Tento článok je PRestige. Čo to znamená?
18. novembra 2020

Rozvíjať talent, učiť cez prax a prispieť k podpore vzdelanostnej ekonomiky. To je cieľom OpenLabu programu formálneho vzdelávania pre stredné školy. OpenLab je vytvorený odborníkmi z technologických firiem a stojí na princípoch open source a partnerského prístupu.

Čo to v praxi znamená?

OpenLab v rámci vzdelávania svojich študentov inšpiruje, aby boli proaktívni. Je to o osvete ukáže sa im, s akými firmami môžu spolupracovať, a ak chcú, pridajú sa. Je dôležité, aby študenti rozvíjali svoju vnútornú motiváciu, našli to, v čom sú dobrí a vedome rozširovali svoje zručnosti.

Pod vedením LabMastra, odborníka z praxe, pracujú študenti v rámci vyučovania v tímoch na reálnych projektoch, pričom získavajú mäkké a digitálne zručnosti v technológiách 21. storočia. V OpenLabe sa v tomto školskom roku vzdeláva 150 študentov na dvoch stredných školách: SPŠE Hálova 16 v Bratislave a SPŠ IT v Kysuckom Novom Meste. Študenti sa v desiatich laboch učia vyvíjať aplikácie, hry a projekty internetu vecí, a to pod odborným vedením technologických garantov ako sú firmy WEZEO, PowerPlay Studio a Siemens Healthineers.

Študenti OpenLabu sú mladí ľudia, ktorých vedú osobnosti z praxe, a na základe ich pomoci, vlastnej dávky entuziazmu a vnútornej motivácie dokážu byť vo svojom veku plnohodnotnými dospelými, ktorí môžu ponúknuť ekonomike a svetu svoj potenciál či know-how. Už počas štúdia pracujú na zmysluplných projektoch s klientmi. Musia sa naučiť, ako byť zodpovední, spoľahliví, vedieť spolupracovať, dávať a prijímať konštruktívnu spätnú väzbu. V skutočnosti sa učia, ako premýšľať. V OpenLabe vzniklo v priebehu minulého roka 27 projektov. Predstavme si tie, ktoré to dotiahli najďalej.

OpenAcademy

Jedná sa o online open source vzdelávaciu platformu. V rámci OpenAcademy získate prístup k vzdelávacím materiálom, ktoré vytvorili odborníci na rôzne technológie. OpenAcademy dáva učiteľom IT možnosť cez platformu, ktorú zhotovili študenti v OpenLabe, pripojiť sa a pripravovať svojich žiakov na výzvy 21. storočia – odovzdať im mäkké a digitálne zručnosti. Vďaka učebným materiálom, ktoré sa využívajú v OpenLabe, môžu pedagógovia obohatiť svoju výuku o najnovšie technológie a získať potrebné know-how, ktoré následne môžu odovzdávať svojim študentom. Materiály sú tvorené v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. Učiteľ si môže vybrať niektorú z troch oblastí: vývoj aplikácií, vývoj hier a internet vecí. Zapojiť sa môžu TU.

Viktor Nagy, spolutvorca online hry Merge Mobile Phones. Zdroj foto: Archív OpenLab

RealTopia

Hra, ktorú študenti naprogramovali, nesie environmentálne posolstvo. Vytvárali ju študenti v spolupráci s Ambrelou – platformou rozvojových organizácií v rámci ich medzinárodného projektu Bridge 47, ktorý sa venuje rozvoju globálneho vzdelávania v EÚ. Ide o unikátne prepojenie mimovládneho sektoru, vzdelávacej organizácie a odborníkov z vývojárskej praxe. Fantasy hra s 2D grafikou ukazuje, kde by sme potenciálne mohli skončiť, ak nezačneme ihneď konať. Je v nej zakomponovaných množstvo faktov o ekológii, globalizácii a svete okolo nás. S témou ekológie sa vyhrali študenti GamesLabu – Samuel Slížik (programovanie), Patrik Mayer (grafika), Michal Hronec (game dizajn) s podporou herného dizajnéra z PowerPlay Studio, odborníka z praxe, Michala Michela.

V jadre je to jednoduchá Open World stratégia s Resource Managementom a Pixel Art grafikou. Vyvíjali ju v multiplatformovom hernom engine Unity s využitím jazyku C# a je dostupná pre Android. Môžete si ju stiahnuť a zahrať TU.

Študenti Matej a Marek prezentujú svoju aplikáciu Spolujazda. Zdroj foto: Archív OpenLab

Merge Mobile Phones

Ide o mobilnú Idle freemium hru dostupnú aj v Obchode Google Play. Dvojčlenný tím spolužiakov, Viktor Nagy (grafika) a Marek Šmogrovič (programovanie), spoločne uviedli na svetlo sveta hru, ktorá chronologicky odkrýva technologický vývoj telefónov od úplne prvého mobilu až po tie najmodernejšie. Vývoj zachytáva zábavnými hernými prvkami napríklad kombinovanie telefónov, taktické zmýšľanie a pod. Hra vyšla v januári tohto roka a odvtedy má vyše 50 000 stiahnutí.

Hry sú niečo, čomu mladí ľudia (a nielen tí) venujú množstvo voľného času, a tak si študenti OpenLabu zhmotnili nielen svoju záľubu, ale aj sen. „Plníme si sen, nesmierne nás to baví a napĺňa, každá pozitívna recenzia nám zlepší náladu a každý míľnik v počte stiahnutí pre nás predstavuje pocit zadosťučinenia a radosti,“ hovorí Viktor Nagy. Videoprezentácie hry nájdete TU. 

Samuel Slížik, spolutvorca a líder tímu RealTopia. Zdroj foto: Archív OpenLab

Spolujazda

Matej Glasnák a Marek Guspan, študenti SPŠE Hálova 16 v Bratislave, pracovali v HybridLabe na aplikácii pre externého „klienta“ Vzdelávacie centrum Zaježová, ktoré realizuje nezisková organizácia Živica. Centrum organizuje kurzy a semináre na lazoch. Aby sa predišlo veľkému zhromažďovaniu áut na parkovisku, a tiež v rámci ekológie, študenti naprogramovali aplikáciu, kde si môžete nájsť vodiča, ktorý ponúka odvoz do centra, alebo môžete ponúknuť odvoz aj vy.

Študenti odviedli skvelú prácu a získali prvú skúsenosť so spoluprácou priamo s externým „klientom“, a to so skvelým Martinom Cerovským, riaditeľom vzdelávacieho centra. Ak pôjdete na školenie do Zaježovej, už nemusíte ísť sami.

OpenLab nie je o memorovaní poučiek, je o skutočných projektoch, reálnych ľuďoch a fascinujúcich výsledkoch. OpenLab tiež prepája svojich študentov s IT firmami, ktoré vidia v mladých talentoch potenciál, a počas celého roka realizuje brigády a stáže. Ak máte záujem spolupracovať s OpenLab študentmi, dajte nám o sebe vedieť na info@openlab.sk.