Ušetriť na predplatnom streamovacej služby zdieľaním hesiel bude čoraz ťažšie. S blokovaním zdieľania hesiel začal minulý rok ako prvý Netflix. A napriek počiatočným sťažnostiam nedošlo k odlivu predplatiteľov a výsledky spoločnosti odvtedy ukazujú, že sa tento krok oplatil. A láka aj ďalšie streamovacie služby.
Do boja proti „neplatičom“ sa teraz pustila aj HBO Max, respektíve jej nová verzia Max. Zdieľanie hesiel začne blokovať už počas tohto roka. Pred mesiacom to oznámil šéf streamingu v jej materskej spoločnosti J. B. Perrette. Ako jeden z dôvodov uviedol „mimoriadne úspešnú implementáciu“ spoločnosti Netflix.
Otázka času
A nezaostáva ani posledný z veľkej trojky streamovacích spoločností Disney+. Zástupcovia Disney už dlhšie naznačovali, že zdieľanie hesiel plánujú obmedziť, lebo svoju divíziu streamovaciu divíziu potrebujú konečne dostať do čiernych čísel. V rozhovore pre CNBC to teraz vo štvrtok potvrdil šéf spoločnosti Disney Bob Iger. Podľa neho začnú s obmedzením na niektorých trhoch už v júni a vo veľkom bude pokračovať v septembri.
„Zabránenie zdieľaniu hesiel je jedným zo spôsobov, ako udržať rast počtu nových predplatiteľov a zároveň výrazne zlepšiť ekonomiku každej platformy. Je jasné, že zvyšok trhu bude Netflix nasledovať, bola to len otázka času. Netflix opäť stanovil nový štandard,“ hovorí Erika Luzsicza, riaditeľka mediálnej spoločnosti Axocom.
Otázkou tak nie je či, ale skôr kedy sa pridajú aj ďalšie streamovacie spoločnosti ako SkyShowtime, Paramount+, čínska iQIYI alebo Amazon Prime Video, ktoré však vo veľkej miere využívajú používatelia s prémiovým účtom na nákupy Amazonu.
Nevyhnutný krok
Posledná menovaná sa však zatiaľ z Netflixu skôr smeje. Ešte v roku 2017 totiž Netflix zdieľanie hesiel u svojich predplatiteľov podporoval jej slogan: Láska je, keď sa podelíš o heslo.
Keď potom v roku 2022 oznámil prvý pokles platiacich zákazníkov za viac ako desať rokov, jej investorov to tak vystrašilo, že spoločnosť stratila tretinu svojej trhovej hodnoty. A práve odvtedy jej predstavitelia hovorili o tom, že musia využiť približne 100 miliónov ľudí na celom svete, ktorí sledujú filmy a televízne programy na Netflixe s účtom niekoho iného.
Od mája minulého roka je zdieľanie hesla dostupné len za príplatok za každého ďalšieho používateľa. Netflix si overuje, či jeden účet naozaj používajú len členovia tej istej domácnosti, napríklad tak, že kontroluje, či sa raz za čas prihlásia do služby na rovnakej wi-fi.
Prekonávajú očakávania
Na domácom trhu v USA viedlo zavedenie nových pravidiel k rekordnému nárastu nových používateľov, ktorý prekonal dokonca aj nárast záujmu počas pandémie. Počet predplatiteľov Netflixu od polovice roka 2022 opäť neustále rastie. Od zavedenia zákazu zdieľania v minulom roku navyše štvrťrok čo štvrťrok prekonávali odhady analytikov.
Najnovším príkladom bolo trinásť miliónov nových predplatiteľov z posledného štvrťroka 2023, čo sa spoločnosti historicky nepodarilo v žiadnom inom štvrtom štvrťroku. Analytici pritom očakávali prírastok 8,8 milióna. Celkovo má Netflix v súčasnosti na celom svete zhruba 260 miliónov predplatiteľov.
Článok vyšiel pôvodne na Forbes.cz. Jeho autorom je Marek Tomanka.