Všetko pre voľný čas. Tak by sa dala zjednodušene zhrnúť koncepcia dnes už e-commerce spoločnosti Muziker, ktorá patrí k top slovenským online predajcom s takmer 80-miliónovými tržbami.
Začínali v druhej polovici deväťdesiatych rokov v Bratislave i ako predajca hudobných nástrojov s kamennými predajňam, neskôr, v čase rozvíjajúcej sa doby e-commerce obchodovania, založili svoj prvý e-shop, aby vyskúšali, ako to pôjde. A… išlo to.
Dnes je už Muziker prítomný po celej Európe a má chuť ďalej rozširovať svoje trhové podiely.
Pozrite si zoznam najväčších e-commerce hráčov na slovenskom trhu.
Od hudobnín k hobby vybaveniu
Spoločnosť Muziker v súčasnosti väčšinovo vlastní Dušan Karlik, ktorý vo firme zároveň pôsobí ako CEO, spoločne s bratom Bronislavom (CIO) a ďalšími menšími akcionármi (Karlikovci so širšou rodinou v nej majú približne 88-percentný podiel). Tradične patria aj k top rodinným firmám na Slovensku.
Do podnikania sa ako prvý vrhol starší z bratov, Dušan. V roku 1997 začal podnikať s iným biznis partnerom, vtedy ešte pod názvom GB Music, v oblasti predaja hudobných nástrojov. Prvé kamenné predajne mali postupne na niekoľkých adresách bratislavského Starého Mesta. S príchodom veľkých obchodných centier sa presunuli do petržalského Auparku, kde v roku 2001 otvorili veľkú predajňu s hudobninami pod názvom Music Planet.
Medzičasom sa však ich obchod, spočiatku len kamenný, zmenil na nepoznanie. „Kameň“ už v súčasnosti nerozvíjajú – i keď stále prevádzkujú 11 predajní, z toho štyri v Česku a zvyšok na Slovensku.
Naplno sa sústreďujú na e-commerce. E-shopy spoločnosti Muziker v 12 jazykových mutáciách dnes obsluhujú zákazníkov v 31 krajinách v Európe a okrem hudobných nástrojov či LP platní predávajú potreby pre jachtárov, ale i golfové, cyklistické, turistické, rybárske, chovateľské či umelecké potreby.
Desaťtisíce produktov v ponuke
Aj vy sa pýtate, ako si niekto môže kúpiť bicykel, gitaru či klavír cez e-shop? Nuž, dá sa to.
„Otestovali sme si to najskôr na hudobných nástrojoch, s ktorými sme začínali. Veď aj to piano alebo gitaru si chce hudobník ohmatať. Ale my sme videli, že ľudia si aj hudobné nástroje kupovali online. Vedeli sme, že to funguje. A podobne je to aj s iným tovarom, napríklad s bicyklami,“ hovorí Bronislav Karlik.
Celá skupina vrátane susedného Česka, kde prevádzkujú aj spomínané štyri kamenné obchody, má teraz viac ako 350 zamestnancov. Asi 50 ľudí pracuje v predajniach, zhruba stovku zamestnancov majú v sklade v Lozorne a zvyšok tvoria zamestnanci bratislavského back officu a inovačného laboratória, ktoré má na starosti práve Bronislav, mladší z dvojice bratov Karlikovcov.
Spoločnosť v súčasnosti predáva vyše 140-tisíc produktov od viac ako 6 800 značiek. Ich distribučné centrum v Lozorne s plochou 11-tisíc štvorcových metrov vybaví denne okolo 2 500 objednávok a vlani ich výnosy dosiahli 79 miliónov eur a zisk 1,5 milióna eur. Rástli tak veľmi slušne, o tretinu, predvlani mali výnosy 59 miliónov eur.
Nástup e-commerce
Prvý e-shop vznikol v roku 2003 alebo 2004, spomína Bronislav Karlik, pričom do roku 2017 predávali výlučne hudobné nástroje a štúdiovú techniku. O niečo neskôr do portfólia pribudli potreby pre golfistov a jachty.
Nápad predávať „všetko pre voľný čas“ už následne naberal oveľa jasnejšie obrysy. Ďalší krok v rozvoji Muzikeru predstavovalo vybavenie pre cyklistov. Tento segment už však neriešili systémom fúzie a akvizície s nejakou existujúcou predajňou, ale vybudovali ho sami od základov.
„Pamätám si, že naše prvé cyklistické potreby boli zámky na bicykle, potom nasledovali prilby,“ spomína Bronislav Karlik. Dnes už sú cyklistické potreby plne zakomponované do e-shopu Muzikeru a v Bratislave na Einsteinovej nedávno otvorili aj špecializovanú kamennú cyklistickú predajňu.
Rozvoj mimo kameňa
Do kamenných obchodov teraz veľmi neinvestujú. Ich počet zakonzervovali na stave štyri v Česku (pôvodne ich tam mali šesť) a sedem na Slovensku, z toho päť sa nachádza v Bratislave a zvyšné dve sú v Košiciach a Žiline. U západných susedov sú predajne Muzikera v Prahe, Liberci, Ostrave a Plzni.
Najväčší potenciál však vidia práve v e-commerce. Kamenné predajne im v súčasnosti generujú už len okolo 15 percent celkových tržieb, zvyšok prichádza cez e-shopy.
„Možno by bolo dobré rozvíjať aj kamenné obchody, ale to chce trochu iný focus. Navyše všetci sme v Muzikeri viac orientovaní skôr na e-shop, bavia nás technológie, ktoré za e-commerce sú, a tak sa sústreďujeme hlavne na túto oblasť,“ hovorí Bronislav Karlik.
Aktuálne je Muziker so svojimi lokalizovanými doménami prítomný už v celej EÚ okrem Malty a Cypru, kde, ako vysvetľuje Bronislav Karlik, je biznis komplikovanejší pre doručovanie.
Pôsobia aj v Spojenom kráľovstve. Aj tu biznis funguje, aj keď na istý čas sa dosť výrazne skomplikoval pre brexit a colné procedúry, kde vznikalo veľmi veľa nedorozumení a zdržaní.
Okrem toho fungujú aj vo Švajčiarsku a tiež na Balkáne v Srbsku a Bosne a Hercegovine či v Turecku a na Ukrajine.
Inovácie v Muziker Labse
Bronislav má okrem skladu a ďalších oblastí vo firme na starosti hlavne inovácie. Vedie tím nazvaný Labs, ktorý prináša technologické vylepšenia všetkým oddeleniam firmy. „S pomocou Labsu v podstate staviame akýsi most medzi oddeleniami, prepájame našich softvérových inžinierov s ostatnými oddeleniami a pomáhame im zrýchľovať a zefektívňovať ich prácu. Zastrešujeme celú digitalizáciu procesov,“ vysvetľuje spolumajiteľ.
Aktuálne už podľa neho v obchode jednoznačne platí, že „kto sa chce rozvíjať, musí mať e-shop“. A dobré IT riešenia sú preto kľúčové. Do rozvoja technológií dáva podľa neho Muziker ročne okolo milión eur. Patrí sem hlavne vývoj softvéru, ale aj správa serverov a rôzne prídavné služby.
„Raz som v jednom rozhovore s istým veľkým internetovým predajcom čítal, že už nie sú obchodná, ale skôr technologická firma. My v Muzikeri to cítime presne tak isto už niekoľko rokov. Náš core biznis je síce stále nákup a predaj tovaru, ale bez technológií by sme sa nepohli ďalej,“ hovorí Karlik.