Návod na úspech vo svete reklamy. Presne to je meno Michala Pastiera, spolumajiteľa a kreatívneho riaditeľa bratislavskej a pražskej reklamnej agentúry Zaraguza, ktorú v roku 2012 zaradil Facebook medzi desiatku firiem vo svete, ktoré využívajú sociálnu sieť najkreatívnejšie. Zaraguza stojí aj za reklamnou kampaňou so šušlajúcim psíkom pre Kofolu, ktorá bola prvou slovenskou kampaňou ocenenou zlatou medailou zo súťaže Euro Effie, ako najefektívnejšia kampaň v Európe.
V roku 2015 sa objavil na marcovej titulke slovenského magazínu Forbes ako víťaz biznis rebríčka 30pod30. Už o rok na to sa zaradil medzi stovku najlepších európskych inovátorov podľa Res Publica, Google, Visegrand Fund a Financial Times. Je taktiež najmladším držiteľom prestížneho ocenenia FILIP za výnimočný prínos do slovenskej reklamy a prvým copywriterom zo slovenskej agentúry, ktorý získal ocenenie Cyber Young Lions z najprestížnejšieho festivalu reklamy na svete, Cannes Lions. Prečítajte si sedem rád, ako sa stať lepšou verziou samého seba, od reklamného génia Michala Pastiera.
Prvá rada: Všetko sa vyrieši. Ak sa stane niečo zlé, netreba byť z toho paralizovaný, ale povedať si, prečo sa to stalo, čo som sa z toho naučil a ako tomu nabudúce zabrániť. Vtedy zrazu dostávate situáciu pod kontrolu a môžete riešiť ďalší prúser.
Druhá rada: Nedefinujte sa podľa kariéry. Ak sa definujete prácou, definujete sa niečím, čo sa môže zmeniť a vy stratíte stabilitu osobnosti. Ak sa ale definujete cez svoje hobby, alebo rodinu, získavate pokoj. Pred časom som prestal v úvode môjho predstavovania hovoriť, že mám za sebou viac ako 100 ocenení, ale jednoducho poviem, že som nadšenec festivalu Burning Man. Doma nemám žiadne ocenenia a snažím sa každý deň začínať od nuly s chuťou učiť sa, nežiť z minulosti.
Tretia rada: Najprv dôvera, potom pomoc. Na návšteve Cambridge Innovation Center, kde vznikol aj Android, nám zakladatelia prezradili, že pre efektívnu kolaboráciu je najdôležitejšie fyzická blízkosť a dôvera. Majú dokonca vypočítané, aký rozdiel je medzi tým, keď je niekto na rovnakej chodbe, alebo inom poschodí. Pre dôveru odporúčajú budovať priestory, kde do seba ľudia „narážajú“ bez pracovnej motivácie, akými sú biznis kaviarne, alebo miesta pre spoločné mimopracovné eventy. Aby sme si vedeli efektívnejšie pomôcť profesionálne, nemôžme byť paradoxne len „profesionálni“. Ak sa vyznáte do kávy, máte v tejto dobe výhodu.
Štvrtá rada: Pamätajte na cenu za našu neaktivitu. Neviete sa rozhýbať? Napíšte si, o čo prídete, keď svoje rozhodnutie odložíte o pol roka, rok, 3 roky. Profesionálne, sociálne, finančne. Ak čakáte na ideálne podmienky, tak si len spomeňte, že Isaac Asimov napísal 400 kníh na písacom stroji!
Piata rada: Využívajte motivačné vlny. Zmeniť niekoho správanie alebo spustiť nový rituál je ťažké. Treba využiť, keď sa stane niečo, čo samotné je motivačné. Moment odhalenia problému, je aj momentom, keď je jednotlivec ochotnejší robiť zmeny. Buďte na tento moment pripravený.
Šiesta rada: Myšlienka predáva. V reklame platí, že komunikácia založená na kultúrnom insighte funguje efektívnejšie, ako na produktovom benefite. Nepredávajte tenisky, predávajte beh. Rovnako to platí aj o ľudskej komunikácii. Ak niekoho nadchnete pre myšlienku, a nielen pre výhody, dokážete spolu viac.
Siedma rada: Pochvala nad zlato. Sociálne odmeny ako „status“ alebo „uznanie“ fungujú násobne lepšie, ako fyzické alebo finančné odmeňovanie. Odmeny by mali byť nečakané a nepredvídateľné. Dan Ariely robil v továrni na výrobu čipov experiment, kde testoval, čo bude motivovať ľudí k vyšším výkonom. Peniaze síce zvýšili produktivitu o 4,9 % v porovnaní s kontrolnou skupinou, ale na ďalší deň produktivita klesla o 13,2 %. Tí, čo si vybrali odmeňovanie jedlom, boli ďalšie dni najproduktívnejší. Ich zvýšenie výkonu o 6,7 % ale prekonal dlhodobý efekt „pochvaly od nadriadeného“. Chceme byť užitoční a vedieť, že sme užitoční.