Malá garáž v Púchove a chuť dosiahnuť niečo naozaj veľké. Tak sa začal príbeh rodinnej nábytkárskej firmy Nario, ktorú spolu vybudovali bratia Balážovci – Michal, Peter a Karol. Pôvodne boli len traja, no dnes majú vyše šesťdesiat zamestnancov. Nadšenie, poctivá práca, ale aj zmysel pre obchod im pomohli tento rok dosiahnuť obrat takmer dva a pol milióna eur a stovky spokojných zákazníkov s nábytkom vyrobeným na Slovensku.
Bratia Balážovci z Púchova začali podnikať v ťažkých podmienkach bez istej budúcnosti. „Otec zomrel, keď sme boli deti, a vychovávala nás len mama, ktorá to nemala vždy ľahké. Z finančného hľadiska sme začínali naozaj od nuly. Na rozbehnutie podnikania sme sa s bratom museli zamestnať v miestnej fabrike,“ spomína Michal Baláž. Napriek nepriazni osudu to bola práve mama, ktorá ich inšpirovala svojím odhodlaním zvládnuť túto situáciu.
Chuť podnikať, ktorú zdedili po otcovi, ich hnala, aby popri práci začali robiť to, čo ich skutočne baví. „S bratom sme začali podnikať naraz, dokonca aj v jednom odvetví, aj keď každý sám. Ja som si v garáži otvoril predajňu parkiet, brat mal zase v humne malú výrobňu nábytku,“ pokračuje Michal. V prvom roku podnikania sa bratia podporovali a odporúčali si navzájom zákazníkov. To, že to fungovalo, im vnuklo myšlienku, že by mohli svoje podnikanie zlúčiť. Nábytkárskemu biznisu spolu s predajom parkiet, dverí a tieniacej techniky sa rozhodli venovať na sto percent.
Základom je dobrý plán
Prvý rok podnikania bol náročný najmä na logistiku, keďže firma fungovala len s tromi ľuďmi. Postupne sa začali rozrastať, získavali nové zákazky a každým dňom dokazovali, že ponúkajú kvalitu a ešte aj niečo navyše – ochotu pomáhať klientom k vysnívaným domovom. „V rámci spolupráce s developermi sme ich presvedčili, aby výber štandardu nechali na nás.
V praxi to znamenalo, že zákazník si u nás vybral všetky materiály, vďaka čomu mal neobmedzené možnosti, stačilo, že doplatil rozdiel,“ vysvetľuje Peter Baláž. Model sa u developera aj budúcich majiteľov bytov stretol s dobrým ohlasom a zásluhou šikovnosti bratov odchádzal každý klient aj s návrhom interiéru zadarmo: „Okrem štandardov pre celé rezidenčné projekty sme robili až šesťdesiat percent interiérov bytov a práve na tom sme vyrástli.
Dodnes nám tento podnikateľský model funguje a spolupracujeme so všetkými významnejšími developermi v okolí.“ To, že je dôležité nezaspať na vavrínoch, vedia bratia od detstva, a tak začali napriek zazmluvneným bytom v rámci developerského projektu hľadať ďalšie možnosti. Dnes majú v portfóliu zaujímavé komerčné projekty, hotely, kancelárie a veľké predajne.
Všetko pod jednou strechou
Plán súrodencov bol od založenia firmy jasný – expandovať a rásť. To sa im aj každým rokom darí, preto niekoľkokrát menili priestory a spoločnosť dnes sídli v blízkosti Púchova v halách s rozlohou 3 500 štvorcových metrov, vďaka čomu sa im uvoľnili kapacity a zvládajú viac objednávok. Haly disponujú najmodernejšou technikou a vybavením, majú aj vlastnú lakovňu.
„Všetko potrebné si vieme vyrobiť sami, čím výrazne skracujeme dodacie lehoty,“ hovorí Peter. Dôležitá je tiež montáž, venuje sa jej starší brat Karol, ktorý sa stal členom tímu Nario v roku 2018. „Žiadnu zákazku neukončíme, kým nie je zákazník spokojný. Pracujeme efektívne a rýchlo. Klienti oceňujú, že nábytok vyrábame na Slovensku na prístrojoch na vysokej úrovni,“ vysvetľuje Karol Baláž.
Flexibilnosť a snaha vyhovieť všetkým požiadavkám rozšírili ponuku firmy, ktorá vie dodať všetko, čo zákazníci potrebujú. „Náš model dnes funguje tak, že si u nás zákazníci vyriešia celý interiér, podlahy, dvere, sedačky, tapety, závesy, spotrebiče do domácnosti aj tieniacu techniku,“ dodáva najmladší z bratov Michal.
Z malej garáže vyrástla rodinná firma z Púchova na spoločnosť, ktorá dnes zamestnáva šesťdesiat ľudí a ročne urobí obrat takmer dva a pol milióna eur.
MICHAL BALÁŽ
Od nájomného bývania po luxus
Firma Nario reaguje na požiadavky trhu vo všetkých smeroch. Špecifickým odvetvím je realizácia nájomných bytov, kde zákazníci pozerajú najmä na šetrenie nákladov. Aj to je možné bez toho, aby museli siahnuť po sektorovom nábytku, ktorý nemusí do priestoru sedieť, čo znižuje jeho atraktivitu v očiach potenciálneho nájomcu. Dôraz kladú tiež na prémiových zákazníkov, ktorým sa okrem dizajnérov venujú aj architekti.
Na výber majú z viacerých možností dekorov a materiálov a v Nario dostanú naozaj to najlepšie. „Pre klientov sme pripravili balíky so štyrmi úrovňami služieb a ponúk, ktoré presne reflektujú na ich potreby. Vo všetkých prípadoch však dbáme na kvalitu a všetky komponenty sú vyrobené na špičkových prístrojoch,“ predstavuje Michal nový koncept. Na každom projekte pracuje dizajnérka, ktorá poskytuje odborné poradenstvo. Bratia svoje vizionárske nápady v nábytkárskom segmente realizujú aj v digitálnom priestore. Na základe potrieb spoločnosti vyvinuli vlastnú internú aplikáciu, ktorá vytvorila v celom procese systém a kontrolu pri akejkoľvek objednávke a o ktorú už dnes majú záujem aj konkurenčné firmy.
Aplikácia vedie dizajnéra cez všetky potrebné kroky k vytvoreniu objednávky. Následne do nej vstupuje technik, ktorý kontroluje všetky informácie a komunikuje cez ňu s dizajnérom. Keď ide objednávka do výroby, obsahuje všetko dôležité, čím eliminuje výrobné chyby na minimum. V budúcnosti budú môcť cez aplikáciu komunikovať aj so zákazníkmi a nájdu v nej všetky informácie o zákazke jednoducho a rýchlo.
Investície do budúcnosti
Sen vybudovať veľkú spoločnosť sa napĺňa, bratia však pozerajú ešte ďalej a v rámci rastu hľadajú potenciálnych investorov, s ktorými by mohli podnikanie ešte viac rozšíriť. Už sa spojili s Franco Real Estates, dynamickou developerskou skupinou, ktorá sa zameriava na realitný trh v regióne CEE a na Slovensku vlastní obchodné centrum Sport Mall Lamač. Práve v ňom sídli najnovší showroom firmy Nario v Bratislave.
Do holdingu, ktorého súčasťou je spoločnosť Franco Real Estates, patrí aj slovinská značka Alpina, ktorá sa špecializuje na výrobu sortimentu pre outdoorové športy. Práve spolupráca na realizácii interiéru predajne Alpina, ktorá sa uchádza o prestížnu cenu Interiér roku v kategórii Verejný interiér II, bola impulzom na vstup do investičného vzťahu. „Sme otvorení ďalším investíciám. Nikdy sme si nestanovili cieľ, kam chceme dorásť. Možnosti sú neobmedzené a chceme ich využiť naplno,“ hovorí Michal Baláž.
Vývoj je im blízky, vo firme začínali traja, dnes je ich šesťdesiat. Rovnako úmerne rastie aj ich obrat, ktorý vlani dosiahol až 2,48 milióna eur. To, že sa im podarilo vybudovať spoločnosť takýchto rozmerov, je podľa bratov okrem tvrdej práce aj vďaka ich 60-člennému tímu. V roku 2020 sa pridal ďalší člen rodiny, synovec Matúš. Ako obchodník priniesol vietor mladej generácie a v súčasnosti bez problémov zvláda realizáciu veľkých projektov.
Spolu s hlavnou dizajnérkou Kristínou Macháčovou, ktorá zastrešuje všetky projekty, tvoria novú generáciu, ktorá firmu neustále posúva. „Hoci sme začínali v tvrdých podmienkach, teraz je firma rozbehnutá a veríme, že má nábeh na ešte lepšie výsledky. Určite sa nám to podarí aj vďaka Matúšovi a Kristíne, ktorí nám každý deň uľahčujú život a pomáhajú spoločnosti rásť. Vieme, že keď raz Nario preberie ďalšia generácia, bude v dobrých rukách,“ uzatvára Michal Baláž.