26. septembra 2021

Témou dňa sú neprepojené diaľnice D1 a D4, no tento rok sme si pripomenuli aj 50. výročie začiatku výstavby československej D1. Prvý úsek otvorili v roku 1971. Slovenskú nasledovníčku D1 staviame dodnes. Pozreli sme sa na to, ako sa plány diaľnice menili v priebehu času a kam ste sa mohli z Bratislavy po diaľnici dostať pred 10, 20, 30 a 40 rokmi.  

1937 

Reprofoto: UNIBA

Podnet k vybudovaniu diaľnice prišiel v roku 1937 od podnikateľa Jana Antonína Baťu. V roku 1938 noviny informovali o uznesení vlády, že na osi Praha – Brno – Trenčín – Žilina – Prešov – Chust vznikne prvá československá diaľnica. „Verejnosti sa oznámilo, že na novej autostráde dosiahne sa priemerná rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Naše autá ale nie sú na túto rýchlosť konštruované a od šoféra nemožno žiadať podobný výkon,“ reagovali v novinách Slovenský hlas. Čas výstavby 800-kilometrovej diaľnice vtedy odhadovali na päť až šesť rokov a náklady na 800 miliónov vtedajších korún. 

1967 

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Plány na výstavbu diaľnice zmarila druhá svetová vojna, no téma autostrády bola na stole hneď po jej konci. Nanešťastie, zanedlho prišiel komunistický prevrat a označenie D1 sa opäť vynorilo až v roku 1963, keď sa rozhodlo o začiatku výstavby cesty. Ceremoniál s poklepaním základného kameňa sa uskutočnil v septembri 1967 a diaľnica mala po novom viesť z Prahy až k hraniciam so Sovietskym zväzom pri Užhorode. „Na diaľničnom ťahu sa počíta s trinástimi motorestami,“ písal vtedy Mladý svět. Tentoraz si ale štát určil zdanlivo realistickejší termín dokončenia – rok 2000. 

1971 

Reprofoto: UNIBA

Pred polstoročím, uprostred leta 1971, podpredseda vlády Ján Gregor slávnostne prestrihol pásku a otvoril prvý úsek diaľnice D1. Išlo o 21 kilometrov dlhý úsek medzi Prahou a Mirošovicami. „Počet motorových vozidiel u nás prudko narastá, iba predaj osobných automobilov vzrastie zo 113 tisíc z tohto roku na 170 tisíc v roku 1975,“ prognózovali v Rudom práve. Ako sa ďalej písalo v článku, prioritou bolo vtedy najmä diaľničné prepojenie Prahy a Bratislavy – v roku 1973 uviedli preto do prevádzky aj prvé úseky diaľnice D2 od Bratislavy po Malacky. 

1975 

Foto: TASR

Budúci rok oslávime polstoročie aj od začiatku výstavby súčasnej slovenskej D1, ktorá má spojiť Bratislavu a Košice. Pôvodne sa táto diaľnica z Bratislavy nazývala D61 a smerovala až po Trenčín, kde sa mala napojiť na celorepublikovú D1. S výstavbou D61 (a teda dnešnej slovenskej D1) sa začalo v roku 1972 a prvý úsek medzi slovenským hlavným mestom a Sencom odovzdali do užívania v decembri 1975. „Splnenie združeného socialistického záväzku, odovzdať nový úsek o deväť mesiacov skôr, prinesie úspory okolo 45 miliónov korún,“ chválila sa vtedy vláda v štátnej tlačovej agentúre. 

Reklama

1999 

Foto: TASR

Do Nežnej revolúcie sa vybudovali úseky po Hornú Stredu. Potom to desaťročie šlo pomaly. Až v roku 1999 vláda schválila novú sieť, D61 sa stala súčasťou slovenskej D1. Začiatok bol v bratislavskej Petržalke a hoci má končiť až v Záhore v okrese Sobrance, médiá a politici dokončenie vidia najmä ako prepojenie Bratislavy a Košíc. Expremiér Robert Fico sľuboval v roku 2007 diaľnicu do Košíc v roku 2010. „Ak sa to nestihne, tak potom čo? Všetci sa obesíme, odvoláme celú vládu?“ povedal na otázku, či vyvodí zodpovednosť, ak termín nedodržia. 

2037 ?

Ilustrácia: NDS

Po rozdelení Československa sa upravovala aj trasa českej D1. Z Prahy vedie do Brna, odtiaľ potom smerom na severovýchod k Ostrave a hranici s Poľskom. Ani Česku sa ešte príbeh výstavby D1 nepodarilo uzavrieť, západným susedom k tomu chýba 10 kilometrov a plán dostavby je určený na rok 2025. Na Slovensku sa D1 dokončí najskôr v rokoch 2029-2030. A to len po Košice. „Bolo by nezodpovedné hovoriť o akomkoľvek roku,“ odkázalo začiatkom tohto roku ministerstvo dopravy. Stihne sa plná 512-kilometrová D1 do 100. výročia od Baťovho návrhu, teda do roku 2037? Alebo aspoň tie Košice? 

 


Kam sa dalo zájsť z Bratislavy po Diaľnici D1 (D61) pred… 

40 rokmi (1981): do Trnavy 

  • PREZIDENTOM BOL: Gustáv Husák 
  • ROZŠÍRENÝ MODEL AUTA U NÁS: Škoda 105 
  • NOVINKA NA TRHU: Honda City 
  • DĹŽKA DIAĽNIC TRIEDY EXPRESSWAY V ČÍNE: 0 km (s výstavbou sa začalo v roku 1984) 

30 rokmi (1991): do Hornej Stredy 

  • PREZIDENTOM BOL: Václav Havel 
  • ROZŠÍRENÝ MODEL AUTA U NÁS: Škoda Favorit 
  • NOVINKA NA TRHU: Opel Astra 
  • DĹŽKA DIAĽNIC TRIEDY EXPRESSWAY V ČÍNE: 500 km (údaj za rok 1990) 

20 rokmi (2001)do Ladiec 

  • PREZIDENTOM BOL: Rudolf Schuster 
  • ROZŠÍRENÝ MODEL AUTA U NÁS: Škoda Felicia 
  • NOVINKA NA TRHU: Škoda Superb 
  • DĹŽKA DIAĽNIC TRIEDY EXPRESSWAY V ČÍNE: 19 000 km  

10 rokmi (2011): do Hričovského Podhradia 

  • PREZIDENTOM BOL: Ivan Gašparovič 
  • ROZŠÍRENÝ MODEL AUTA U NÁS: Škoda Fabia 
  • NOVINKA NA TRHU: Volkswagen Up 
  • DĹŽKA DIAĽNIC TRIEDY EXPRESSWAY V ČÍNE: 85 000 km 

dnes (2021): do Lietavskej Lúčky 

  • PREZIDENTKOU JE: Zuzana Čaputová 
  • ROZŠÍRENÝ MODEL AUTA U NÁS: Škoda Fabia 
  • NOVINKA NA TRHU: Kia EV6 
  • DĹŽKA DIAĽNIC TRIEDY EXPRESSWAY V ČÍNE: 161 000 km (údaj za rok 2020) 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?