Tento článok je brandvoice. Čo to znamená?
19. júla 2019

Bublina zľavových portálov zažila svoj vrchol v roku 2014, keď ich na Slovensku bolo vyše 120. Prešlo 5 rokov a zľavový trh dnes prakticky neexistuje. Napriek tomu, Zľavomat.sk v roku 2018 dosiahol tržby 30 miliónov eur. O rebrandingu, ktorý ho priviedol medzi top rastúce e-commerce firmy na Slovensku, hovorí CEO Aleš Mlátilík.

V roku 2014 zažívali zľavové portály zlatú éru. Aký je hlavný rozdiel medzi situáciou vtedy a dnes?

Zľavový trh, tak ako sme ho poznali, už neexistuje. V roku 2014 mal líder na trhu rovnaký podiel asi ako ďalších 100 menších portálov. Zľavomat bol tretí. Po piatich rokoch zo 125 portálov neostal skoro žiadny. My sme vlani dosiahli obrat viac ako 30 miliónov eur. V roku 2019 očakávam 40 až 45 miliónov eur.

S rebrandingom ste začali krátko po príchode do firmy. Videli ste náznaky úpadku trhu?

Firmu som preberal v čase najväčšieho rozkvetu, keď bol celý biznis na vrchole. Tento stav nebol dlhodobo udržateľný, pretože zákazníci sa nevracali a slovenský trh nie je taký veľký, aby sme mohli stále žiť z nových zákazníkov.

Aký bol hlavný cieľ zmien, ktoré nasledovali?

Aleš Mlátilík – CEO Zľavmat.sk. Foto: archív Zľavomat.sk

Trh fungoval na agresívnych zľavách až do výšky 90 %. Stredobodom všetkého bol obchodník, ktorého úlohou bolo uzavrieť kontrakt, umiestniť ponuku na stránku a predať za každú cenu, čo malo často likvidačné dôsledky pre poskytovateľa. Príliš sa nedbalo na zákazníka a na to, či má dôvod vrátiť sa. Portály trh deformovali. Naším cieľom bolo zbaviť sa nálepky “zľavový portál”, dištancovať sa od tohto segmentu. Rebrandovali sme cez kvalitu služieb, zákazník aj poskytovateľ sa museli stať prioritou. 

Čo bolo v čase uplatňovania zmien najťažšie?

Ľuďom vtedy zmeny nedávali zmysel, no my sme potrebovali ich podporu. V roku 2015 sme museli vymeniť celý manažment a asi 80 % zamestnancov. Potrebovali sme ľudí orientovaných na zákazníka, s ktorými by sme vybudovali dlhodobo udržateľný podnik. Bolo to riskantné, ale vďaka tomu môžeme hovoriť o úspešnom dnešku.

Rozhodli sme sa tiež zverejniť všetky recenzie. Zaviedli sme Inštitút garancie spokojnosti a prebrali sme zodpovednosť za poskytovanie kvality služieb našich partnerov. Rozviazali sme spoluprácu s tými, ktorí neposkytovali požadovanú kvalitu a prestali sme spolupracovať s agregátormi zliav. Potrebovali sme, aby zákazníci pozerali na služby ako na zážitok, nie ako na komoditu.

Foto: archív Zľavomat.sk

Aký je Zľavomat.sk po rebrandingu?

Od poskytovania “najlacnejšej izby” sme prešli k unikátnym balíčkom služieb a zážitkov. Zákazníkom zaručujeme, že nikde inde si takýto balíček nevyskladajú výhodnejšie. Kupujú si u nás dovolenku alebo inú službu na mieru.

Spolupracujeme tiež s TV Markíza, kde každý piatok v Teleráne hodnotíme hotely, aquaparky a zimné strediská na Slovensku. Od roku 2016 nám to trojnásobne zvýšilo priamu návštevnosť stránky a pomohlo posilniť značku nielen v pozícii ambasádora kvality služieb, ale aj ako “inšpirátora” pri objavovaní Slovenska.

Na čo sa chcete v budúcnosti zamerať?

Motorom rastu sú technologické inovácie. Máme vlastnú aplikáciu a minulý rok sme zaviedli možnosť priamej rezervácie v hoteloch, ale aj v segmente krása a zdravie. Z technologického hľadiska bol pre nás dôležitý vstup strategického investora Secret Escapes, ktorý sa uskutočnil pred 2 rokmi. Je to pre nás príležitosť zdieľať technologické know-how a držať krok s vývojom. Kľúčový pre nás vždy bude domáci trh, ale slovenským zákazníkom chceme ukázať aj zahraničné trhy. Snažíme sa ich inšpirovať a neustále vytvárať dopyt. Túto výhodu vidia aj naši partneri, lebo im dokážeme vypredať hotely aj uprostred “uhorkovej sezóny”.