rozchádzajú pri používaní ochranných pomôcok, ktoré sú napríklad pri niektorých súťažiach zakázané. Niektorí dokonca tvrdia, že neoprénové rukavice alebo topánky nám môžu brániť vo vnímaní chladu, čo je v konečnom dôsledku pre náš organizmus nepriaznivé.

„Môžeme predstavu „čistého“, alebo „ostrého“ otužovania ponúknuť, formulovať,  snažiť sa ňou osloviť a získať pre ňu ľudí, to je chvályhodné a v naprostom poriadku. Ale asi by sme ju nemali nikomu vnucovať. Ani nijako znevažovať  plávanie toho, kto  pláva s neoprénovými pomôckami, či devalvovať ho ako otužilca,“ píše vo svojom blogu Jozef Repčík, vedúci žilinských tučniakov. 

Ak sa však rozhodnete otužovať s pomôckami, odporúča sa trojmilimetrová hrubá neoprénová čiapka, ktorá ochráni hlavu a uši. Rovnako hrubé rukavice a na ochranu nôh nízke topánky s pevnou podrážkou. Praktickým pomocníkom je aj ponorný teplomer do vody. Na výber je rovnako, ako pri ostatnej výbave, viacero modelov. Od tých lacnejších, až po špičkové digitálne. 

O výhodách a kompletnom postupe otužovania sme písali na začiatku pandémie v tomto článku. Na záver si však zhrnieme základné pravidlá, na ktoré by mal myslieť každý otužilec. 

  • Začnite s otužovaním v deň, keď sa cítite dobre vyspatí. 
  • Rozdýchajte sa podľa návodu a rozcvičte si telo pohybom. 
  • Smelo vojdite do sprchy, môžete začať rovno so studenou vodou. 
  • Skôr, než sa kvapky dotknú vášho tela, venujte plnú pozornosť svojmu dychu.  
  • Robte pomalé nádychy nosom a dlhé výdychy ústami.
  • Pri každom výdychu sa sústreďte na spustenie a uvoľnenie ramien.
  • Pozorujte, ako vás objíma studená voda a pokojne, hlboko dýchajte. Imunitný systém sa vám poďakuje.  
  • Tip na záver: pustite si počas studenej sprchy obľúbenú hudbu a pokojne si zatancujte.

Článok sme aktualizovali o vyjadrenie vedúceho žilinských tučniakov. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?