20. októbra 2021

„V podstate vyrábame taký Google Analytics pre nabíjacie stanice,“ odpovedal na otázku, čo je podstatou platformy, ktorú vyvíja jeden zo spoluzakladateľov startupu Mobilyze, Pavol Magic. Za vznikom ich projektu je fakt, že počet elektromobilov na cestách rastie omnoho rýchlejšie ako počet nabíjacích staníc.

Toto podľa Magica znižuje dôveru spotrebiteľov v túto technológiu, a preto sa rozhodli pomôcť operátorom nabíjacích staníc hľadať miesta, kde je potrebné posilniť infraštruktúru na základe súčasného a budúceho dopytu.

„V prvej fáze sa zameriavame na to, aby mali nabíjacie stanice dostupné tam, kde ich potrebujú. V druhej fáze služby rozšírime tak, aby mali nabíjanie dostupné vtedy, keď potrebujú,“ opisuje CEO startupu s tým, že doteraz fungovali na projektovej báze.

To znamená, že ich konkrétny zákazník oslovil s problémom, na ktorý následne vytvorili ponuku. Nasledovala analýza na mieru, za ktorú bola zaplatená konkrétna suma.

Globálne ciele

Práve toto umožnilo Mobilyze zozbierať množstvo dát z trhu, vybudovať produkt a naprogramovať modely umelej inteligencie, ktoré dáta vyhodnocujú. Dnes už však postupne prechádzajú na ročné predplatné, v rámci ktorého dostanú zákazníci prístup na platformu na vybraných trhoch či v celej Európe.

Reklama

„Aktuálne sa zameriavame primárne na Spojené kráľovstvo, Nemecko, Holandsko a Francúzsko. Od začiatku bolo cieľom vytvoriť produkt, ktorý bude globálny, takže na náš región sa veľmi nezameriavame,“ hovorí Magic.

V rámci V4 by však vedeli fungovať ako konzultačná spoločnosť pre viaceré firmy, s ktorými sa však rozhodli skôr spolupracovať. „Nechceme však robiť vývoj na zakázku,“ dodáva. Dnes medzi ich klientov patria mená ako ZSE, Kelag či Shell, partnermi sú napríklad Eurowag, Sygic a Greeninfra.

Vizualizácia nabíjacích staníc v Rakúsku podľa Mobilyze. Foto: Archív Mobilyze

Navyše sa im v priebehu posledného roka podarilo rozbehnúť viacero platených pilotných projektov a čoskoro bude dokončená aj prvá verzia platformy. Sústredia sa preto na oslovovanie zákazníkov z troch hlavných segmentov — špecializované siete nabíjacích staníc, energetické spoločnosti a siete čerpacích staníc.

Sekundárne spolupracujú aj s ďalšími, napríklad maloobchodnými sieťami, sieťami parkovacích domov či samosprávami. „Naším zákazníkom teda môže byť ktokoľvek, kto stavia rýchle nabíjacie stanice. Ponúkame im jednoduchý spôsob, ako hľadať miesta s vysokým dopytom po nabíjaní, ale nízkou ponukou (tzv. white spaces). Druhým spôsobom je vyhodnocovanie vybraných lokalít z hľadiska ich potenciálu na výstavbu nabíjacích staníc,“ konkretizuje CEO.

Hľadanie kapitálu

Aj toto sú dôvody, pre ktoré startup zaujal investorov. Konkrétne získali seed kapitál od investičného fondu Vision Ventures na zlepšenie utilizácie nabíjačiek pre elektromobily.

„Pre ich ponuku sme sa rozhodli kvôli ich dlhoročným skúsenostiam v biznise, ale aj v investovaní. Nemej dôležitý bol aj ľudský,“ povedal Magic. Investované prostriedky sa chystajú využiť na ďalší rozvoj produktu, ale aj expanziu na najrýchlejšie rastúce trhy Holandska, Nemecka, Francúzska a Spojeného kráľovstva.

Fond Vision Ventures sa zameriava práve na investície na našom trhu so zameraním na inovatívne produkty, ktoré majú globálny potenciál. Typická výška investície sa pohybuje v rozmedzí 100-tisíc až 800-tisíc eur, konkrétnu výšku však v tomto prípade ani jedna zo strán nešpecifikovala. Fond je vedený Tomášom Bélom a Gabrielom Horváthom.

Ešte pred uzatvorením dohody skúšal startup šťastie asi u 50 investorov, zväčša VC fondov, najmä zo strednej a západnej Európy, no oslovil potenciálnych partnerov aj v USA či v Ázii. „Korporátnych investorov sme v tejto fáze nechceli oslovovať, aby sme si neobmedzili možnosti spolupráce,“ vysvetľuje spoluzakladateľ.

Pomoc s rozhodnutiami

Okrem toho aktuálne ukončujú svoju účasť v akcelerátore švajčiarskej poisťovni Baloise Mobility Accelerator, do ktorého sa dostali ako jeden z desiatky startupov.

Zástupcovia Mobilyze tvrdia, že aj napriek tomu, že je akcelerátor zadarmo, pomohol im predovšetkým zlepšiť pozíciu a nastaviť biznis model, čo je v tomto štádiu pre rast firmy kľúčové, pretože začínajúci startupisti robia svoj biznis skôr srdcom. Akcelerátory im tak môžu vniesť do procesu viac racionálnych rozhodnutí a umožnia im sa systematicky posúvať ďalej.

Podobných akcelerátorov boli súčasťou aj v minulosti. V roku 2019 sa im napríklad podarilo získať v národnom finále súťaže PowerUp! 10-tisíc dolárov vo forme kreditu do služby Amazon Web Services, ktorú využili na vývoj produktu v danom cloude.

„Okrem toho sme získali pozornosť médií a klientov, ale aj istú kredibilitu. Pre začínajúci projekt je to veľmi cenné, pretože keď kontaktujem potenciálnych partnerov alebo zákazníkov, už o nás pravdepodobne počuli,“ opisuje ich skúsenosť spred dvoch rokov Magic.

Ťaženie na automobilky

V najbližšom období sa rozhodli pokračovať s expanziou do celej Európy a vytvárať partnerstvá napríklad aj s automobilkami a navigačnými spoločnosťami, ktorým sa chystajú dodávať informácie o predpokladanej dostupnosti nabíjacích staníc, vďaka čomu budú môcť redistribuovať dopyt a zlepšiť celkový dojem z nabíjania a využívania elektromobilov.

„Jednou z hlavných výhod nášho riešenia je škálovateľnosť, takže v prípade záujmu vieme expandovať na akýkoľvek trh na svete,“ opisuje Magic ich plány do budúcnosti na záver.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?