Vládny Fidesz-KDNP uzavrel nedeľné (3. 4.) parlamentné voľby v Maďarsku s výsledkom, ktorý dokonca presiahol víťazstvo z roku 2018. Program budúcej vlády zatiaľ nie je známy, no už teraz je jasné, že bude čeliť doteraz najvážnejšej kríze.
Podľa údajov, ktoré v pondelok krátko po polnoci zverejnil Národný volebný úrad po spočítaní 97 percent hlasov, doteraz vládnuca stranícka koalícia Fidesz-KDNP získala v parlamentných voľbách v roku 2022 ďalšie dvojtretinové víťazstvo.
Obrat doprava
Fidesz neprehral celoštátne voľby od roku 2006 a dokonca získal ďalšiu ústavnú väčšinu. Zloženie nového parlamentu ukazuje, že po pandémii a vypuknutí vojny na Ukrajine sa maďarská politika jednoznačne obrátila doprava:
- Fidesz-KDNP: 135 poslancov (67,84 %)
- Zjednotená opozícia: 56 poslancov (28,14 %)
- Naše Maďarsko: 7 poslancov (3,52 %)
- Miestna samospráva Nemcov v Maďarsku (rodový mandát): 1 osoba (0,50 %) – to je v praxi +1 miesto pre Fidesz
- Percentuálny podiel získaných kresiel v parlamente (199 kresiel)
Keďže maďarský volebný systém uprednostňuje víťaza a nespolieha sa na zostavovanie koaličnej vlády, strany sa čoraz menej zapájajú do tvorby programov.
Zjednotená opozícia vytvorila podrobný plán pre Maďarsko v Jednote, čo bude zrejme dobrý vyjednávací prostriedok na najbližšie štyri roky, ale určite neprekoná ich porážku vo voľbách.
Čo sa týka koalície Fidesz-KDNP, snáď nie je prehnané povedať, že ešte nikdy nemali také náročné obdobie ako teraz.
Tam, kde majú zatiaľ najväčšiu podporu, vznikajú momentálne najväčšie prekvapenia: v ekonomike. Za posledných 12 rokov sa na základe údajov (a najmä nominálneho rastu miezd) mnohé sociálne skupiny právom cítia víťazom vlády Fideszu. A to napriek tomu, že v eurovom vyjadrení priemerných miezd Maďarsko zaostáva za regiónom.
Nasledujúce roky môžu byť o pomalom raste a vysokej inflácii, čo znamená, že zmiznú faktory, vďaka ktorým majú Maďari pocit, že sa im darí lepšie.
Nevieme, aké odpovede na tieto otázky pripravuje piata Orbánova vláda, ale spísali sme, akým ťažkostiam bude musieť čeliť.
1. Inflácia – uťahovanie opaskov.
Fidesz-KDNP síce získal dve tretiny napriek takmer dvojcifernej inflácii, no už pri ohlásení rôznych cenových stopiek (napríklad na ceny benzínu) bolo jasné, že ich bude možné zachovať len dočasne (väčšina sa skončí do leta). Navyše, tieto opatrenia doteraz nedokázali obmedziť rast cien, ktorý len umocnil rôzne ekonomické dopady vojny.
Veľkou otázkou je aj osud režijných nákladov. Európsku energetickú krízu Maďari doteraz príliš nepocítili, pretože štát znížil rekordné ceny energií znížením režijných nákladov MVM (najväčšie maďarské elektrárne). Stav verejných financií však už vláde nenechá toľko priestoru ako doteraz.
Energetická kríza a zavedenie cenových stropov zároveň ukázali, čo by mohlo byť prekážkou oficiálnej cenovej regulácie. Je to nedostatkom tovaru, ktorý orbánovci označujú za „problém logistiky“ .
2. Verejné financie.
Vláde sa podarilo dať dokopy polovicu ročného cieľa deficitu, pričom hospodársky rast bude v tomto roku v dôsledku vojny oveľa tlmenejší ako vlani.
To tiež znamená, že cieľový deficit ako podiel na HDP sa môže úmerne zvýšiť. Minulý rok bol v dôsledku vyššieho ekonomického rastu deficit „len“ 6,8 percenta, čo je oveľa viac ako v predchádzajúcich rokoch.
Hoci sa EÚ doteraz pozerala na ekonomické vplyvy pandémie covidu zhora, do úvahy sa budú brať aj dopady ukrajinsko-ruskej vojny na globálnu ekonomiku. Keďže únia čelí zložitému hospodárskemu obdobiu, bude zrejme silnieť tlak na prijatie úsporných opatrení.
Nejde o to, či ich Orbánova vláda bude musieť prijať už v roku 2022, ide len o to, aký im dá rámec a ako to ovplyvní peňaženky obyvateľov.
3. Perspektívy maďarského hospodárstva.
Vláda už v marci ustúpila od svojej ekonomickej prognózy, no MNB v podstate čaká oveľa horší rok ako predtým — primárnym dôvodom je vojna na Ukrajine. Premiér Viktor Orbán po včerajšom odovzdaní svojho volebného hlasu na otázku budúcnosti znižovania réžie a možných úsporných opatrení povedal, že tomu bude čeliť po voľbách.
Z toho plynú dve veci:
- na jednej strane sa vláda pripravuje na horšie časy
- a na druhej strane nevieme nič o tom, ako to vláda chce zvládnuť.
Isté je, že na to bude oveľa menší manévrovací priestor ako povedzme po roku 2010 — do Maďarska môže v najbližších 4 rokoch prísť menej peňazí z eurofondov a prostriedky budú drahšie, keďže MNB vstúpila do cyklu zvyšovania úrokových sadzieb, ako to urobili hlavné svetové centrálne banky. Éra lacných peňazí sa skončila.
4. Nový svetový poriadok a postavenie Maďarska.
Západ sa po vypuknutí ukrajinsko-ruskej vojny nečakane rýchlo zomkol proti agresorovi. Aj Maďarsko hlasovalo spolu so západným federálnym systémom na všetkých medzinárodných úrovniach. V krajine však počas predvolebnej kampane zo strany vlády zosilneli proruské posolstvá.
Premiér Viktor Orbán vo svojom víťaznom prejave nemenoval ukrajinského prezidenta, no spomenul ho medzi svojimi odporcami.
Zatiaľ je otázne, ako sa krajina postaví k Ukrajincom, ktorí tvrdohlavo odolávajú ruskej vojnovej agresii, hoci Maďarsko ohlásilo svoju podporu vstupu krajiny do EÚ.
Ďalšou kľúčovou vecou bude, či Západ prispeje na náklady spojené s prílevom cudzincov z federálneho systému. To môže mať vážne dôsledky na maďarský rozpočet. Najväčšou otázkou je, koľko financií môže Maďarsko získať z fondu obnovy a kedy.
Zdá sa, že ani vojna túto tému nezatlačí do úzadia, no určite bude mať vplyv na to, ako vážne bude Brusel brať svoje doterajšie výhrady k maďarskému plánu obnovy. (Európska komisia ho zatiaľ neschválila, takže vláda v Budapešti stále nemá prístup k vyše 7 miliardám eur. Výhrady sa týkali najmä chýbajúcich reforiem, ktoré by zabezpečili účinný boj proti korupcii, pozn. red.)
Tieto peniaze síce nezávisia od zahraničnej politiky Maďarska, ale smerovanie poľskej zahraničnej politiky ukazuje, že šance na kompromis sú vyššie bez zahraničnopolitickej izolácie.
Otázkou tiež je, aký veľký manévrovací priestor má Maďarsko popri Poľsku, ktoré jednoznačne prerastá V4. Môže byť maďarská neutralita skutočným politickým cieľom a hlavne – môže mať nejaké finančné dôsledky, hoci len v krátkodobom horizonte?
5. Berlín.
Jednou z hlavných opôr Orbánových vlád po roku 2010 bola nemecká kancelárka Angela Merkelová. A najmä pragmatická nemecká politika, ktorá zatvárala oči pred každým vybočením od európskych hodnôt, pokiaľ Budapešť nepoškodzovala nemecké ekonomické záujmy, ale slúžila im.
So sociálnodemokratickým kancelárom Olafom Scholzom sa Orbánovi podarilo dosiahnuť dohodu o energetických sankciách pre Rusov, no táto zhoda nebude mať dlhé trvanie. Berlín sa veľmi skoro začal zbavovať energetickej závislosti od Ruska, zatiaľ čo Maďari plánujú v tejto oblasti investovať.
Francúzsky prezident Emmanuel Macron je dnes v Európe silným mužom, ktorý sa tiež pripravuje na voľby (bolo by prekvapením, keby neuspel). Mészárosova MKB síce financovala kampaň Macronovho protikandidáta, no vzťah medzi Budapešťou a Parížom je teraz oveľa vyrovnanejší ako predtým – čo môže kompenzovať fakt, že vzduch okolo Orbána sa môže časom vyčistiť.
Bez ohľadu na to, ako sa rozbehne tandem Macron – Scholz, maďarská ekonomika má blízko k Nemecku, čiže na vzťahu Budapešť – Berlín vôbec nezáleží.
6. Bubliny.
Výsledky volieb tiež ukázali, ako sa polarizovala maďarská spoločnosť. Samozrejme, tento proces sa nezačal dnes, ale kvôli vládnej propagande a úlohe, ktorú zohral v mediálnej politike Facebook, sa zdá, že je na svojom vrchole (každý sa pozerá na svet zo svojej vlastnej bubliny).
Dnes už nehovoríme o tom, že politické strany a ich sympatizanti hodnotia niektoré skutočnosti inak, ale o tom, že ich postoj k realite je u priaznivcov rôznych strán zásadne odlišný.
Z logiky maďarského volebného systému vyplýva, že ak chce byť niekto premiérom, stačí, aby za ním stálo 2,5 milióna ľudí, no na úspešné a dlhodobé fungovanie ekonomiky to nestačí.
Základom úspešných kapitalistických ekonomík je spolupráca a dôvera: do akej miery to môže byť realitou popri sledovaní preferencií, je otázkou najbližších rokov.
Navyše, v nedynamickom ekonomickom prostredí bude určite potrebné hľadať styčné body mimo politiky.
Článok vyšiel na Forbes.hu, autorom je Zsiborás Gergő.