„Digitalizácia v korporátnom bankovníctve zníži ‚papierovačky‘ a vo väčšom zapojí umelú inteligenciu,“ hovorí Marcel Kačšák, člen predstavenstva Tatra banky zodpovedný za firemné bankovníctvo, privátne bankovníctvo a kapitálové trhy.
Digitálne technológie v bankovníctve napredujú rýchlejšie než akákoľvek iná inovácia v histórii. Kam posunuli oblasť firemného bankovníctva?
Digitalizácia v bankovníctve naozaj pokračuje míľovými krokmi vpred. Prvé internetové technológie pre firemnú a retailovú klientelu sa u nás objavili koncom 90. rokov, spočiatku obsahujúce veľmi obmedzenú ponuku funkcionalít. Bola ale adekvátna vtedajšej penetrácii internetu a digitálnej vyspelosti klientov. Dôležité je správne načasovanie inovácie. Typickým príkladom toho, ako sa dá predbehnúť doba, bola prvá čisto internetová banka Eliot. Revolučný koncept, ktorý sme uviedli na trh v roku 2000, sme po piatich rokoch ukončili. Klienti slovenských bánk jednoducho neboli v tom čase pripravení na výhradne digitálnu formu bankovania. Aj tu platí, že správne veci musia dozrieť. Postupným zvyšovaním digitálnej gramotnosti klientov sa začali prudko rozvíjať hlavne digitálne kanály pre fyzické osoby, ktoré dnes dosahujú veľmi vysokú úroveň. Otvorenie bežného účtu cez tvárovú biometriu, načerpanie spotrebného úveru do desiatich minút, Spending report či investovanie do podielových fondov už dnes bežne nájdu vo svojej mobilnej aplikácii. Firemný biznis je viac konzervatívny a má špecifické požiadavky. V mnohých prípadoch ide o súbor aplikácií, ktorý si vyžaduje integračnú aktivitu a know-how. Napriek tomu digitalizácia napreduje aj v tomto segmente.
Aké sú vaše ďalšie plány pre segment korporátneho bankovníctva?
Aktuálne sme rozšírili funkcionalitu nášho digitálneho kanála o elektronický podpis, ktorý umožňuje klientom presunúť podstatnú časť komunikácie s bankou do digitálnej formy bez papiera. Ďalšou novinkou je prehľad úverov a záruk s detailnými informáciami o výške splátok, úrokových sadzbách a pod. Samozrejmosťou je dostupnosť týchto funkcionalít aj v mobilnej verzii. Významnou zmenou, ktorú pripravujeme, je kvalifikovaný elektronický podpis. Tento podpis je plne adekvátnou náhradou podpisu vo fyzickej forme. Umožní bankám digitálne podpisovať úverové, záložné a ostatné zabezpečovacie zmluvy. Vďaka nemu sa doslovne posunieme zo sveta papierového do sveta digitálneho.
Pre predstavu, keď dnes uzatvárate úverový obchod, séria zmlúv vyžaduje súhrne aj viac ako 30 podpisov, pričom spotrebujete viac ako 100 strán papiera. Kvalifikovaný elektronický podpis umožní klientovi zmluvu podpísať jednoducho, v digitálnej forme bez potrebného dodatočného tlačenia na papier. Zmluvy sa klientovi zašlú len v elektronickej podobe cez digitálny kanál priamo do jeho schránky správ. Proces je celkovo oveľa jednoduchší, časovo a nákladovo efektívnejší a navyše prispieva k vyššej klientskej spokojnosti.
Hovoríte, že podpisovanie zmlúv bude už čoskoro plne digitálne. Uvažujete, že do online prostredia presuniete celý úverový proces?
Mojím snom je, aby bol celý úverový proces naozaj „end to end“ plne digitálny. Samozrejme, nemyslím každý obchod a každého klienta. Pri jednoduchšej transakcii s nižším objemom úveru si to určite predstaviť viem. Som presvedčený, že takýto obchod sa dá sprocesovať online za niekoľko minút bez manuálneho zásahu. S využitím verejne dostupných dát a informácií, s minimálnou potrebou zaťažovať klienta a s prihliadnutím na prevádzkovú efektivitu sa žiadosť automaticky vyhodnotí, zadministruje bez manuálneho zásahu a digitálne podpíše. Nehovoríme pritom o dňoch, ale o hodinách. Pre svet fyzických osôb a malých firiem dnes už možno bežná vec, v korporátnom svete, vzhľadom na jeho komplexnosť, určite veľmi revolučná vec.
Aký je ďalší možný rozvoj digitálnych kanálov v tejto oblasti?
Sledujeme všetky aktuálne trendy, ktoré ovplyvňujú firemné bankovníctvo. Globálnym fenoménom je nepochybne aj využívanie umelej inteligencie. Sme presvedčení, že vďaka nej dokážeme maximalizovať pozitívny klientsky zážitok. Inteligentné technológie na základe poznania klientovho správania umožnia banke veľmi cielene napĺňať jeho finančné potreby.
Ako sa vám darí plniť očakávania firemných klientov a čo je z vášho pohľadu vaša najväčšia konkurenčná výhoda?
Vzťahy s našimi klientmi sú dlhodobé, nadštandardné. Pre nás je nesmierne dôležitá spokojnosť klientov so servisom, ktorý im poskytujeme. Dáme si záležať, aby sme naozaj dobre poznali detaily a úskalia ich podnikania. Na tom určite nič meniť nechceme. Vhodnou kombináciu digitálnych technológií, ktoré našim klientom zjednodušia život, a osobnou starostlivosťou chceme byť o krok vpred a pozicionovať sa jednoznačne do role lídra v korporátnom bankovníctve.
Korporátne bankovníctvo | Tatra banka