27. apríla 2021

Pokiaľ patríte medzi milióny ľudí, ktorí majú iPhone a používajú na ňom Google Maps, potom ste možno zachytili vážne varovanie – podľa všetkého nastal čas túto aplikáciu vymazať pre to, ako sa Google stavia k ochrane vášho súkromia. Kým to ale urobíte, prečítajte si tento článok – má to jeden háčik, o ktorom málokto vie.

Keď Facebook nedávno priznal, že zbiera viac dát o svojich užívateľoch než konkurencia, ocitol sa v centre mediálnej pozornosti, ktorá nepochybne nebola príjemná. Google zvolil opatrnejšiu stratégiu a postupoval pomalšie – odďaľoval aktualizácie svojich najdôležitejších aplikácií celé mesiace po dátume, po ktorom už sa v internetovom obchode Apple museli údaje o ochrane súkromia u nových verzií povinne zverejňovať.

Lenže stroj na peniaze, ktorého príjmy z reklám presahujú sto miliárd dolárov, sa musí niečím kŕmiť. A po niekoľkých mesiacoch teda podľahol aj vyhľadávací gigant a zverejnil údaje o tom, ako s osobnými dátami stoviek miliónov používateľov iPhonov narába.

Netreba zabúdať, že Google obchoduje s dátami

Najskôr dostali bezpečnostné štítky aplikácie Gmail a Chrome, teraz sa k nim pripojila aj nová aktualizácia Google Maps. Na výsledky sa napäto čakalo – Chrome a Gmail sa dajú ľahko a úspešne nahradiť pomocou Safari a Apple Mail, ale prechod z Google Maps na Apple Maps je predsa len iná káva a mnohým sa do toho ani trochu nechce.

Kým sa firma Apple pustila do vývoja vlastných máp, používali sa v iOS Google Maps štandardne ako prvá voľba. A pre mnohých to tak už zostalo. Zásluhu na tom má vydarené čisté grafické prevedenie, jednoduché užívateľské rozhranie a predovšetkým preverený systém lokácií a skvelá navigácia.

Reklama

Ale stále za mapami stojí Google, a teda je dobré mať na pamäti, ako táto firma zarába peniaze. Google neobchoduje s technikou alebo aplikáciami, ale s dátami. Živí sa tým, že ľuďom posiela cielenú reklamu.

V technologickom svete momentálne zúri neľútostná bitka – veľké firmy bojujú za právo zarábať na svojich zákazníkoch a ich dátach. Samozrejme, nie sú v tom úplne transparentní, aby zákazníci ich produkty a služby neprestali využívať.

A Apple v tejto chvíli úplne mení celý mobilný marketing, pretože núti vývojárov aplikácií, aby si od užívateľov vyžiadali povolenie k monitoringu svojich aktivít. Firmy sa obávajú, že väčšina z nás také sledovanie odmietne. A k svojim obavám majú dobrý dôvod.

Na prvý pohľad vyzerá bezpečnostný štítok Google Maps rovnako zle ako štítky ostatných aplikácií od Googlu, najmä keď ho porovnáme so štítkom konkurenčných máp od Applu.

„Lenže bezpečnostné štítky ukazujú úplne všetky dáta, ktoré je možné zhromažďovať,“ namietajú zástupcovia Googlu a upozorňujú, že aj Apple prostredníctvom svojho operačného systému zbiera užívateľské dáta, je to súčasťou jeho obchodných podmienok. V Google Maps podľa predstaviteľov Googlu „záleží množstvo zhromaždených dát na tom, aké konkrétne funkcie užívateľ využíva“.

Apple si z ochrany súkromia spravil konkurenčnú výhodu

Lenže analógie s Gmailom a Chromom ukazujú, že bezpečnostné štítky neklamú. Vidíme na nich príliš mnoho dát v príliš mnohých kategóriách a všetko je pevne zviazané s identitou užívateľa. Keby sme chceli hľadať čo i len nejakú rozumnú rovnováhu, Google Maps na ňu zjavne nedosiahli.

Je pravda, že Google uvádza rôzne príklady, ako užívatelia môžu zberu dát zabrániť: „V Google Maps si môžete napríklad vybrať, či zdieľať prístup k audiofunkciám pri použití služby Assistant Driving Mode alebo hlasových príkazov. Keď tieto funkcie používať nebudete, dáta sa ukladať nebudú.“ Lenže pre bežného užívateľa je také prepojenie funkcie a zberu dát príliš zložité.

Google a Facebook majú skrátka problém. Apple urobil z ochrany súkromia užívateľov svoju konkurenčnú výhodu a konkurencia sa nedokáže poriadne brániť.

Nemyslím, že toto porovnanie patrilo k hlavným účelom bezpečnostných štítkov, ale Apple rozhodne nemá dôvod protestovať. Podľa Jakea Moorea z Esetu robí Apple „všetko pre to, aby dáta svojich užívateľov skutočne ochránil“. Dáta sú podľa neho „platidlom 21. storočia“ a obrie zisky Googlu a Facebooku to iba dokazujú.

„Apple vymýšľa nové inteligentné spôsoby, ako fungovať,“ tvrdí Moore. Kritici firmy podotýkajú, že si to Apple môže dovoliť, pretože jeho biznis na dátach natoľko nezávisí – predáva hlavne zariadenia a ekosystém. Lenže to užívateľov príliš nezaujíma.

Dôležitý rozdiel a osobný obsah

Podobne ako Chrome ani Google Maps nezhromažďuje dáta, ktorá nie sú previazané s užívateľskými identitami. Možno by mal Google zvážiť, či by to nebola vhodná stratégia. Užívatelia sa proti zberu dát síce môžu chrániť prepnutím do režimu inkognito, lenže to vyžaduje zmenu základného nastavenia a to nie je práve ideálne – ešte o tom bude reč.

Mnohí užívatelia pritom rozdiel medzi previazanými a nepreviazanými dátami príliš nevnímajú, v skutočnosti je však nesmierne dôležitý. Previazanosť dát s identitou užívateľa je jednou zo zásadných informácií, ktoré sa možno z bezpečnostných štítkov Apple dozvedieť.

Okrem toho aj Chrome a jeho náhrada cookies preto zožali kritiku – mnohí odborníci sa obávali, že šikovní marketéri prídu na to, ako prostredníctvom prehliadača odhaliť identitu užívateľov.

Google argumentuje, že Apple zbiera dáta tiež, hoci iným spôsobom – svedčia o tom údajne aj všeobecné podmienky pre využívanie operačného systému. Niečo na tom určite je, ale keď sa poriadne pozriete na bezpečnostný štítok Chrome a porovnáte ho s konkurenciou (nielen tou od firmy Apple), zistíte, že dáta zbiera úplne inak.

Chrome zhromažďuje viac dát než Microsoft Edge či Mozilla Firefox a hlavne všetky dátové polia priradzuje užívateľským identitám, čo je u veľkých prehliadačov nezvyklé. Výborne to ale ilustruje podstatu celého problému a dá sa predpokladať, že podobný systém funguje aj v ďalších googlovských aplikáciách, mapy nevynímajúc.

„Ochrana súkromia je úplným základom našej práce,“ uisťovali zástupcovia Googlu neustále, keď som sa ich na správanie máp pýtal. Generálny riaditeľ Sundar Pichai už skôr prehlásil, že firma nezarába na dátach v aplikáciách, „kde ľudia ukladajú hlavne osobný obsah“. Do tejto kategórie patrí napríklad Gmail, Drive, Kalendár alebo Fotky. Ale nie Chrome – a mapy tiež nie.

Čiastočné riešenie ponúka režim inkognito

Predsa len existuje čiastočné riešenie aj pre milióny ľudí s iPhonmi, ktorí chcú Google Maps používať naďalej – len o ňom málokto vie. Na časovej osi je možné totiž automaticky a hromadne dáta mazať, stačí si to zapnúť v menu. Sám Google tieto možnosti uvádza ako dôkaz svojej ústretovosti: „Ponúkame ľuďom množstvo spôsobov, ako s dátami pracovať.“ Okrem toho, ako som už písal, je tu režim inkognito.

Reklama

Lenže s tým to nie je také jednoduché. Google mal so svojimi inkognito funkciami problémy už skôr. Podľa jednej žaloby firma aj v ňom „potajomky zhromažďovala obrovské množstvá dát“ v Chrome. U máp režim podľa vyjadrenia Googlu funguje tak, že sa dáta neukladajú ani na užívateľský účet, ani na časovú os.

Keď som pokračoval vo vypytovaní sa, uistil som sa, že dáta na bezpečnostných štítkoch nebudú v inkognito režime spojené s konkrétnymi jedincami a ich užívateľskými účtami. Z toho sa však dá usúdiť, že k zberu týchto dát aj v tomto režime dochádza, ale nie sú previazané s identitou. Aj tak je to ale výrazné zlepšenie.

Je to voľba medzi komfortom a súkromím

Lenže v režime inkognito ponúkajú Google Maps podstatne obmedzenejšiu funkčnú výbavu. Chýbajú funkcie dochádzania, nemožno ukladať či zdieľať informácie o lokalitách, nevidíme históriu vyhľadávania, systém neponúka lokality podľa minulých zadaní, obmedzená je aj navigácia, mapy nefungujú offline a nezobrazia sa na nich užívateľské miesta.

To nie je málo – a ide o ďalšiu situáciu, v ktorej volíme medzi komfortom a súkromím. Môžeme si medzi nimi nájsť nejakú rovnováhu, ale Google, Facebook ani ďalší služby ju za nás nenájdu, človek sa musí aktívne snažiť sám.

V režime inkognito neukladajú Google Maps históriu lokalizácií ani časovú os, čo považujem za veľkú výhodu. Nevidím jediný dôvod, prečo by si prístroje alebo cloudové služby mali pamätať, kde som a kedy sa tam vyskytujem. Zhromaždené a uložené dáta možno vždy nejak ukoristiť alebo zneužiť, nech už ich firma chráni akokoľvek.

Google Maps je skvelá aplikácia a ja ju v režime inkognito budem rád používať ďalej. Nezaobchádza v takom prípade s užívateľským súkromím tak ľahkovážne ako Chrome alebo Gmail pre iPhone a mne nevadí obmedzená funkčná výbava, pokiaľ budú moje dáta lepšie ochránené.

Potreba presvedčiť ľudí, že súkromie je dôležité

„Toto bude v budúcnosti veľký problém,“ tvrdí Moore z Esetu. „So súkromím je to zložité. Dá to naozaj veľkú prácu presvedčiť ľudí, že má zmysel si ho chrániť a je to jedna z najdôležitejších vecí, na ktorú je v dnešnej dobe potrebné myslieť.“

Je dobré si pamätať, že Google zaviedol režim inkognito ako reakciu na problémy s ochranou súkromia, ktoré rástli celé roky. Pokiaľ nezmeníme nastavenie aplikácie alebo budeme používať programy, ktoré sú podľa bezpečnostných štítkov očividne riskantné, ťažko sa môžeme sťažovať, že naše dáta niekto zbiera a využíva.

Ešte nikdy sme nemali k dispozícii toľko ochranných nástrojov – ale zároveň ešte nikdy neboli naša dáta a naše súkromie v takom ohrození. Je iba na nás, teda na vás, čo sa stane ďalej.

Článok vyšiel v americkom vydaní Forbes a jeho autorom je Zak Doffman, ktorý píše o témach kyberbezpečnosti.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?