Situácia v nemeckej automobilke Volkswagen je mimoriadne napätá. Nie je vylúčené ani rozsiahle prepúšťanie na úrovni až 40 percent z celkového počtu zamestnancov vo viacerých závodoch.
Súčasný stav v koncerne opísal predseda odborovej organizácie Škoda Auto Jaroslav Povšík pre aktuálne vydanie týždenníka Škoda Odborár. Škoda Auto je súčasťou koncernu Volkswagen. Ako prvé o tom informovali české Hospodárske noviny.
„Volkswagen bude musieť redukovať stavy, hovorí sa až o štyridsiatich percentách celkového počtu zamestnancov, a to nie vyčlenením, ako by sa mohlo zdať, ale najmä technologicky – s nástupom umelej inteligencie, robotizácie a ďalších nových smerov organizácie práce,“ opisuje Povšík.
Podľa neho je jasné, že k zníženiu počtu zamestnancov skutočne príde, a to veľmi zložitým algoritmom vo všetkých závodoch koncernu. Najviac je podľa odborára ohrozený závod koncernu Audi v Bruseli. Závod Volkswagenu je aj v Bratislave.
Odbory so škrtmi súhlasia, chcú ich však rozložiť na dlhšie časové obdobie. Upozorňuje, že najväčšia búrka proti týmto krokom sa očakáva v Nemecku.
Dopyt po elektromobiloch z dielne koncernu sa výrazne utlmil. Povšík má jasné vysvetlenie, prečo sa Volkswagenu teraz nedarí. „Je to jednoduchá rovnica. Stále musíme niesť zodpovednosť za kauzu Dieselgate, príliš rýchly nástup e-mobility, pričom nie sme Tesla. Predbehli sme prípravu infraštruktúry vo veľkých krajinách a vplyv majú aj ceny energií, kedy sa Nemecko odkláňa od uhlia a jadrovej energie. Samozrejme, zaostali sme aj v modeloch a naše IT systémy tiež nie sú najlepšie,“ vymenúva.