17. septembra 2021

Už v budúcom roku by sa niektoré nevyužívané železničné trate na Slovensku mohli premeniť na nové cyklotrasy. V rámci spoločného projektu súkromných firiem a technickej univerzity odprezentovali v piatok 17. septembra verejnosti systém Trailpanel.

Špeciálne panely z recyklovaných materiálov sa majú dať jednoducho ukladať na koľaje a v prípade „oživenia” trate, zase ľahko odinštalovať.

Nápad sa zrodil v hlave Igora Salopeka, CEO spoločnosti Power Mode, ktorá podniká s balíkoboxami. „Napadlo mi to pred pár mesiacmi počas lockdownovej prechádzky so psom, keď som pri obci Láb natrafil na zarastené koľaje a vravel si, aká je to škoda, že už trať nemá nijaké využitie,“ hovorí autor projektu.

Salopekov tím pripravil prvé nákresy riešenia a následne prizval na spoluprácu na vývoji Strojnícku fakultu Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave.

Model ukladania panelov na koľaje. Foto: Trailpanel

„Pán Salopek nás oslovil s tým, či by sme vedeli do dvoch týždňov prísť s prvým návrhom a do mesiaca vyrobiť samotný panel. Bolo to niekedy na konci júna a my sme hneď vedeli, že v lete budeme mať čo robiť,“ usmieval sa na prezentácii dekan Strojníckej fakulty STU Ľubomír Šooš. Funkčný model v mierke jedna k jednej mali napokon hotový už po troch týždňoch od prvého stretnutia. Realizáciu panelov zverili firme Švec a spol.  

Reklama

Ekologická funkcia, výroba aj inštalácia  

Výstavba nových cyklotrás na odstavených železničných tratiach má oproti budovaniu úplne nových cyklociest podľa Salopeka ekonomickú aj ekologickú výhodu.

„Konečnú cenu našich panelov ešte nevieme stanoviť, keďže stále prebiehajú testy kompozitov, z ktorých sa vyberie ten, ktorý napokon použijeme. No aj v hrubých odhadoch bolo naše riešenie minimálne o polovicu lacnejšie ako stavba nových cyklotrás,“ povedal Salopek.

Stavebné stroje, ktoré sa využívajú na stavbu úplne nových cyklotratí, navyše spôsobujú dodatočnú ekologickú záťaž, zatiaľ čo spomínané panely dokážu na trať ekologicky ukladať koľajové vozidlá s mechanickou rukou. Ich montáž je jednoduchá, nevyžaduje zváranie ani vŕtanie. Rozmer jedného panelu je 2,4 x 1 meter a v prípade potreby ich možno ľahko odinštalovať a trať znova využívať.

CEO Trailpanel Igor Salopek a dekan Strojníckej fakulty STU Ľubomír Šooš na nevyužívanej trati na Záhorí. Foto: Trailpanel

Riešenie vyvíjali s prihliadnutím na ekológiu aj po materiálovej stránke. Panely sa budú vyrábať z kompozitu, v ktorom budú zastúpené materiály ako recyklovaný plast, odpadové drevo či gumený granulát z použitých pneumatík.

Celý systém sa skladá len z dvoch častí – panelu a spojky. Aj preto má potenciál pre jednoduchú veľkovýrobu a prípadný export. Z panelov chcú ľudia z Trailpanelu stavať nielen trate, ale aj 3D stavby v okolí tratí – napríklad prístrešky.

Projekt na prezentácii verejne podporil aj štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť, ktorý okrem udržateľnosti riešenia ocenil aj potenciál Trailpanelu ako smart technológie, ktorá by sa mohla vyvážať aj za hranice Slovenska.

„Téma cyklodopravy a železníc k sebe patria a projekt ako tento predstavuje riešenie, ktoré môže zlepšiť dopravnú situáciu vo veľkých mestách,“ povedal štátny tajomník, ktorý tvrdil, že financie na projekt možno nájsť v pláne obnovy a v eurofondoch.

V prípade podpory už v roku 2022

Podľa Šooša by mohol mať Trailpanel prvé panely k dispozícii o jeden až dva mesiace. Očakáva, že začiatkom roka 2022 by mohli verejnosti predstaviť pilotný projekt prvej upravenej trate, ktorá bude zrejme na Záhorí. Potenciál na takúto premenu vidia na Slovensku asi na 100 kilometroch železničných tratí.

Vývoj zatiaľ financujú súkromníci, aby sa však mohli posunúť ďalej, budú potrebovať pomoc zo strany štátu a samospráv. Riešením by mohlo byť, keby Železnice Slovenskej republiky prenajali svoje nevyužité trate za symbolickú sumu samosprávam a tie by prostredníctvom európskych peňazí zaplatili za výrobu a inštaláciu panelov.

„Kým pri výstavbe novej cyklotrasy ubehne medzi nápadom a otvorením cyklochodníka v priemere sedem a viac rokov, my budeme v krátkom čase, po ukončení materiálových skúšok, v podstate pripravení na okamžitú realizáciu. Vieme presne, čo chceme. A vieme aj, ako to docieliť,“ uzavrel Salopek.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?