15. januára 2021

Oblečenie sa tu nenakupuje vo veľkom, no môžete si tu vytvoriť vlastný štýl. Dizajnérske obchody, alebo ak chcete concept story, sú miestom na tvorivú debatu, kde je zdieľanie oveľa silnejšie než predávanie tovaru. Slováci ich však stále považujú za niečo nedostupné a exkluzívne. „My tak však nechceme pôsobiť. Sme tu pre každého,“ hovorí dizajnérka Zuzana Baníková z Drobne store.

Myšlienka concept storov je vo svete známa už viac ako 25 rokov. Prvý vytvorila v roku 1991 v Miláne Carla Sozzani, bývalá módna redaktorka, ktorá pracovala najmä pre Vogue a Elle Italy. Jej obchod 10 Corso Como bol miestom, kde sa mohla podeliť o svoju víziu umenia a dizajnu. Neskôr pridala fotografie, nábytok, oblečenie, doplnky a dekorácie.

Novinky na slovenskej „fashion mape“

U nás sa prvé koncepty s dizajnérskou módou a produktami začali objavovať približne pred desiatimi rokmi. Priekopníkmi takéhoto zážitkového predaja boli Slávica, Slowatch alebo galéria a obchod s úžitkovým umením Rajón (vtedy Art Design Project). V poslednom období pribúdajú ďalšie, napríklad Drobne, Nosene či najnovšie SOM. Nájsť ich môžete na Fashion Map, ktorú pravidelne vydáva Slovak Fashion Council.

„Verejnosť u nás ešte stále nie je na takýto formát nakupovania zvyknutá. Náš koncept vníma ako niečo nedostupné, určené pre uzavretú skupinu ľudí,“ hovorí dizajnérka Zuzana Baníková.

Concept store Slowatch. Foto: Welin Nagyová

Ponúkajú zážitok a novú inšpiráciu

Čo teda ponúkajú concept story? Zuzana Bobíková z neziskovej organizácie Slovak Fashion Council, ktorá od roku 2011 rozvíja, podporuje a mapuje slovenský módny ekosystém, ich opisuje ako prezentačné a predajné miesto viacerých značiek s výberom produktov, ktoré zodpovedajú životnej filozofii alebo konkrétnemu životnému štýlu. 

Reklama

„Je to predovšetkým miesto, kde môžete spoznať príbehy tvorcov, dizajnérov a umelcov. Necháte sa viesť životnou filozofiou majiteľa, ktorý v úlohe kurátora vyberá portfólio svojho concept storu tak, aby vám zážitkovou formou priblížil istý životný štýl. Tieto obchody nie sú iba miestami na nákup, sú to aj miesta na vzdelávanie a nasávanie inšpirácie,“ hovorí Bobíková.

Koncept Nosene je založený na myšlienke recyklácie, upcyklácie a opätovného použitia oblečenia. Foto: Welin Nagyová

Nuda vám tu nehrozí

Nájdete v nich nielen módu, ale aj umenie či produkty do domácnosti. Tovar a dizajn sa pravidelne obmieňajú, aby neustále rozprávali príbehy novým a zaujímavým spôsobom. Mnohé z nich ponúkajú aj mimoriadne zážitkové prvky – ako napríklad kaviareň, galériu alebo priestor na podujatia, pomáhajú budovať komunitu okolo životného štýlu, ktorý stelesňujú. 

Takouto predajno-výstavnou galériou je aj Rajón. Jeho majiteľka Zuzana Rattajová spomína na svoje začiatky takto: „Na Slovensku nebolo ľahké presadiť sa s takýmto konceptom. V počiatkoch bol dizajn neprebádanou témou. Za desať rokov nášho pôsobenia je však vidieť veľký posun. Ľudia viac cestujú a vidia, že v zahraničí sú takéto koncepty bežné.”

V dizajnérskych obchodoch máte možnosť objaviť veci, ktoré vo veľkých obchodných reťazcoch nenájdete. „Nejde v prvom rade o zisk a predaj. Hoci je to praktická a nevyhnutná súčasť dlhodobo udržateľného fungovania. Concept story sú miesta s atmosférou, ktoré vám chcú ukázať podstatu vzniku a existencie pekných vecí a dizajnu,” dodáva Zuzana Bobíková.

Kúpený tovar vám vedia aj upraviť alebo opraviť.  Niektoré concept story zas požičiavajú oblečenie, väčšinou na špeciálne príležitosti.

V Rajóne prezentujú tvorbu slovenských a českých dizajnérov, v ponuke majú úžitkové sklo, porcelán, nábytok, doplnky aj módu. Foto: Welin Nagyová

Podporujú lokálne značky aj slow fashion

Veľký význam má aj podpora lokálnych výrobcov, histórie a remesla. Zuzana Rattajová hovorí, že chce návštevníkom ponúknuť nielen silný vizuálny zážitok, ale aj predstaviť im súčasný český a slovenský dizajn. „Všetci by sme mali vedieť, že máme Ronu, Modranskú, Novestu, Neheru a ďalších lokálnych výrobcov, ktorí stavajú na našej histórii a prácne ju pretvárajú do súčasných produktov a dizajnu. Pokiaľ nebudeme kupovať ich produkty, neprežijú.”

Majitelia concept storov propagujú aj slow fashion – teda kvalitné produkty, ktoré sú udržateľné a menej zaťažujú životné prostredie. „Sú to kúsky, ktoré môžete mať v šatníku niekoľko sezón. Sú stále kvalitné, nadčasové, dobre spracované,” hovorí Zora Husarčíková, manažérka SOM.

Dodáva, že v jej šatníku nenájdete len oblečenie od dizajnérov: „Skôr ho mám funkčne vyskladané – základné kúsky doplnené kvalitným kabátom, košeľou alebo mikinou,” 

Platíte za kvalitu aj za originalitu

Mnohých zákazníkov môže odrádzať vyššia cena. „U nás stále ľudia porovnávajú ceny dizajnérskeho oblečenia s cenami, ktoré vidia v reťazcoch. Zákazníkom často vysvetľujeme, čo všetko je za cenou autorských produktov, ale ak sa niekto o lokálnu módu zaujíma, väčšinou tomu rozumie,“ hovorí Zuzana Baníková. V Drobne sa napríklad držia pri stredných cenových reláciách. „Nechceme byť luxusný butik, preto si väčšinou vyberáme mladších dizajnérov,“ vysvetľuje.

Napriek tomu, že jednotlivé kúsky môžu byť v porovnaní s fast fashion drahšie, vďaka ich nadčasovosti a kvalite sa stávajú ekonomickejšou voľbou. 

Osobný kontakt je prvoradý

Mohlo by sa zdať, že s nástupom e-shopov a ich silnejúceho vplyvu kamenné obchody skôr zanikajú. Netreba však zabúdať, že nikto nevytvoril efektívnejší koncept pre budovanie lojálnosti k značke, než práve kamenné predajne.

SOM začína na internete, čoskoro však otvoria prevádzku v novom projekte autobusovej stanice Nivy. „Pri produktoch s vyššou cenou musia zákazníci pocítiť, čo za svoje peniaze dostanú. Sú to kúsky, ktoré si jednoducho chcete vyskúšať. Pre projekty, akým je ten náš, je e-shop výkladnou skriňou. Osobný kontakt je však prvoradý,“ vysvetľuje manažérka Zora Husarčíková.

Takže nie, obchody nezmiznú. Budú sa meniť a môžeme sa tešiť, že uvidíme viac nových nápadov, viac experimentov a viac adaptácie konceptov než kedykoľvek predtým.

Andrea Gregorová už takmer 10 rokov píše príbehy značiek. Zakladateľka agentúry PR Stories preniesla skúsenosti z médií do kreatívnych spoluprác s menšími aj väčšími značkami. Stará sa o ich autentickú komunikáciu a snaží sa ju vnášať do života ľudí, prirodzene, zmysluplne, s pridanou hodnotou. Projekty, ktorým sa najradšej venuje, spája jeden spoločný menovateľ: kráčajú smerom k trvalej udržateľnosti a motivujú k zmene aj ostatných.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?