Lego, výrobca plastových stavebníc, s ktorými ste sa zrejme v detstve hrali, vyhlásili za najsilnejšiu značku na svete. Každý rok konzultačná spoločnosť Brand Finance vydáva zoznam najsilnejších brandov, a Lego po roku opäť ovládlo najvyššiu priečku.
Google je druhá najmocnejšia značka a s hodnotou 109 miliárd dolárov aj najcennejšia na svete.
Rebríček najmocnejších značiek počíta Brand Finance na základe troch kritérií. Prvé predstavuje „equita“ – prostredníctvom prieskumov zákazníci odpovedajú na otázky, ktoré značky uprednostňujú a majú v pláne si kúpiť. Brand Finance odpovede vyhodnotí podľa „equity“ metriky a výsledky predstavujú 50 percent hodnotenie sily značky. Druhú dimenziu predstavuje „brand input“, ktorý meria, koľko značka míňa na marketing. Čím viac míňate, tým vyššie je vaše hodnotenie. Posledným kúskom skladačky je „output“, ktorý sa pozerá na ziskovú maržu a ceny samotnej spoločnosti. Značka, ktorá má vyššie marže a dokáže dosahovať prémiové ceny vo svojej kategórii, získava viac bodov v tejto tretej oblasti. Druhá a tretia kategória majú na celkovom hodnotení rovnakú 25-percentnú váhu.
Tu je desiatka najsilnejších značiek za rok 2017:
- Lego (detské hračky)
- Google (vyhľadávanie)
- Nike (športové oblečenie a obuv)
- Ferrari (autá)
- Visa (platobné karty)
- Disney (zábava a médiá)
- NBC (televízia)
- PwC (poradenstvo a dane)
- Johnson & Johnson (farmácia)
- McKinsey & Company (poradenstvo)
Lego dlhodobo stojí na základoch silnej značky. Podľa tohtomesačnej správy Brand Finance sa „príťažlivosť Lega ťahá naprieč generáciami, na jednej strane dáva deťom kreatívnu slobodu a dospelých značka oslovuje nostalgiou“. Lego sa tiež vyhlo zúženému marketingu, napríklad zameranému na rôzne pohlavie, čím si zabezpečuje širokú masu zákazníkov. Rebríček najsilnejších značiek ovládlo už v roku 2015, vďaka komerčnému úspechu Lega vo filme. O rok neskôr muselo prepustiť čelné postavenie Disney, ale opäť trón získalo v tomto roku. Vo februári Lego uviedlo pokračovanie svojho filmu a v amerických kinách porazilo v počte predaných lístkov všetkých ostatných konkurentov. Brand Finance očakáva, že druhá časť filmu ďalej posilní značku Lego.
Na druhom mieste v rebríčku sa ocitol Google, ktorý zostáva jednoznačným lídrom v kategórii vyhľadávacieho biznisu. Tento rok sa Google stal aj najhodnotnejšou značkou, keď na druhé miesto odsunul Apple. Brand Finance odhaduje, že celková hodnota značky Google dosahuje 109 miliárd dolárov.
Piate miesto pre Visu je podľa hovorcu Brand Finance Davida Haigha dôkazom, že zmeny v spôsobe platenia vytvárajú veľké príležitosti pre Visu a firma má dobré postavenie v dobe, kedy sa presúvame k bezhotovostnej spoločnosti.
Sledujte autora článku na Twitteri @JeffKauflin