10. mája 2019

Existuje množstvo vecí, pre ktoré môžu prísť dobrí a tvrdo pracujúci ľudia o prácu. Neúmyselné pochybenia so sebou často prinášajú hrozné následky. 

Ľudia z ePolicy Institute v štúdii skúmali viac ako 300 spoločností a prišli na to, že tretina z nich prepustila zamestnancov za zneužívanie technológií spoločnosti. Jej zneužitia sa zamestnávatelia obávajú až natoľko, že 45 % opýtaných priznalo, že pri jej využívaní sledujú zamestnancov.

Čoraz častejšie však dostávajú ľudia výpovede i pre digitálne faux pas. Zdá sa, že pomaly každý týždeň príde človek o zamestnanie pre niečo, čo uverejnil na sociálnych sieťach.


„Skutočným problémom nie je to, či myslia stroje, ale to, či myslia ľudia.“ – B. F. Skinner 


Digitálne médiá však nie sú ani zďaleka jediným spôsobom, keď ľudia pochybia a prídu o prácu. Stáva sa to aj pre zdanlivo neúmyselné chyby a existuje veľa spôsobov, ako stratiť zamestnanie, z čoho vás niektoré môžu ozaj prekvapiť. Tu sú:

1. Nedodržiavanie sľubov

Keď ste nastúpili do zamestnania, tak ste urobili implicitný sľub. Sľúbili ste totiž, že ste schopní zvládnuť všetky úlohy. Pokiaľ ste prácu prijali, no neboli ste na ňu kvalifikovaní, tak vás to raz celkom určite dobehne.

2 veci, na ktoré určite nesmiete zabudnúť, kým dáte výpoveď

Dokonca, aj keď máte potrebnú kvalifikáciu, tak môžete doplatiť na to, ak šéfovi klamete o svojom pokroku, alebo sa zaväzujete dodržať termíny, ktoré nemôžete stihnúť. Nebuďte teda prekvapení, ak vás zo zamestnania prepustia, pretože ste neurobili všetko, čo ste nasľubovali.

2. Negativita

Svoju prácu ste získali, aby sa vášmu šéfovi i tímu fungovalo ľahšie, nie ťažšie. Ľudia, ktorí neustále vo svojom oddelení šíria negativitu, sťažujú sa na druhých alebo lamentujú, že práca je príliš ťažká, prípadne že niečo nepatrí do ich pracovnej náplne, komplikujú ostatným naokolo život. Tí, ktorí sťažujú fungovanie svojmu šéfovi, obyčajne dostanú výpoveď ako prví.

3. Nevyžiadané činnosti

Či už posielate emaily, v ktorých pozývate kolegov na párty, alebo riešite objednávkový formulár pre školskú dobročinnú akciu vášho dieťaťa, tak by ste tým mohli porušovať firemnú politiku. Nepredpokladajte, že je to v poriadku len preto, že to robia iní ľudia. Práve na takéto porušenie pravidiel sa manažéri spoliehajú v prípade, že nie sú spokojní s výkonom zamestnanca.

Skôr než dáte výpoveď, zvážte tri veci. (Šéfa, firmu a komunitu)

4. Nedostatok emocionálnej inteligencie

Každý človek veľmi dobre vie, že môže prísť o prácu, ak nie je schopný alebo ochotný sa k ostatným slušne správať. Mnohí zamestnanci však dostanú výpoveď preto, lebo nedokážu nasadiť svoju neutrálnu tvár. Určite vás dobehne to, ak si ostatní môžu ľahko všimnúť, keď sa nudíte, ste podráždení, alebo ak si myslíte, že niečo, čo hovorí váš kolega, je hlúpe. Emocionálne výbuchy či znevažovanie druhých poukazujú na nedostatok vašej emocionálnej inteligencie. A to vás môže stáť i zamestnanie.

5. Zneužitie firemného príslušenstva alebo firemných zdrojov

Ľudia si často dvakrát dobre nerozmyslia, keď si z pracoviska domov odnášajú balenie papierov alebo použijú účet spoločnosti na to, aby zakúpili nejaký darček na poslednú chvíľu. V očiach vášho zamestnávateľa je to skrátka krádež. Zneužívanie zdrojov spoločnosti je vážny priestupok. Ak vás pri tom šéf chytí, tak to môže byť dobrý dôvod na to, aby vás prepustil.

6. Hovoriť v mene spoločnosti

Nejde len o to, že odošlete neautorizovanú tlačovú správu alebo niečo napíšete na oficiálny profil spoločnosti na sociálnych sieťach. Ľudia si totiž už uvedomili, že za takéto niečo prídu o prácu. V tomto prípade ide napríklad o to, keď odpovedáte na otázku médií, predstavíte sa ako zamestnanec konkrétnej spoločnosti a zároveň prezentujete svoj osobný názor. To vytvára dojem, že hovoríte ako zástupca firmy, aj keď sa o to vôbec nesnažíte. A jednoznačne ide o niečo, čo vás môže pripraviť o zamestnanie.

Zhrnutie

Mnohí ľudia robia obrovskú chybu, keď sa nesprávne domnievajú, že môžu dostať výpoveď len za obrovské prešľapy, akými sú napríklad sexuálne obťažovanie alebo ohováranie šéfa. Skutočnosťou však je, že dôvody zvyčajne nebývajú až také dramatické.

Hlavné foto: Unsplash/Peter Forster

Autor Travis Bradberry píše pre Forbes US o emocionálnej inteligencii. Tiež spolupracoval na bestselleri Emotional Intelligence 2.0 a spoluzaložil TalentSmart.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk