26. marca 2021

Bratranci Eduard Hulík a Michal Hlinka chceli na trhu preraziť s aquaponickými systémami, no projekt sa nepodaril. Zostalo im však dosť materiálu, tak sa pustili do pestovania mikrozeleniny. V roku 2016 sa k nim pridal Michalov brat Martin Hlinka a trojica založila značku Microgreens Slovakia. Čerstvé zelené rastlinky plné vitamínov a minerálov najprv predávali do reštaurácií, neskôr ich dostali aj do regálov obchodov.  

S farmárčením predtým nemali veľmi skúsenosti, no k ekológii mali blízko. Martin strávil päť rokov v cudzine, hlavne v Dánsku, kde študoval sprvu hotelierstvo, ktoré neskôr vymenil za medzinárodný predaj a marketing.

Pred založením značky Microgreens Slovakia sa vrátil z Francúzska, kde pôsobil ako dobrovoľník v rámci ekologického projektu obnovy historickej dediny, a mal ďalej pokračovať v štúdiu vo Švédsku. „Lákalo ma vyskúšať si na vlastnej koži, aké je žiť život spojený viac s prírodou a žiť ho udržateľným spôsobom,“ vraví.

Michal pracoval v stavebnej oblasti ako projektant a občasný stavebný dozor. Rovnako, ako jeho brat, vyštudoval v Dánsku. „Venoval som sa alternatívnym stavbám z prírodných a trvalo udržateľných materiálov. Popritom som mal vždy vzťah k pestovaniu rastlín, záhradkárčeniu a celkovo k prírode,“ opisuje. 

Microgreens Slovakia je mestská rodinná farma, ktorú založili dvaja bratia s bratrancom. Foto: archív značky Microgreens Slovakia

So svetom biznisu mal dovtedy skúsenosti Eduard, bratranec súrodencov Hlinkovcov, ktorý sa do založenia značky Microgreens Slovakia venoval chodu rodinnej firmy.  V tom čase sa zapodieval dovozom cestovnej batožiny a hoverboardov, ktoré zažívali na trhu ako novinka boom. „Zhodou okolností sa mi naskytla možnosť nahliadnuť bližšie do jednej spoločnosti orientovanej na záhradnú architektúru,“ spomína. Keď začal v tejto firme vypomáhať, našiel dieru na trhu.  

Reklama

Prvý projekt stroskotal na peniazoch

Eduard totiž videl veľký potenciál v aquaponickom systéme, ktorý vlastnoručne v domácich podmienkach zostrojil a testoval Michal. Dvojica bratrancov sa nezáväzne stretla s manažérom tejto spoločnosti, ktorý im poradil, že ak chcú preraziť na trhu, potrebujú v prvom rade zostrojiť funkčný prototyp.

A tak si vyhrnuli rukávy a pustili sa do práce. Skúšali rôzne druhy materiálov a svetiel, no narazili na problém. „Prototyp bol finančne náročnejší, ako sme predpokladali,“ vraví Eduard. Nechceli sa otočiť na päte a iba tak odkráčať od projektu, do ktorého investovali mesiace času a energie. 

Keď im prvý plán nevyšiel, ihneď zmenili oblasť podnikania a dostali sa k mikrozelenine. Foto: archív značky Microgreens Slovakia

Preto potrebovali plán B. Zvažovali, že modely aquaponického systému by mohli použiť na pestovanie mikrozeleniny, ktorá podľa štúdií obsahuje viac vitamínov a minerálov ako jej dospelá verzia.

Eduard preto oslovil svojho priateľa, ktorý pracoval vo vyhľadávanej bratislavskej reštaurácii. „Opýtal som sa ho, či to pozná a či to používajú. Odpovedal, že áno, a tak som ho požiadal, aby mi odfotil ceny, za ktoré to nakupujú,“ dodáva. Tento moment rozhodol o tom, že sa v roku 2016 zrodila značka Microgreens Slovakia. 

„Predstavili mi ich nápad, ponúkol som im svoj pohľad na vec ako bývalý študent marketingu,“ vraví Martin, ktorý sa v tom období vrátil z Francúzska. „Dopĺňali sme sa a zistili sme, že sme dobrý tím.“ A tak sa z pôvodného plánu na výrobu aquaponických systémov dostali k pestovaniu mikrozeleniny. 

Vtipné začiatky v ubytovni

Trojica označuje začiatky značky Microgreens Slovakia za vtipné, keďže svoj biznis budovala od nuly v priestoroch opustenej ubytovne. Pestovanie mikrozeleniny sa nezaobišlo bez počiatočných problémov a výziev.

„Rastliny nám nechceli klíčiť, vznikali plesne, nevedeli sme na Slovensku zohnať kvalitné semiačka, kupovali sme predražené substráty z maloobchodu,“ zhodujú sa Michal a Eduard. A tak sa museli postupne vzdelávať a štýlom pokus-omyl sa približovali k latke kvality, ktorú si na začiatku nastavili vysoko a nechceli ju podliezať.

Martin, Eduard a Michal sa našli v spoločnom rodinnom biznise s mikrozeleninou. Foto: archív značky Microgreens Slovakia

Do rozbehu značky Microgreens Slovakia investovali približne 25-tisíc eur, no pre trojicu bola podpora od rodiny a blízkych osôb oveľa dôležitejšia než financie. Keďže sa pustili do biznisu v oblasti, ktorá bola na Slovensku v plienkach, museli investovať do výskumov, laboratórnych testov, technického zázemia a postupného zefektívňovania procesov.

Do roku 2018 si nedali výplatu a ani nerozdeľovali zisk, všetky zarobené financie investovali naspäť do vylepšovania pestovania.  

Museli hľadať nových zákazníkov

Mikrozeleninu pestujú celoročne v obytnom dome v bratislavskej Dúbravke. „Prebieha to pod umelým osvetlením so špecifickým svetelným spektrom,“ upresňuje Michal. V ideálnych podmienkach je trojica schopná vyprodukovať rôzne druhy mikrozeleniny za jeden až štyri týždne. Najväčší záujem je o reďkovku, hrášok, brokolicu a rukolu. 

Mikrozelenina sú výhonky rastlín, ktoré sú vhodné na konzumáciu v štádiu klíčneho alebo prvého skutočného lístku. Foto: archív značky Microgreens Slovakia

Pandémia koronavírusu a rok 2020 boli pre trojicu poučné. Na začiatku si konečne užívali vytúžené voľno, no to sa zmenilo. „Keď sme si neskôr uvedomili, že ideme do straty, museli sme sa preorientovať z prevažne gastro oblasti na potraviny. Produkt určený pre luxusné slovenské reštaurácie zrazu nebol potrebný a žiadaný,“ približuje trojica.

Napriek tomu sa na túto situáciu nepozerali ako na problém, ale ako na možnosť dostať svoju mikrozeleninu do domácností a priblížiť ju ľuďom aj cez vlastný e-shop. Naďalej plánujú prirodzene rásť a oslovovať čoraz väčší okruh zákazníkov. 

„Piliermi nášho podnikania sú potravinová sebestačnosť, minimalizácia ekologickej stopy, lokálnosť a zdravé potraviny. Šetriť planétu najviac, ako sa dá. Nie je to novodobé klišé, ale dnešná realita,“ hovorí Martin. Pri pestovaní mikrozeleniny je pre trojicu dôležitým faktorom trvalá udržateľnosť, ktorú sa snažia neustále rozvíjať. „Je to postoj, ktorým myslíte na budúcnosť. Posledných sto rokov bolo v trende ísť za krátkodobým ziskom na úkor druhých a planéty,“ dopĺňa Martin.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?