Sú partia štyroch kamarátov, ktorých spája vášeň pre cyklistiku. Keď so sebou chceli brávať na výlety aj svoje deti, narazili na niekoľko prekážok. Preto dali hlavy dokopy a vymysleli riešenie, ktoré ocenia aj iní rodičia.
„Jeden člen nášho tímu Pepa Macák má dve malé deti, ktorým sa pokúšal kúpiť bicykle,“ hovorí pre Forbes Denis Sedlák. Keďže to už bolo v čase krízy materiálov, zistil, že sa na ne čaká viac ako tri mesiace. Aj cena za niečo, z čoho deti rýchlo vyrastú, sa mu zdala prehnaná.
S podobnými problémami sa stretli aj ostatní dvaja členovia tímu – cyklista Marek Vrábel a IT špecialista Peter Prieboj. Začali preto hľadať iné alternatívy.
Nezvyčajne ľahký
Online požičovňa
Tak vznikla myšlienka online požičovne detských bicyklov BikeUp, ktorú práve spúšťajú. Na výber majú z piatich veľkostí.
„Vďaka prenájmu im rodičia môžu jednoducho meniť bicykel za väčší a väčší podľa toho, ako rýchlo rastú. Od troch do približne desať rokov. Náš najmenší bicykel je vlastne odrážadlo. Naša najväčšia veľkosť, dvadsaťpalcový bicykel, má už aj prehadzovačky a kotúčové brzdy,“ hovorí Denis Sedlák zo startupu BikeUp. Dodáva, že staršie deti už nerastú tak rýchlo a rodičom sa viac oplatí im bicykel kúpiť.
„Veľa rodičov tento problém rieši tak, že deťom kúpia radšej väčší bicykel, aby im dlhšie vydržal. No tie potom sotva dočiahnu na pedále, majú pri bicyklovaní nesprávnu techniku, zlé držanie tela…“ vysvetľuje Denis Sedlák. „Opačný extrém je, že im bicykel nechajú pridlho, aj keď sa kolenami dotýkajú brady a nevedia ani poriadne ťahať pedálmi.“
S ľahkým bicyklom to ide ľahšie
Oranžové bicykle, ktoré ponúkajú na dlhodobý prenájom, sami navrhli tak, aby čo najviac vyhovovali práve deťom. „Asi najväčšou výhodou našich modelov je, že sú veľmi ľahké. Sú to jedny z najľahších na trhu. Vyrábame ich z hliníka. S ľahkým bicyklom je aj pre dieťa oveľa jednoduchšie naučiť sa rýchlo a správne bicyklovať,“ vysvetľuje Denis Sedlák.
„Pre predstavu, náš bicykel so šestnásťpalcovým kolesom váži takmer šesť kilogramov. Rovnaká veľkosť bicykla v bežných športových potrebách váži aj viac ako deväť. Pre maličké a ľahké dieťa je to naozaj veľký rozdiel.“
Po 36 mesiacoch súvislého prenájmu už rodičia bicykel BikeUpu vracať nemusia a je automaticky ich. Toto pravidlo je podľa Denisa Sedláka výhodné najmä pre rodiny s viacerými malými deťmi.
S poškodeniami rátajú
Pri výrobe prototypov si v BikeUpe dali záležať aj na tom, aby ich bicykle vydržali aj detské zaobchádzanie a nezničili sa po prvej sezóne. „Kvalitou by mali zodpovedať tým 400-, 500-eurovým. Predpokladáme, že v obehu vydržia asi päť sezón,“ hovorí jeden zo zakladateľov slovenského startupu a dodáva, že s miernym poškodením rátajú.
„Zaručujeme sa, že každý bicykel, ktorý od nás odíde, bude v dobrom stave. Predtým, ako ho dáme znovu do prenájmu, ho skontrolujeme a ak to bude potrebné, niektoré časti vymeníme. Ale treba rátať s tým, že bicykle budú nové iba pri prvých požičaniach. Taký je zmysel prenájmu.“
Rodičia si môžu bicykle pre svojej deti aj poistiť, ak by ich počas prenájmu poškodili zásadnejšie. Prenájom poskytujú aj bez poistenia, no prípadné škody ich potom vyjdú oveľa viac.
Vyradené modely darujú
Na začiatok si nechali vyrobiť 1700 detských bicyklov. Ponúkajú ich v piatich veľkostiach, ale len v jednej farbe. „Všetky sú oranžové a voláme ich ‚Foxie‘. Je to otázka brandingu. Oranžovú farbu sme vybrali z prieskumu trhu na vzorke 200 respondentov. Mala by sa páčiť dievčatám aj chlapcom,“ hovorí Denis Sedlák.
Aby si deti mohli svoje tátoše personalizovať a nemýlili si ich s kamarátmi a súrodencami, ku každému modelu v BikeUpe pridávajú aj sadu nálepiek. „V ponuke máme desať motívov a k objednávke ich posielame bezplatne. Motívy a témy sú rôzne – vesmír, les, rozprávkové bytosti, superhrdinovia…“
Cena mesačného prenájmu sa pohybuje od 5,90 do 12,90 eura, v závislosti od veľkosti. Projekt má ale aj charitatívny rozmer. „Keď už nebudeme vedieť garantovať pôvodnú kvalitu, chceli by sme bicykle darovať deťom z detských domovov a sociálne slabších rodín, ktoré by si ich inak nemohli dovoliť,“ hovorí pre Forbes Denis Sedlák. „Myslíme si, že by ich to mohlo potešiť. Pevne veríme, že o pár rokov takto na Slovensku a v Česku rozdáme stovky bicyklov.“
Investorom sa nebránia
Do startupu zatiaľ investovali len vlastný kapitál, no Denis Sedlák pripúšťa, že ak sa BikeUp rozbehne, budú zrejme potrebovať aj investíciu. „Ďalej budeme reflektovať dopyt a ak uvidíme, že veľmi rýchlo potrebujeme nakúpiť nové bicykle, pôjdeme asi skôr cestou bankovej pôžičky než investície,“ hovorí.
„Druhou alternatívou je venture kapitálový fond. S touto komunitou sa celkom dobre poznám a v troch-štyroch fondoch som si už zisťoval záujem. A všetkým sa to na prvé počutie páčilo. Investori sú tiež len ľudia, ktorí majú deti a chápu význam tohto problému. Teraz potrebujeme validovať záujem trhu a až potom sa pustíme do vážnych rokovaní s investormi.“
Zatiaľ sa v BikeUpe plánujú sústrediť len na česko-slovenský trh, no expanzii do zahraničia sa podľa Denisa Sedláka nebránia.
„Najbližšiu potenciálnu konkurenciu sme našli až vo Veľkej Británii, takže o pár rokov by sme oranžovými bicyklami mohli zaplniť aj ďalšie európske krajiny. Verím, že raz bude v mestách viac bicyklov ako áut.“
Zdieľaná ekonomika je budúcnosť
„Mohli sme nami navrhnuté bicykle klasicky so ziskom predávať, ale my sme nášmu podnikaniu chceli dať aj ďalší rozmer,“ vysvetľuje spoluzakladateľ startupu a dodáva, že aj preto sa rozhodli bicykle navrhnúť práve z hliníka, ktorý je v podstate stopercentne recyklovateľný.
Zdieľaná ekonomika je podľa neho určite budúcnosť, no v BikeUpe ju nepodporujú iba preto, že je to práve trendy. „Úprimne nám záleží na tom, akú stopu po sebe zanechávame a čo to robí s planétou. Do istej miery nám konzumná spoločnosť, ktorej podstatou je len nakupovanie a vyhadzovanie, prekáža. Chceme ľuďom ukázať aj iné alternatívy. “