23. júla 2021

Ešte pred začiatkom sa Letné olympijské hry v Tokiu stali tými snáď vôbec najkontroverznejším hrami v olympijskej histórii. Prvýkrát v dejinách sa pre pandémiu hry o rok odložili, majú najmenšiu podporu domáceho obyvateľstva, pretože ich konanie podporuje len pätina Japoncov, a k tomu si pripočítajte zákaz vstupu divákov a správy o šírení koronavírusu v olympijskej dedine. A to nie je zďaleka všetko.

Najväčší japonský výrobca áut Toyota sa rozhodol odstúpiť od sponzorovania hier, čo pre predtým najžiadanejšie športové podujatie sveta udáva znepokojujúco porazenecký tón. Ďalším neuspokojivým ukazovateľom je úbohých pol milióna sledujúcich na oficiálnom instagramovom účte @Tokyo2020, čo zodpovedá priemernému influencerovi.

Tiež kontroverzné kartónové postele, ktoré mali údajne olympionikom zamedziť v sexuálnom styku, nevyvolali pred dnešným otváracím ceremoniálom práve najlepší mediálny obraz. Či už sa v najbližších sedemnástich dňoch hier stane čokoľvek, je jasné, že marketingové a zdravotnícke oddelenia budú udalosť analyzovať ešte niekoľko rokov.

Otvárací ceremoniál (fotogaléria):

Ale na najvýznamnejší športový sviatok tohto roka sa dá pozerať aj inou optikou. Ja osobne od roku 2016 píšem o olympijských kolekciách (pamätáte si ešte Rio a obavy z vírusu zika?) v rámci diskusie o módnej diplomacii. Pre účastníkov je totiž olympiáda jedinečnou príležitosťou ukázať národnú hrdosť v časoch, kedy veľa krajín bojuje s postpandemickou náladou.

Tu je osem olympijských kolekcií, ktoré stoja za zmienku:

Reklama

Česká republika

Zatiaľ čo väčšina návrhárov podporuje striktne praktické využitie olympijského oblečenia, tohtoročný český tím ponúka fascinujúci kurz historickej módnej diplomacie, a to vďaka návrhárke Zuzane Osako. Jej víťazný návrh zahŕňa modrotlač, ktorá je pôvodom z Japonska, ale remeselníci z Podunajska si túto techniku osvojili a po stáročia zdokonaľovali.

V roku 2018 bola modrotlač dokonca uznaná ako nehmotné kultúrne dedičstvo UNESCO. S dámskymi šatami a štýlovými vestami pre mužov je táto kolekcia nielen krásnou poctou histórie, ale aj tak blízko vysokej móde, ako len športové oblečenie môže byť.

Spojené štáty americké

Ralph Lauren v návrhu pre tím USA pokračuje po kreatívnej stránke v duchu amerického sna. Tohtoročnou novinkou je patentovaný „RL chladiaci systém“, akési samoregulujúce zariadenie na kontrolu teploty, ktoré je zabudované v bunde amerického vlajkonosiča.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Polo Ralph Lauren (@poloralphlauren)

Najväčší módny príbeh z Tokia sa však točí okolo iného človeka, a to Kim Kardashian. Značka Skims patriaca tejto celebrite je oficiálnym dodávateľom atletickej spodnej bielizne.

Hoci partnerstvo bolo pre mnohých prekvapením, Kim kritikom len odpovedala, že bola vychovaná olympionikom a k olympiáde mala vždy blízky vzťah. Speedo a Nike, ktoré vybavenie dopĺňajú, už potom patria medzi tradičných partnerov.

Rusko

Keďže je Rusko stále pod sankciami Svetovej antidopingovej agentúry, bude jeho tím znovu súťažiť pod neutrálnou vlajkou Olympijského výboru. Návrhárka Anastasia Zadorina z firmy Zasport tak musela vyvážiť hrdé farby trikolóry v rámci povolených limitov.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa ZASPORT (@zasport)

Reklama

Avšak jeden z najzvláštnejších módnych príbehov z Tokia je vyradenie plaveckého oblečenia pre ruské synchronizované plávanie s vyobrazeným medveďom.

Medveď je vraj príliš úzko spojený s ruským folklórom, aj keď Škandinávci či Kanaďania by proti uzurpátorstvu tohto zvieraťa pod ruskou vlajkou zrejme namietali.

Navyše anglické slovo pre medveďa „bear“ má germánsky pôvod. Mne sa medveď zdá byť neutrálny dosť.

Libéria

Olympiáda dáva šancu povzbudiť svetové diaspóry. Príkladom toho je newyorský návrhár Telfar Clemens, ktorý má libérijských rodičov. Vďaka svojej rodovo neutrálnej a zároveň vegánskej značke si získal mnoho fanúšikov. V skutočnosti má skoro dvojnásobný počet sledujúcich než @Tokyo2020!

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa @telfarglobal

Teraz sa dizajnér kabelky prezývanej „Bushwick Birkin“ zapisuje do olympijskej histórie predovšetkým svojím unisexovým dizajnom pre päťčlenný libérijský tím ľahkej atletiky.

Kolekciu 70 kúskov navyše prerobil do voľnočasovej kolekcie, ktorá sa bude dať kúpiť počas hier. Vďaka Telfarovmu pouličnému štýlu korunoval časopis Vogue libérijskú kolekciu za tú najštýlovejšiu.

Kazachstan

Tridsaťpäť členov tímu Kazachstanu sa priamo podieľalo na vytváraní svojej olympijskej kolekcie. Návrhárka Saltanat Baimukhamedova spolupracovala s reprezentantmi na výbere látok, farieb i dekorácií, aby sa uistila, že športovci cítia podporu a sú inšpirovaní na svojej olympijskej ceste.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kazakhstan Olympic Team (@olympickz)

Charakteristická tyrkysová a modrá farba má vyjadrovať nekonečnú oblohu nad kazašskou stepou.

Čína

Návrhár Tim Yip (alias Ye Jintia) má blízko k rozprávaniu epických príbehov. Vyhral sošku Oscara za umeleckú výpravu filmu Tiger a drak a bol nominovaný na cenu BAFTA za kostýmy v tom istom filme.

Kým sa Čína pripravuje na organizovanie zimných olympijských hier v roku 2022, tento rok sa jej tím oblečie do „Dračieho obleku šampiónov“.

Čínska kolekcia zahŕňa aj detské oblečenie – pravdepodobne ako medzigeneračné povzbudenie nových čínskych talentov. Na posledných hrách v Riu skončila Čína tretia v celkovom počte medailí, a tak tento rok vysiela svoju najpočetnejšiu výpravu 777 športovcov.

Južná Afrika

Olympiáda je významná udalosť, ktorá ponúka jedinečné príležitosti pre komunity po celom svete. Zástupcovia módnej prehliadky Durban Fashion Fair sa preto rozhodli najať mladých umelcov, aby v spolupráci s firmou Mr. Price Šport navrhli uniformy pre juhoafrický tím.

Foto: SITA/AP

Medzi týmito umelcami boli Mbale Zulu, Nompumelelo Mjadu, Sandile Sikhakhane a Sipho Lushaba. Je to tak po prvýkrát, keď celá súprava (vrátane oficiálnej voľnočasovej obuvi Veldskoen) bola navrhnutá a vyrobená v Južnej Afrike.

Možno sa kolekcia nezapíše najvýraznejším módnym štýlom, ale je to chvályhodný experiment, ktorý sa odvracia od korporácií a približuje k ľuďom.

Japonsko

Čestné uznanie tento rok putuje k hostiteľskej krajine. Tím Japonska sa prvýkrát rozhodol mať rovnakú kolekciu pre olympijský aj paralympijský tím.

Súpravu vytvorila firma Aoki, čo je jeden z najväčších japonských módnych reťazcov. Podporuje to nedávne kroky k spoločenskému začleneniu aj posun smerom k prispôsobivým módnym návrhom.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Tokyo 2020 (@tokyo2020)

Odráža to však aj ďalšiu historickú zmenu. Prvýkrát od začiatku olympijských hier v roku 1894 bol upravený ich oficiálny slogan. Teraz znie: „Rýchlejšie, vyššie, silnejšie – spoločne.“ Pre svet, ktorý sa spamätáva z jednej z najväčších výziev, je to naozaj vítané gesto.

Bonus: Slovensko

Slovenských olympionikov obliekala značka športového oblečenia 4F, ktorá sa sústredila najmä na zachovanie národnej trikolóry. Navyše, s Japonskom ho spája viacero detailov.

Jedným z nich je červený kruh, ktorý je ukrytý v detailoch oblečenia a zároveň symbolizuje aj krajinu vychádzajúceho Slnka. Okrem toho sa na oblečení vyskytujú aj piktogramy rôznych športov, ktoré boli po prvýkrát použité počas Olympiády v Tokiu v roku 1964. 

Slávne mená nepomohli

Nie všetky kolekcie zažiarili. Taliansky tím, ktorý je opäť oblečený od firmy EA7, vyzerá ako niečo, čo návrhári u Giorgio Armaniho zhodili zo stola a potom znova pre nedostatok času zobrali. Inšpirácia z britskej olympijskej kolekcie z roku 1964 od Bena Shermana vyzerala prinajlepšom nevýrazne.

Zdá sa tiež, že firma Lacoste sa už prestala snažiť niečo vymýšľať pre francúzsky tím a len skopírovala vlajku. A zosmiešňovaná snaha návrhára Hudsona Baya zmodernizovať kanadský tím by neprešla záverečnou prehliadkou žiadnej slušnej módnej školy.

Veľa svetových mien, ktoré bežne udávajú trendy, tentokrát neohromili. Prajem viac šťastia nabudúce. Obzvlášť keď sa v roku 2024 budú letné olympijské hry konať vo Francúzsku. Žiadne módne faux pas sa nepovoľuje v @Paris2024.

Autorom článku je prispievateľ Forbes US Stephan Rabimov, s prispením Forbes Slovensko.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?