Je čas byť skutočný, máš na to dve minúty. Notifikácia aplikácie BeReal znie trochu zlovestne, no v skutočnosti ide len o výzvu zdieľať fotku toho, čo práve robíte. Čo najskôr a bez akýchkoľvek úprav, jednoducho tak autenticky, ako to len na sociálnej sieti ide.
Francúzska aplikácia žne úspech v USA
Pôvodom francúzska sociálna sieť BeReal nie je novinkou. Vznikla ešte v roku 2020. Jej popularita však nabrala skutočný spád až tento rok, keď si ju na jar obľúbili Američania generácie Z. A preto ju App Store označuje za druhú najpopulárnejšiu sociálnu sieť.
Napriek rastu záujmu má vška BeReal k svojim predchodcom ešte stále poriadne ďaleko. V apríli mala necelé tri milióny aktívnych užívateľov. Pre ilustráciu, Instagram a rovnako aj TikTok používa zhruba miliarda ľudí.
Keď si však uvedomíme, že vlani v januári sa BeReal chválilo len asi desiatimi tisíckami užívateľov, majú jej vývojári dôvod na oslavu.
Ako to funguje?
Je to veľmi jednoduché. Po stiahnutí aplikácia užívateľovi každý deň pošle v náhodne zvolený čas oznámenie, že má dve minúty na to, aby odfotil, čo práve robí, spolu so svojou svoju selfie, ako pri tom vyzerá. A obe fotky zdieľať. Nie je tu možnosť filtrov ani iných úprav, hoci človek má niekoľko pokusov, keď nie je na prvýkrát s výsledkom spokojný.
Pokiaľ práve nemáte pri sebe telefón a v rámci časového okna fotku nestihnete nahrať, je to možné aj neskôr. Vaši priatelia však uvidia, aké máte oneskorenie a navyše sa stráca pocit autenticity. A keď v daný deň svoje BeReal nebudete zdieľať, neuvidíte ani príspevky ostatných užívateľov.
Ruka v ruke ide aj to, že na rozdiel od Instagramu, kde sa dajú ľahko nazbierať stovky až tisíce sledujúcich, tu je okruh fanúšikov obmedzený. Fotky cielia len na okruh priateľov a všetky nadviazané kontakty fungujú recipročne, teda podobne ako na Facebooku. BeReal zatiaľ nedovoľuje vytvárať korporátne ani iné profily okrem tých osobných.
Nie je to o chválení sa
Nie je vidieť ani to, koľko sledujúcich má niekto z vášho okruhu, pretože, ako tvorcovia aplikácie zdôrazňujú: BeReal nie je o predbiehaní sa v tom, kto má viac fanúšikov. No dá sa nastaviť, aby bol daný post prístupný všetkým a zároveň si prechádzať fotky užívateľov z celého sveta, ktorí si profily rovnako sprístupnili.
Jednotlivé posty sa ukladajú do kalendára, takže z nich vzniká istá forma denníka. Ale ten je prístupný len danému užívateľovi.
Pokiaľ posty poctivo pridávate vždy, keď príde notifikácia, je šanca, že čoskoro zistíte, že vo veľkej časti sa budú týkať nie príliš vzrušujúcich opakujúcich sa vecí. Bude tam napríklad prostredie kancelárie, obrazovka s Netflixom alebo výhľad na stoličku, ktorá u vás doma slúži na odkladanie oblečenia. Je to vlastne taká oslava každodennosti.
Odporcovia a priaznivci
Názory na aplikáciu sa teda líšia. Kým časť ľudí si ju nevie vynachváliť a berie ju ako okno do života priateľov, ktoré síce neponúka dokonalý a nablýskaný výhľad, no je vidieť, čo sa deje bez úprav a filtrov. A pre ostatných je to jednoducho len ďalšia sociálna sieť, ktorá ľuďom kradne čas a ukrajuje z kapacity telefónu. Nie je podľa nich zábavná a v podstate ponúka stále to isté dookola.
Hoci aplikácia znemožňuje publikovať „vypiplané“ obrázky, závisť je prítomná aj tu. Keď sa niečo atraktívne jednoducho deje, bez retuše to bolí ešte viac. Možno zistíte, že životy vašich priateľov sú zaujímavejšie ako ten váš. A tentoraz si budete celkom istí, že za to nemôžu filtre, ani starostlivo plánované príspevky.
Podobne ako pri ďalších sociálnych sieťach, až čas ukáže, ako dlho počiatočné nadšenie užívateľov vydrží. Tak či onak, ak sa rozhodnete dať šancu sieti, o ktorej sa hovorí aj ako o Instagrame pre Generáciu Z, radšej si upracte na stole.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Klára Řepková.