7. januára 2021

Spojila ich láska pod sicílskym slnkom, ktorú neskôr utužili v podnikaní. Namiesto olív však stavili na silu lokálnych plodín – maku, vlašských orechov a lieskovcov. Z týchto surovín sa manželia Katarína a Stéphane Di Giacomo rozhodli v roku 2017 na východe Slovenska vyrábať panenské oleje pod značkou Karpathia. Sú zástancami zdravého životného štýlu, a tak si zvolili metódu lisovania za studena, vďaka čomu ingrediencie v ich produktoch neprichádzajú o zdraviu prospešné látky.

Mak zožal úspech aj v zahraničí

Svoje produkty odniesli na ochutnávku aj dvojici michelinských šéfkuchárov v Belgicku, ku ktorým sa dostali prostredníctvom známych. „Makový olej ochutnali po prvýkrát v živote, dostali sme veľmi pozitívnu spätnú väzbu. V západných krajinách mak takmer vôbec nepoznajú, pretože sa tam nepestuje a ťažko ho zohnať,“ vysvetľuje Katarína.  

Manželia sú zástancami zdravého životného štýlu, čo odrážajú aj ich produkty. Foto: archív značky Karpathia

Na začiatku bola iskra, ktorá medzi Katarínou a Stéphanom preskočila ešte počas študijného pobytu na Sicílii v roku 2011. Ona v tom čase študovala prekladateľstvo a tlmočníctvo, on zase archeológiu.

Zamilovali sa do seba natoľko, že sa po úspešnom absolvovaní vysokých škôl spoločne usadili v Bratislave. Obom sa podarilo zamestnať v korporátnych spoločnostiach a odštartovať kariéry, ktoré však nemali dlhé trvanie. Práca ich totiž vôbec nenapĺňala. 

Keď sa zamýšľali nad tým, čomu by sa mohli venovať, uvedomili si, že by radi vytvorili niečo, čo by mohli spoločnými silami rozvíjať a budovať. Niečo, čo by im rástlo pod rukami a našli by v tom hlbší zmysel.

Olivovníkov niet, no maku a orechov áno

„Pochádzam z východného Slovenska, a manžel si tento kraj zamiloval, našiel tam svoj poklad, ako s úsmevom hovorieva,“ približuje Katarína. Dvojica unavená ruchom mesta sa preto rozhodla pre zásadný krok. Odsťahovala sa do pokojnejšej lokality dedinky Žalobín. 

V novom prostredí sa objavila aj idea na spoločné podnikanie. Prišiel s ňou Stéphane, ktorý pochádza z Belgicka a má aj talianske korene, vďaka čomu ho vždy fascinovali lokálne, poctivo vyrábané produkty z kvalitných vstupných ingrediencií.

Veľmi dobre vedel, že na Slovensku by iba márne hľadal olivovníky, no mak a vlašské orechy sú takmer na každom kroku. „Dostal nápad lisovať oleje zo surovín, ktoré sú pre Slovensko charakteristické,“ upresňuje Katarína. 

Základom je trpezlivosť a ručná práca

Keďže sa žiadna z predchádzajúcich generácií v rodine Kataríny či Stéphana lisovaniu olejov nevenovala, dvojica sa to nemala od koho naučiť. Musela preto začať od základov, bez pomoci, no vopred ju hnala chuť uspieť.

Kúpili sme si lis a Stéphane experimentoval dovtedy, kým nebol s výsledkom spokojný,“ opisuje Katarína s úsmevom. Inak to nešlo, museli byť trpezliví, spoľahnúť sa sami na seba a učiť sa z vlastných omylov. 

O čosi neskôr si na východnom Slovensku postavili vlastnú prevádzku, v ktorej dnes vznikajú produkty značky Karpathia. Do zariadenia priestorov a nákupu potrebnej technológie v tom čase investovali približne 30-tisíc eur, o fľašiach, etiketách či obaloch nehovoriac.

Dvojica stavila na potenciál slovenských surovín, začínala s makom a vlašskými orechmi. Foto: archív značky Karpathia

Okrem toho si museli zadovážiť dodávku, ktorá im slúži na prevoz surovín či následný rozvoz tovaru. „Všetky tieto náklady sa museli odzrkadliť aj na cene produktov, čo si mnoho zákazníkov neuvedomuje. Nemôžeme sa porovnávať s veľkovýrobcami,“ podotýka Katarína. 

V značke Karpathia pásovej výroby niet, všetko vzniká v malých množstvách vďaka šikovným rukám manželov. Najdôležitejším aspektom je kvalita, tomu podriaďujú aj dôkladný výber a kontrolu maku, vlašských orechov, lieskovcov či mandlí. Neberú všetko, na čo sa im podarí naraziť.

„Nemáme zamestnancov, všetko robíme sami, od nákupu, cez lisovanie, balenie, expedíciu až po predaj do obchodov alebo na podujatiach a trhoch,“ vysvetľuje Katarína. Výhodou toho je, že môžu dohliadať na každý proces, a tak zo svojej prevádzky nevypustia nič, s čím by neboli spokojní. 

Snažia sa zužitkovať všetko, čo sa dá

A odkiaľ vlastne manželia berú všetky suroviny na výrobu produktov značky Karpathia? Po niektoré nemusia chodiť ďaleko, mak a vlašské orechy majú totiž z lokálnych zdrojov. „Aj my máme doma niekoľko orechových stromov na záhrade,“ smeje sa Katarína.

Keďže tento rok ponuku rozšírili o oleje vyrábané z lieskovcov a mandlí, museli siahnuť po ďalších dodávateľoch. Tí pochádzajú až z Talianska, čo však nie je problém, keďže manželia hovoria po taliansky plynule. Stéphane sa dokonca rozhodol navštíviť pestovateľov a producentov osobne.  

Jedným z princípov značky Karpathia je, že sa manželia snažia zužitkovať všetko, čo sa dá, aby ani kúsok kvalitných surovín nevyšiel navnivoč. Začali preto vyrábať aj vlastný orieškový krém, ktorý patrí medzi najpredávanejšie produkty.

Orieškový krém značky Karpathia je sediment, ktorý vzniká pri lisovaní oleja. Foto: archív značky Karpathia

„Je to v podstate druhotný produkt lisovania orechového oleja. Ide o usadeninu, ktorá sa sedimentuje na dne suda. Je to alternatíva ku klasickému maslu,“ ozrejmuje Katarína. V portfóliu si našli miesto aj ďalšie druhotné produkty, konkrétne mandľová a lieskovcová múka.      

So značkou Karpathia sa manželia snažia preraziť aj v Belgicku, ale podľa Kataríny nie je jednoduché udržať sa na trhu a v povedomí, keď sa nedostávajú do pravidelného priameho kontaktu so zákazníkmi.

Čo sa Slovenska týka, tak panenské oleje, orieškový krém aj múky nepredávajú cez e-shop, ale dodávajú ich priamo do bioobchodov, obchodíkov so zdravou výživou, farmárskych obchodov, reštaurácií či vinoték. Radi chodievajú na predajné akcie, čo bolo tento rok komplikované. 

Ich snom je zúčastniť sa zahraničných súťaží

Vzhľadom na to, že sa kvôli pandémii koronavírusu zrušili rôzne gastronomické podujatia, manželia prišli o možnosť priameho kontaktu so zákazníkmi. Ten mal viacero benefitov pre obe strany.

Začiatkom tohto roku manželia rozšírili ponuku o lieskovcové a mandľové oleje. Foto: archív značky Karpathia

Mohli ochutnať naše výrobky, poskytnúť nám spätnú väzbu. A my sme im vždy radi vysvetlili, na čo sú naše oleje dobré, ako ich treba používať, alebo sme im poradili nejaký recept. Takáto interakcia nám zaručila 50 percent úspechu,“ hovorí Katarína. Aj kvôli tomu sa rozhodli ponúknuť svoje oleje farmaceutickým a kozmetickým firmám.  

Manželia by v nasledujúcich mesiacoch radi rozširovali ponuku o ďalšie zdravé produkty. Ich najväčším snom je potvrdiť si kvalitu výrobkov na gastronomických súťažiach v zahraničí.

Chceli by sme robiť dobré meno Slovensku. Veríme, že ľudia ocenia našu snahu vyrábať kvalitné a zdravé produkty, pretože to robíme predovšetkým pre nich,“ vraví Katarína a hneď sa zamýšľa, „ak človek robí niečo s odhodlaním a láskou, musí to fungovať.“

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?