Kvalitných ľudí je na slovenskom trhu práce nedostatok. Teda, mladého čerstvého talentu je ešte relatívne dosť, ale matematika nepustí – vychovať si vlastných juniorov stojí čas aj peniaze. Niekedy to vyjde a z čerstvého absolventa sa postupne stane kľúčový člen tímu alebo aj celej firmy.
Stále častejšie je to však inak – generácia mileniálov a najnovšie aj generácie Z je každý rok náročnejšia. Áno, sú ochotní pracovať na sebe a pracovať tvrdo. Zároveň však pokukujú aj po živote startupistov alebo práci v zahraničí a vízia toho, že im dáte plat a stabilitu, nestačí. Kvalita a lojalita zároveň je vzácna kombinácia.
Bod, v ktorom prehodnotia svoju kariéru
A akoby toho nebolo dosť, firmy prichádzajú o množstvo talentu zo ženských radov – každá druhá žena sa totiž po materskej ku svojmu pôvodnému zamestnávateľovi nevráti. Vyplýva to zo štúdie, ktorú pre organizáciu Pracujúce mamy počas augusta 2022 spracovala agentúra IPSOS Slovensko.
Online prieskum zaznamenal odpovede 152 žien, ktoré sa v uplynulých 18 mesiacoch vrátili z materskej alebo rodičovskej dovolenky na pracovný trh. Až 41 % opýtaných priznalo, že v bode návratu výrazne prehodnotilo svoj pracovný život (doterajšiu pozíciu i zamestnávateľa). Polovica respondentiek uviedla, že pri návrate do práce bola prekážkou absenciu škôlky či inej dostupnej starostlivosti o dieťa.
Pre 36 % žien bolo alebo stále je problémom, že im v práci neposkytli čiastočný úväzok. Mnohé teda chcú opäť pracovať, ale nejde to.
Tu sú 3 najčastejšie prekážky, ktorým vaše „mamičky“ čelia, a tipy, ako im môžete pomôcť.
1. Majú pocit, že už nič nevedia.
Čím dlhšie sú doma, tým väčšie obavy z návratu majú. Ľudia, procesy aj nástroje – to všetko sa budú potrebovať učiť odznova. Stratili teda vedomosti, ale nie zručnosti. Vedomosti sa dajú doplniť. Nájsť však človeka, ktorý má skúsenosť z firmy a zároveň jej zručnosti, to je náročnejšie.
Skúste sa s nimi spojiť a pripomeňte im to. Stačí aj neformálny e-mail. Niektoré firmy organizujú pre svoje zamestnankyne na materskej online školenia mäkkých zručností. Tie sa im zídu doma aj pri návrate do práce.
2. Ak sa im práve končí rodičovská, hneď zajtra asi nenastúpia.
Okrem klasického problému s nedostatkom škôlok čelia ženy pred návratom do práce aj „kalendárovým problémom“. Škôlky zväčša berú deti len v septembri alebo januári, pričom dieťa má dovŕšiť pred nástupom 3 roky.
Ak sa vašej zamestnankyni narodí dieťa v marci, s najväčšou pravdepodobnosťou ho vezmú do škôlky až od septembra. Podľa zákona jej držíte miesto len počas trojročnej rodičovskej dovolenky, ktorá sa končí v marci.
Ako sa k tomu postaviť?
Mnohé firmy sa so zamestnankyňou dohodnú na čerpaní akumulovanej dovolenky, prípadne neplatenom voľne. Nech sa dohodnete akokoľvek, kľúčové je začať diskusiu vopred, ideálne už 6 mesiacov pred plánovaným koncom rodičovskej. Oplatí sa vám to z dvoch dôvodov:
- Vysielate signál, že s danou „mamičkou“ rátate, čím zvyšujete šancu, že sa skutočne vráti. Bude potrebovať čas na reštart, ale získate späť efektívneho a lojálneho zamestnanca.
- Ušetríte čas a peniaze pri hľadaní kandidátov „zvonka“. Scenárov, ako sa môže odvíjať diskusia o návrate, je totiž viacero. Napríklad Kataríne sa podarilo nastúpiť dokonca o pár mesiacov skôr. Michaela sa chcela vrátiť, ale nie na tú istú pozíciu. V oboch prípadoch to firme hralo do karát, lebo akurát plánovali otvoriť novú pozíciu. Hľadanie kandidáta zvonku by bolo drahšie.
3. Potrebujú skrátiť úväzok.
Podľa údajov Eurostatu pracuje v Nemecku a vo Švajčiarsku na skrátený úväzok každá druhá žena. Ako vidíme, ich firmám sa darí tak dobre, že sú ekonomickí lídri Európy. Práca na skrátený úväzok teda nemusí byť vôbec riziko, práve naopak.
Potrebuje vaša zamestnankyňa odísť o tretej, aby stihla vyzdvihnúť syna či dcéru zo škôlky? Prax ukazuje, že ak jej to umožníte, jej lojalita a motivácia pracovať u vás prinesie výsledky. Riaditelia firiem dokonca hovoria, že takéto zamestnankyne často stihnú viac, než ich bezdetní kolegovia. Nestíhajú sa totiž „zamotať“ pri kávovare alebo na fajčiarskej prestávke.
Faktom je, že zladenie potrieb zamestnávateľa a pracujúcej mamy môže byť na začiatku náročné. Dáta, riaditelia firiem aj skúsenosti žien však dokazujú, že tých zopár papierov a diskusií o pracovnom čase stojí za to.
Autorkou článku je Patrícia Hirschnerová, spoluzakladateľka organizácie Pracujúce mamy a členka rebríčka Forbes 30 pod 30 v roku 2021.