Najväčší európsky online obchod s parfumami a kozmetikou naďalej naberá na sile. Notino v uplynulom fiškálnom roku dosiahlo rekordný obrat, keď vôbec prvýkrát utŕžilo vyše jednej miliardy eur.
Brnenská firma, ktorú v roku 2004 ešte ako Parfums.cz založil Michal Zámec, tak medziročne vyrástla o necelú tretinu.
Historicky najlepší ekonomický výsledok dosiahla napriek skutočnosti, že e-commerce segment posledné mesiace stagnuje. Notinu sa z tohto trendu podarilo vybočiť najmä vďaka výraznému upevneniu pozície v zahraničí.
„Naše štandardy a úroveň obsluhy, ktoré sú českým zákazníkom očakávané, nás posúvajú ďalej, a pokiaľ túto kvalitu zvládneme udržať aj v celej Európe, sme presvedčení, že toho dokážeme ešte veľa,“ komentuje CEO Notina Zbyněk Kocián.
Rok čo rok lepší hospodársky výsledok navyše umocňuje skutočnosť, že brnianske Notino v tržbách rastie vo všetkých 27 európskych krajinách Európy, kde momentálne pôsobí, vrátane Slovenska, Francúzska, Talianska alebo Veľkej Británie.
A to sa ešte minulý rok z jednej krajiny stiahlo, keď krátko po vypuknutí vojny na Ukrajine úplne vypli servery v Rusku.
„Nevieme klesať,“ usmieval sa Kocián na jar tohto roku počas rozsiahleho rozhovoru pre český Forbes. „Vieme však veľmi dobre rásť a chceme si to uchovať. Vieme, že zažité veci možno robiť inak. A my to dokážeme,“ dodával odhodlane.
Polovica tržieb
Vôbec najsilnejším trhom pre Notino aj po rokoch zostáva ten domáci. Česko, kde si firma vydobyla výsadné postavenie a kde cez Notino prúdi polovica všetkých predajov v tuzemských parfumériách, do podnikovej pokladne privádza pätnásť percent všetkých tržieb. Statočne tak odoláva aj takmer štyrikrát početnejšiemu Poľsku, kde sa Notinu tiež veľmi darí.
Dohromady Notino v období od vlaňajšieho mája do tohtoročného apríla odoslalo svojim zákazníkom dvadsať miliónov zásielok, v ktorých sa ukrývalo vyše 109 miliónov kusov produktov, čo je o 32 miliónov viac ako v predchádzajúcom roku.
Najväčšiu časť vo virtuálnych košíkoch predstavovali parfumy, ktoré tvoria polovicu celkového obratu firmy. Rekordným dňom bol posledný novembrový piatok – takzvaný Black Friday – počas ktorého pritieklo do firemného systému 194-tisíc nových objednávok.
Nielen toto prispelo k tomu, že Notino sa ocitlo medzi desiatkou najväčších internetových obchodov kontinentu, ktorí svoj tovar predávajú aj za hranicami domovskej krajiny.
Medzinárodný obchod 2022 – TOP 10 ONLINE obchodov v Európe
- 1. Ikea
- 2. Lidl
- 3. Zalando
- 4. H&M
- 5. Lego
- 6. Zara
- 7. Jysk
- 8. Bauhaus
- 9. Notino
- 10. Adidas
Zdroj: Cross-Border Commerce Europe
Stalo sa tak vôbec prvou firmou zo strednej a východnej Európy v top desiatke tohto rebríčka zostavovaného belgickou platformou Cross-Border Commerce Europe. Konkrétne sa umiestnilo na deviatej riečke.
Jednou z príčin úspešného medzinárodného rastu je okrem iného nadviazanie priamych partnerstiev s globálnymi výrobcami. Ako prvá sa z veľkých zavedených domov nechala presvedčiť spoločnosť Coty, ktorá zastrešuje svetoznáme značky ako Chloé, Gucci, Burberry, Calvin Klein či Hugo Boss.
Čoskoro sa pridal aj L’Oréal (Lancôme, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent) a ďalšie vrátane koncernu LVMH (Givenchy, Guerlain, Kenzo) najbohatšieho Európana Bernarda Arnaulta, ktoré partnerstvo s Notinom nadviazalo, hoci vlastní jeho priamu konkurenciu – parfumérie Sephora.
„Keď sme pred pár rokmi chceli výraznejšie expandovať, narážali sme na limity českých distribútorov, ktorí nemohli jednotlivé značky zastupovať nad rámec Českej republiky. A mať v každej krajine lokálneho dodávateľa nedávalo zmysel. Mali sme európske ambície, potrebovali sme preto pokryť celý kontinent,“ približoval Kocián v spomínanom rozhovore.
Vizionárske myslenie
Práve 41-ročný manažér pôsobiaci vo firme od roku 2015 prišiel s myšlienkou osloviť najväčšie kozmetické značky a má zásadný podiel na súčasnej pozícii Notina.
„Zbyněk od začiatku preukazoval svoje skvelé strategické a vizionárske myslenie. Čoskoro úspešne prevzal vedenie aj ďalších častí firmy, a keď sa riešila otázka, kto by mal byť môj nástupca, voľba bola jasná,“ načrtol nedávno pre Forbes Michal Zámec, prečo vedenie svojho podniku na jeseň 2019 odovzdal práve Kociánovi.
„Dnes to hodnotím ako skvelé rozhodnutie. Za Zbyňkovho pôsobenia Notino veľmi rýchlo rastie, má jasnú stratégiu a zásluhou jeho a celého tímu sa darí stratégiu realizovať,“ chválil svojho CEO hlavný strojca kozmetického gigantu, ktorého úspechy Notina katapultovali do klubu korunových miliardárov.
Článok vyšiel na Forbes.cz, autorom je Robert Sattler.