6. apríla 2018

Zuzana Kovácsová stojí za značkou luloface, ktorá sa zameriava na výrobu industriálnych doplnkov. Dnes láka produktmi, akými sú betónové kvetináče, svietniky či kovové odznaky.

Pre značku je typický minimalizmus, ktorý sa odráža v každom jednom kúsku. Inšpiráciou pri výrobe je z veľkej časti aj geometria.

Doma majú showroom. Ako uspeli manželia s betónovým kobercom

Pri kvetináčoch Triangle, Polyhedron, Cube, Icosahedron a Dodecahedron sa dokonca Zuzana inšpirovala aj Platónovými telesami. Existuje totiž len päť tých pravidelných a trojrozmerných, ktoré aj využila.

Základom značky je kolektív

Príbeh jej vlastnej značky sa začal v openspace priestore banky, v ktorej predtým Zuzana pracovala. Vypĺňala reporty a nedokázala sa zbaviť pocitu, že táto pozícia pre ňu nie je ideálna. „Premýšľala som, že toto určite nie je to, v čom sa vidím o rok, dva, desať. Lákala ma predstava kreatívnej práce, žiadnych stereotypov, vytváranie skutočnej hodnoty a sebarealizácia v oblasti ručnej výroby, ku ktorej som mala blízko,“ približuje. A tak v septembri 2013 vkročila do neznáma a vytvorila značku luloface.

Zuzana pri výrobe obľubuje geometriu. Foto: archív luloface

Od začiatku ju podporoval jej priateľ a tím ľudí, ktorí ju postupne naučili pracovať s rôznym náradím a strojmi. Výber industriálneho štýlu, do ktorého sa zaradila, tak podľa jej slov prišiel úplne prirodzene. Technologická firma jej priateľa jej ponúkla zázemie a možnosť sebarealizácie v dielni aj pri práci s kovom. „Vždy však bolo luloface o kolektívnej práci a preto dodnes hovorím o nás a nie o mne,“ upozorňuje Zuzana. Okolo značky sa tak vytvorila komunita ľudí, ktorí nachádzajú vášeň v industriálnom štýle doplnkov.

Slovák si vo Švajčiarsku založil dizajnové štúdio, jeho produkty putujú po svete

V začiatkoch biznisu Zuzana rada experimentovala s rôznymi materiálmi. Recyklovala odpad a aj tak vznikali nové produkty. „Napríklad náušnice z červených matičných dosiek v tvare srdca alebo tie skrutkové, ktoré sú stálice a sú v ponuke dodnes,“ hovorí. Práve betón ako materiál ju zaujal pri jednom „urob si sám“ fotonávode, ktorý pripravovala pre časopis. Potrebovala na to len dva plastové tégliky, betón – a kvetináč bol na svete. To sa jej zapáčilo, a tak prešla od šperkov k betónu, pri ktorom už zostala. Práve tento materiál jej učaroval pre minimalizmus, čisté línie a geometriu. „Nás v luloface baví odkrývať krásu materiálov, ktoré iní zakrývajú – tým im vyjadrujeme poctu,“ dodáva zakladateľka projektu.

Betón im nič neodpustí

Luloface je o spolupráci a ľuďoch naokolo. Zuzana sa stará o každodennú operatívu, výrobu jednotlivých produktov ale komunikuje aj so zákazníkmi a partnermi. S vedením značky jej pomáha priateľ, ktorý má na starosti technické riešenia, navrhuje zlepšováky a je pre ňu inšpiráciou aj oporou. Intenzívne ale dvojica spolupracuje aj so štúdiom Dve lamy, ktoré sa starajú o vizuálnu identitu, tlačoviny a vôbec grafickú stránku luloface.

Okrem betónu sa značka venuje aj industriálnym šperkom. Foto: Dve lamy

Každá časť procesu tvorby je podľa slov Zuzany svojim spôsobom zaujímavá. „Začíname miešaním betónovej zmesi ktorá je ako tajný recept, základná ingrediencia celej výroby, ktorú si každý výrobca šperkuje, testuje a doťahuje aj niekoľko mesiacov,“ približuje. Zmes následne putuje do foriem, tuhne, zreje a schne. Takýto proces trvá niekedy aj tri týždne a nesmie sa podceniť. „Betón vám nič neodpustí. Najmenšie zanedbanie kvality surovín, ich pomerov v zmesi, postupu alebo podmienok tuhnutia a zrenia sa na výsledku vždy podpíšu,“ uvádza zakladateľka luloface. Hotový produkt následne prebrúsia a podlepia korkovou podložkou, vďaka ktorej sa zákazníci nemusia báť, že ich nábytok skončí poškriabaný.

Obľúbená časť prípravy jednotlivých výrobkov je pre Zuzanu balenie. Sama ho považuje za odmenu, ku ktorej sa dostane po „špinavej“ práci v priestoroch dielne. Zatvorí sa preto do skladu a balí kvetináče do hodvábnych papierov, škatuliek a lepí na ne nálepky s návodom a konkrétnym popisom. Nezabúda ani na malú pozornosť a preto vždy k objednávke pribalí nálepku či ďakovnú kartu. „Všetky tlačoviny, ktoré používame, sú vyrobené zo zvyškov kukuričnej drviny, ktorá nahrádza časť drevenej buničiny a tým šetríme životné prostredie,“ dodáva.

V biznise plnia výzvy

Zuzana považuje za dôležité, aby výrobcovia mysleli nielen na kvalitu a vzhľad produktu, ale aj na vlastnú spoločenskú zodpovednosť. „To znamená ísť nad rámec noriem a predpisov, či už sa to týka etiky pri riadení firmy, ochrany životného prostredia, férového prístupu k zákazníkom a partnerom, alebo spolupráce a podpory miestnej komunity,“ uvádza. Toho sa aj sama drží v podnikaní, myslí ekologicky. Spolu s priateľom si preto v biznise dávajú výzvy ako napríklad – žiadne zbytočné obaly, plasty a odpad, neplytvať zdrojmi, nielen recyklovať, ale odpad nevytvárať alebo ho opätovne použiť.

Zuzana tvrdí, že výrobcovia by mali dbať na spoločenskú zodpovednosť. Foto: Eva Novanská

Už onedlho značka luloface uvedie novú kolekciu minimalistických geometrických kovových doplnkov. Na tomto projekte pracujú posledný polrok. V rýchlej dobe plnej technológií a trendov chcú svojim zákazníkom predstaviť nadčasový, funkčný a kvalitný produkt vyrobený z udržateľných materiálov. A sama Zuzana garantuje, že vydrží roky.

Hlavná foto: archív luloface